SEC Newgate ESG Monitor: Brak etyki firmy nie jest problemem dla polskich inwestorów – tylko 40% z nich sprzeda akcję po przypadkach nieetycznego zachowania lub nieetycznych praktykach [badanie]

Globalny raport SEC Newgate ESG Monitor 2024, w tym roku objął 13 krajów i specjalny region administracyjny ChRL Hongkong aż na 5 kontynentach, w tym po raz trzeci Polskę oraz po raz pierwszy Brazylię i Grecję. W ankiecie w tym roku znalazły się po raz pierwszy pytania skierowane do osób deklarujących aktywne inwestowanie na giełdzie. Ponad 14 tys. respondentów na całym świecie odpowiedziało na pytania dotyczące m.in. znajomości terminu ESG, a także oceny działań firm w obszarze ESG w poszczególnych sektorach.

Aż 65% inwestorów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i 52% ze Stanów Zjednoczonych zdecydowałoby się wycofać z inwestycji – sprzedać akcje lub udziały – w reakcji na informacje o przypadkach nietycznego zachowania lub nieetycznych praktyk w spółce, w którą zainwestowali. Najmniej zainteresowani tym faktem są przedstawiciele Niemiec – zaledwie 34% jest skłonna do tak radykalnego kroku. Polscy inwestorzy także plasują się poniżej globalnej średniej, wynoszącej 49%: respondenci badania SEC Newgate z naszego kraju ocenili gotowość do opuszczenia inwestycji ze względów etycznych na 40%.

Najbardziej skłonni do wyjścia z inwestycji są, co może zaskakiwać, inwestorzy powyżej 50. roku życia oraz osoby, które regularnie śledzą informacje w mediach. Aż 52% inwestujących w Polsce deklaruje, że zawsze lub często szuka informacji o wynikach firmy, w którą planują zainwestować, w obszarze środowiska, społecznym i zarządzania. Jednocześnie czynniki takie jakie kwestie zrównoważonego rozwoju i środowiska oraz etyczne podejmowanie decyzji są bardzo ważne dla nie więcej niż co trzeciego inwestora (odpowiednio 27% i 33%) – mniej niż na świecie (odpowiednio 35% i 38%).

Najwyższe noty dla sektora bankowego

Respondenci w Polsce doceniają starania firm w celu poprawy swoich wyników ESG – z roku na rok widać poprawę ocen wystawianych w badaniu SEC Newgate ESG Monitor.

Wśród najwyżej ocenianych na wysokiej pozycji utrzymuje się sektor finansowy, w tym banki (w tym roku na pierwszej pozycji – 49% ankietowanych wystawiło im ocenę co najmniej 7 na 10, wobec 37% w zeszłym roku), a także e-commerce (48% wobec 39% rok temu – co wystarczyło do zdobycia pierwszego miejsca. Wśród najlepiej ocenianych znalazła się też branża turystyczna (z wyłączeniem linii lotniczych) – awans z 8. miejsca na 3. a także edukacja (47% wobec 37% rok wcześniej) i branża beauty (46% wobec 33% rok temu). Na szarym końcu stawki znalazł się – co nie jest wielkim zaskoczeniem – przemysł, w tym przemysł wydobywczy (31% wobec 20% w zeszłym roku) i chemiczny (32% wobec 23% roku temu). Na trzecim miejscu od końca znalazła się energetyka jądrowa (33%), która w badaniu pojawiła się po raz pierwszy – w obliczu planu budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce jest oczywistym, że dużym wyzwaniem będzie zdobycie zaufania opinii publicznej dla tego projektu w najbliższych latach.

„Jednak mimo obserwowanej poprawy, nawet najlepiej oceniane branże osiągnęły maksymalnie 49% zaufania, co pokazuje, że nadal istnieje duże pole do poprawy,” powiedziała Zofia Bugajna-Kasdepke, prezeska SEC Newgate CEE.

ESG firm tak, ale nie kosztem ich zysków

Prawie dwie trzecie respondentów na świecie (65%) stwierdziło także, że firmy powinny odgrywać bardziej aktywną rolę społeczną (w Polsce 58%), choć tylko 50% ankietowanych na świecie uznało, że firmy powinny wypowiadać się na tematy polityczne (w Polsce tylko 33%) a na tematy społeczne nieznajdujące się bezpośrednio w sferze zainteresowań ich interesariuszy niewiele więcej, bo 56% na świecie i 47% w Polsce. Wśród najważniejszych spraw, w których ankietowani oczekują działań ze strony firm, na czele jest traktowanie pracowników w sposób sprawiedliwy – 82% na świecie i 76% w Polsce – oraz dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług – odpowiednio 81% i 77%. Niemal równie ważne dla respondentów jest działanie w sposób otwarty i transparentny – 80% na świecie i 74% w Polsce.

Z kolei aż 73% badanych na świecie i 68% w Polsce jest przekonanych, że wysokie wyniki w obszarze ESG nie muszą odbywać się kosztem rentowności. Co więcej, 78% badanych na świecie i 72% w Polsce uważa, że firmy powinny dbać o interesy wszystkich interesariuszy, a nie jedynie akcjonariuszy. Choć naturalnie więcej osób, które nie inwestują aktywnie, przychyliło się do tego zdania (84% na świecie i 77% w Polsce) to nawet działanie firm w interesie wszystkich interesariuszy popiera 71% aktywnych inwestorów na świecie i 61% w Polsce.

SEC Newgate ESG Monitor wykazał, że braki w komunikacji korporacyjnej są wyraźnie widoczne – znacząca większość respondentów uważa, że firmy muszą skuteczniej docierać do interesariuszy z informacją na temat poprawy ich wskaźników ESG. Jest to tym bardziej istotne w świetle wymogów Dyrektywy o Sprawozdawczości w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju Przedsiębiorstw (CSRD), która weszła w życie w UE na początku tego roku, jak również innych przepisów dotyczących ujawniania informacji, w tym Taskforce for Climate Related Financial Disclosure (TCFD) i Taskforce for Nature Related Financial Disclosure (TNFD), które stają się de facto globalnym standardem i wymagają od firm wykazania się pomiarami oraz planem działań w zakresie szerokiego spektrum ryzyk związanych z klimatem i przyrodą – powiedział Fiorenzo Tagliabue, globalny CEO SEC Newgate Group.

Zdecydowana większość badanych (73%) zgodziła się, że firmy powinny bardziej przejrzyście komunikować swoje działania i wyniki w zakresie ESG. Mimo to, niemal połowa (44%) respondentów zadeklarowała brak zaufania do deklaracji firm na temat ich działań i osiągnięć w tej dziedzinie.

Potrzebne jest przemyślane podejście do przezwyciężenia sceptycyzmu, ponieważ wielu ludzi nie ufa deklaracjom firm na temat ESG, a także uważa, że firmy skoncentrowane na inicjatywach ESG są zbyt zorientowane politycznie – dodała Zofia Bugajna-Kasdepke, prezeska SEC Newgate CEE.