Związek Komunikacji Marketingowej rozpoczyna nowy etap działalności. Po raz pierwszy w jego historii funkcję członków zarządu objęli równolegle przedstawiciele dwóch istotnych organizacji branżowych: Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz Polskiej Organizacji Reklamodawców. Wspólne kierownictwo ma na celu wzmocnienie pozycji agencji komunikacji marketingowej i marketerów w sprawach dotyczących prawa, regulacji i interesów ekonomicznych.
Związek Komunikacji Marketingowej działa jako związek pracodawców od 2004 roku. Zajmuje się m.in. ochroną praw i obroną interesów zrzeszonych przedsiębiorstw wobec administracji publicznej. Od 2025 roku funkcjonuje w nowej formule – łącząc środowiska agencji i reklamodawców, ponieważ w obecnej kadencji organizacja ma dwóch członków zarządu – Marcina Gaworskiego, stojącego na czele SAR, oraz Dariusza Maciołka, kierującego POR. Celem tej zmiany jest skuteczniejsze działanie w obszarze konsultacji regulacyjnych i reprezentacji potrzeb całej branży marketingowej.
– ZKM jest członkiem Konfederacji Lewiatan, dzięki czemu mamy możliwość uczestniczenia w procesach legislacyjnych i zabierania głosu w sprawach istotnych dla całej branży komunikacyjnej. Ale to również szansa, by mocniej wybrzmiało, jak ważną rolę marketing odgrywa w rozwoju polskiej gospodarki – nie tylko jako wsparcie sprzedaży, ale jako realna dźwignia wzrostu przedsiębiorstw. Będziemy mogli wspólnie wpływać na kształt działań oraz programów publicznych wspierających promocję polskich marek w kraju i za granicą – co nabiera szczególnego znaczenia dziś, gdy wartość zagranicznych inwestycji polskich firm przekracza już 100 miliardów złotych – mówi Marcin Gaworski, prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i członek zarządu ZKM.
Agencje i reklamodawcy przy wspólnym stole
Zmiana w strukturze Związku oznacza, że po raz pierwszy w organizacji reprezentowane są dwie strony rynku składające się na środowisko reklamowe. Wspólna obecność umożliwia pełniejsze i bardziej zrównoważone podejście do kwestii regulacyjnych i systemowych.
– Zależy nam na tym, by reklama była traktowana jako element swobody gospodarczej i miała silniejszą ochronę prawną. ZKM daje nam możliwość udziału w działaniach prawnych oraz lobbingowych nie w roli ocenianego, ale jako strona. Nowy zarząd pozwala na stworzenie skutecznej platformy do współpracy i odpowiadania na wyzwania z obszaru reklamy z różnych perspektyw, a także przyczynia się do wzmocnienia głosu marketerów – mówi Dariusz Maciołek, prezes Polskiej Organizacji Reklamodawców, członek zarządu ZKM.
Jeden głos, większa sprawczość
W ostatnich latach branża wielokrotnie stawała przed wyzwaniami regulacyjnymi. Przykładem mogą być działania z 2021 roku, kiedy wspólnie z IAA i IAB udało się zablokować projekt ustawy o podatku od reklam. Były to jednak inicjatywy doraźne, prowadzone bez stałego zaplecza instytucjonalnego. Nowa formuła Związku Komunikacji Marketingowej pozwala na prowadzenie takich działań w sposób ciągły, formalny i reprezentatywny dla całego sektora.
Związek skutecznie interweniował także w sprawie tzw. „popiwku” – opłaty reklamowej, która pierwotnie miała objąć cały rynek, w tym agencje i reklamodawców. Dzięki zaangażowaniu ZKM oraz współpracy z organizacjami branżowymi, zakres podatku został ograniczony wyłącznie do mediów. To pokazuje, że obecność Związku w strukturach Konfederacji Lewiatan i jego status pracodawcy mają realny wpływ na kształt przepisów dotykających branży komunikacyjnej.
Marketing istotną częścią gospodarki
Połączenie sił agencji i reklamodawców w jednej strukturze w ramach Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan ma wymiar praktyczny – umożliwia skuteczniejsze prowadzenie dialogu z państwem, samorządami i regulatorami rynku. To również wyraźny sygnał, że komunikacja marketingowa to nie tylko narzędzie sprzedaży, ale ważna gałąź gospodarki – generująca miejsca pracy, wspierająca rozwój mediów i budująca wartość marek.
Zgodnie ze statutem, ZKM może m.in. opiniować akty prawne, delegować przedstawicieli do ciał doradczych administracji, inicjować działania edukacyjne i analityczne, a także wspierać rozwój rynku od strony organizacyjnej i prawnej. ZKM buduje także świadomość decydentów i liderów opinii na temat znaczenia reklamy jako filaru wolnych mediów, innowacji rynkowej i swobodnej komunikacji w społeczeństwie demokratycznym.