Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań i zachowań konsumentów.
Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i handlu detalicznego uważa, że klasyczne SEO odejdzie w niepamięć jeszcze w tym roku, co wyraźnie świadczy, że zasady działania w przestrzeni cyfrowej ulegają zmianie.
W ankiecie wzięło udział 150 marketerów z Wielkiej Brytanii, Polski i Włoch. Wynika z niej, że liderzy e-commerce w Europie z coraz większym trudem nadążają za ewolucją zachowań konsumentów, rosnącą fragmentacją kanałów i postępującą rewolucją technologiczną.
Oto najważniejsze wnioski z raportu SALESmanago 2025, na które zwracają uwagę specjaliści od e-commerce:
- Kres SEO: 73% marketerów przewiduje zmierzch tradycyjnego SEO do końca 2025 roku;
- TikTok generuje sprzedaż: 44% ankietowanych zauważa wzrost zapotrzebowania na social commerce, a 35% w odpowiedzi na ten trend korzysta ze sztucznej inteligencji;
- Dylemat dark social: 63% badanych przyznaje, że komunikatory takie jak WhatsApp czy wiadomości prywatne na Instagramie utrudniają mierzenie ruchu na stronie;
- Presja personalizacji: 51% marketerów mierzy się z rosnącym zapotrzebowaniem na indywidualne doświadczenia zakupowe;
- Trendy ekologiczne: 41% uczestników ankiety dostosowuje swoje strategie pod wpływem rosnącej ekologicznej świadomości klientów.
– Marki w całej Europie szybko dostrzegają, że ścieżki zakupowe klientów przestały być liniowe, a fakt, że tylu marketerów podważa wartość SEO, mówi sam za siebie – komentuje Brian Plackis-Cheng, dyrektor generalny SALESmanago. – Konsumenci przenoszą się do prywatnych serwisów i dokonują zakupów wieloma kanałami w mniej przewidywalny sposób. Dlatego marki potrzebują nie tylko słów kluczowych, ale też na bieżąco informacji – stawiają nie tyle na produkt, co na personalizację – dodaje.
Marketerzy deklarują, że aby nadążyć za zmianami, koncentrują inwestycje na platformach danych o klientach (CDP i CEP) (47%), integracji z social commerce (38%), inteligentnych narzędziach (35%) oraz automatyzacji marketingu omnichannel (34%).
– Od marketerów wymaga się wykazywania zwrotu z inwestycji, mimo że w danych pojawia się coraz więcej luk, jak choćby dark social – mówi Plackis-Cheng. – Zwyciężą ci, którzy będą integrować dane, wdrażać sztuczną inteligencję z jasną strategią segmentacji, stosować spersonalizowaną komunikację za pośrednictwem kanałów takich jak SMS i WhatsApp oraz oferować indywidualne doświadczenia na szeroką skalę – dodaje.
Źródło: SALESmanago / All 4 Comms