Salesforce: Dyrektorzy finansowi całkowicie stawiają na sztuczną inteligencję [badanie]

fot. Unsplash.com

Najnowsze badania Salesforce pokazują, że dyrektorzy finansowi zasadniczo zmienili swoje podejście do sztucznej inteligencji (AI), przechodząc od „ostrożnych inwestorów” do „strategicznych beneficjentów”, którzy stawiają na AI nie tylko w celu redukcji kosztów, lecz także jako kluczowy motor długoterminowego wzrostu przychodów. 

Aż 70% z 261 przebadanych globalnych dyrektorów finansowych deklarowało, że w roku 2020 stosowało konserwatywną strategię AI. W obecnych czasach ten odsetek spadł do zaledwie 4%. Ta szybka transformacja podkreśla powszechne uznanie wśród liderów finansowych, że AI to już nie tylko rozwijająca się technologia, lecz kluczowe narzędzie służące zwiększeniu efektywności, optymalizacji operacji i wspieraniu kluczowego, długoterminowego wzrostu. 

Zmiana podejścia dyrektorów finansowych względem oceny zwrotu z inwestycji (ROI), wynikająca z wprowadzenia „agentów AI” (AI agents), czyli „cyfrowej siły roboczej” zdolnej do autonomicznego wykonywania zadań, stanowi wyjaśnienie tej transformacji. Ponad połowa (61%) dyrektorów finansowych przypisuje tej technologii zmianę kryteriów oceny ROI — wykraczających poza tradycyjne miary na rzecz szerszego zakresu wyników biznesowych. 

Wprowadzenie cyfrowej siły roboczej to nie tylko ulepszenie techniczne — to zdecydowany i strategiczny zwrot dla dyrektorów finansowych — powiedziała Robin Washington, prezes i dyrektor finansowy operacyjny w Salesforce. — Dzięki agentom AI nie tylko przekształcamy modele biznesowe — zasadniczo zmieniamy całą funkcję CFO. To wymaga nowego sposobu myślenia, rozszerzającego rolę od strażników finansów do architektów warto-ści przedsiębiorstwa opartej na agentach — dodała. 

W zeszłym roku 65% dyrektorów finansowych odczuwało presję przyspieszenia zwrotu z inwestycji w technologię. Obecnie dostrzegają oni, że wartość AI to nie tylko krótkoterminowa redukcja kosztów, lecz także długofalowe efekty biznesowe — takie jak generowanie przychodów, wzrost produktywności i poprawa podejmowania decyzji — obszary, w których agenci AI są szczególnie efektywni. 

Jeden z respondentów badania stwierdził: „Zwrot z inwestycji w starsze technologie zazwyczaj zależał od natychmiastowych, mierzalnych rezultatów, podczas gdy zyski z AI mogą kumulować się w dłuższym okresie dzięki trwającemu procesowi i tworzeniu nowych modeli biznesowych.” 

Dane liczbowe:

  • Zmiana strategii AI:
    • pięć lat temu 70% dyrektorów finansowych stosowało konserwatywne podejście do AI;
    • dwa lata temu było to 34%.
    • Obecnie tylko 4% utrzymuje konserwatywną strategię, a jedna trzecia przyjęła oficjalnie agresywne podejście. 
  • Budżet AI:
    • Średnio dyrektorzy finansowi przeznaczają 25% obecnego całkowitego budżetu AI na agentów AI.
    • 61% CFO uważa agentów AI (cyfrową siłę roboczą) za istotne i uważa, że będą oni kluczowi do konkurowania w obecnym środowisku ekonomicznym.
    • 64% CFO twierdzi, że agenci AI zmieniają sposób, w jaki przedsiębiorstwa wydają pieniądze, zaś 35% z nich mówi, że wymaga to bardziej ryzykownego podejścia do inwestycji technologicznych. 
  • Wpływ agentów AI:
    • 74% CFO uważa, że agenci AI nie tylko obniżą koszty, ale także zwiększą przychody.
    • CFO implementujący agentów AI oczekują, że zwiększą one przychody firmy o niemal 20%.
    • 72% CFO twierdzi, że agenci AI przekształcą model biznesowy ich organizacji.
    • 55% CFO uważa, że agenci AI przejmą więcej zadań strategicznych niż rutynowych. 

Redefinicja ROI:

  • 61% CFO mówi, że agenci AI zmieniają sposób oceny ROI; ocena technologii przesunęła się od skupienia na natychmiastowych zwrotach finansowych do korzyści długoterminowych, opartych na wynikach biznesowych. 
  • Najważniejsze czynniki oceny ROI w kontekście AI:
    • Oszczędności kosztów, poprawa bezpieczeństwa i zgodności, oraz wzrost przychodów (łącznie na pierwszym miejscu).
    • Poprawa produktywności lub efektywności (drugie miejsce).
    • Lepsze podejmowanie decyzji (trzecie miejsce). 
  • CFO postrzegają AI jako cenne narzędzie poprawiające kontrolę finansową — dzięki śledzeniu budżetu w czasie rzeczywistym, zwiększa się dokładność prognozowania i ochrona ROI przed nadmiernymi wydatkami. 

Obawy CFO:

  • Główne źródła niepokoju to:
    • Zagrożenia związane z bezpieczeństwem lub prywatnością (66%).
    • Długi okres, w jakim można oczekiwać zwrotu z inwestycji (56%).