Ruszyła kampania „Mamy głos. Usłysz go” na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną

Stowarzyszenie „Tęcza” we współpracy z agencją Ancymony (*ancy) wystartowało z kampanią edukacyjną, mającą na celu zmianę w podejściu polskiego społeczeństwa do osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ma ona polegać nie tylko na traktowaniu ich jako jego integralnej części, ale także zwiększać udział osób z NI w życiu społeczno-kulturalnym.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną często nie są traktowane jako pełnoprawni członkowie społeczeństwa, którzy mają prawa, jak każda inna osoba: do swoich poglądów, wypowiadania się, decydowania o swoim otoczeniu czy też głosowania w wyborach. Dlatego celem kampanii jest włączyć je w debatę społeczną – usłyszeć ich głos, dowiedzieć się, co myślą i co mają do powiedzenia, ale także zwracać się do nich prostym, zrozumiałym, inkluzywnym językiem. Po prostu je zauważać i traktować na równi z resztą społeczeństwa.  

Stąd pomysł, by linię kreatywną oprzeć o motyw plakatów wyborczych, na których znajdują się twarze nie kandydatów na prezydenta Polski, ale właśnie osób z niepełnosprawnością intelektualną, na przykład z zespołem Downa. Cały przekaz wzmacnia hasło „Mamy głos. Usłysz go”, które osadza narrację kampanii w jakże aktualnym obecnie, wyborczym klimacie, a jednocześnie stanowi apel o uwagę, szacunek i uwzględnienie tej grupy w dialogu i życiu społecznym.

Niezwykle ważnym elementem projektu było włączenie osób z zespołem Downa w cały proces tworzenia kampanii. Osoby te uczestniczyły w wymyślaniu scenariusza spotu, formułowaniu postulatów, a także wspierały autorów w tworzeniu materiału zrozumiałego dla każdego. W tej kampanii oddaliśmy głos naszym beneficjentom nie tylko symbolicznie, ale również praktycznie – mówi Agata Krzyżek-Gola, managerka Stowarzyszenia i pomysłodawczyni projektu.

Jednym z kluczowych elementów tego projektu było dla mnie realne zaangażowanie agencji. Zespół projektowy uczestniczył w prowadzonych przeze mnie warsztatach poświęconych wizerunkowi osób z niepełnosprawnościami w mediach. Wierzę, że wspólnie przecieramy szlaki w podmiotowym podejściu do tworzenia przekazów medialnych – to właśnie przyświecało nam od początku. Zależało nam na kreacji współtworzonej przez osoby pełnosprawne i z niepełnosprawnościami, która podkreśla sprawczość, zaangażowanie i autentyczność tych drugich. To przekaz, w którym osoby z niepełnosprawnością mówią własnym głosem – zgodnie z hasłem kampanii – mówi Regina Mynarska, ekspertka dostępności, współpracowniczka Stowarzyszenia.

Na potrzeby kampanii zrealizowany został spot oraz sesja zdjęciowa. Materiały te stanowią podstawę do komunikacji zaplanowanej w digitalu.

Połączenie doświadczenia, profesjonalizmu i pasji zawsze przynosi najlepsze efekty – a kampania Stowarzyszenia „Tęcza”, stworzona we współpracy z naszą agencją, jest tego świetnym dowodem. Przemyślana, odważna komunikacja potrafi nie tylko zmieniać narracje społeczne, ale też budować mosty między różnymi grupami. To nie tylko kampania edukacyjna – to krok w stronę bardziej inkluzywnego społeczeństwa, w którym każdy głos ma znaczenie – mówi Roksana Łaźnia, business unit manager & account manager w agencji Ancymony (*ancy).

Kampania została sfinansowana ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

Za jej koncept i realizację w całości odpowiada agencja Ancymony (*ancy), która od lat wspiera wartościowe kampanie społeczne.

Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Osób z Zespołem Downa „Tęcza” od 25 lat działa na rzecz swoich podopiecznych, organizując zajęcia dodatkowe, wyjazdy i imprezy dopasowane do ich zainteresowań i pasji, tworząc przestrzeń do spotkań dla rodzin. Tworzy dostępne miejsca pracy, walczy o dostęp do lepszej edukacji, rehabilitacji. Dąży do zmiany społecznej, umożliwiającej osobom z niepełnosprawnością intelektualną samodzielne życie, pełne satysfakcji.