Rusza Kołobrzeski Rower Nextbike

fot. mat. prasowe

Już od 15 kwietnia mieszkańcy Kołobrzegu oraz odwiedzający miasto turyści mogą korzystać z nowoczesnego systemu rowerów miejskich. Kołobrzeski Rower Nextbike to unikalne w Polsce rozwiązanie, które łączy finansowanie publiczne i prywatne, zapewniając mieszkańcom wygodny, ekologiczny i przystępny cenowo środek transportu. System będzie funkcjonował do końca września.

Użytkownicy będą mieli do dyspozycji 80 rowerów typu smart bike oraz 20 rowerów elektrycznych, które do systemu dołączą do lata tego roku. Rowery będzie można wypożyczyć i oddać na jednej z 20 stacji. Kołobrzeski Rower Nextbike będzie pierwszym w Polsce hybrydowym systemem rowerów miejskich, opartym na współfinansowaniu przez miasto i partnera komercyjnego – markę Nimm2.

Kołobrzeski Rower Nextbike to innowacyjna forma współpracy samorządu z przedstawicielami biznesu, która wyznacza nowy standard rozwoju miejskiej mobilności w Polsce. Podobny model współfinansowania sprawdzony został m.in. w Londynie, gdzie system rowerów był wspierany przez bank Santander. Pozwala to na sprawniejszy rozwój ekologicznego i łatwo dostępnego transportu. Tego rodzaju partnerstwa nie tylko optymalizują funkcjonowanie usług, ale także budują silne zaangażowanie marek w życie lokalnych społeczności. To nowoczesny sposób interakcji z mieszkańcami-konsumentami, którzy coraz częściej oczekują od firm realnego wpływu na poprawę jakości ich życia – mówi Marcin Sałański, head of communications w Nextbike Polska.

W tym sezonie system rowerów miejskich przejdzie nie tylko zmiany organizacyjne, ale także technologiczne. Nowe rowery typu smart bike będą wyposażone w moduły GPS i blokadę o-lock umieszczoną bezpośrednio nad tylnym kołem, co wyeliminuje konieczność korzystania z tradycyjnych stojaków. Pojawią się strefy parkowania, ale rowery będzie można zostawiać także poza nimi – za dodatkową opłatą. Zwrot poza stacją kosztować będzie 10 zł, a odprowadzenie roweru na stację nagrodzone zostanie bonusem 5 zł. Sama opłata za wypożyczenie roweru standardowego wyniesie 10 gr za minutę, a za elektryczny – 59 gr za minutę. Przychody z wypożyczeń trafią do operatora.

Posiadacze Kołobrzeskiej Karty Mieszkańca, którzy połączą swoją kartę z kontem w systemie roweru miejskiego będą mieli  możliwość bezpłatnego korzystania z rowerów  przez 60 minut dziennie. System rowerowy został zintegrowany z systemem katy miejskiej w ramach  przetargu z miastem, a podpisana umowa zapewnia mieszkańcom dostępność pojazdów oraz korzystne warunki użytkowania. Co ważne użytkownicy systemu rowerów miejskich, działającego w poprzednich latach, nie muszą ponownie integrować karty ze swoim kontem.

– Hybrydowe finansowanie systemu rowerów w Kołobrzegu to nasza odpowiedź na rosnące wyzwania finansowe polskich samorządów. Rowery publiczne od 14 lat skutecznie wspierają transport miejski w Polsce, ale w zmiennych warunkach ekonomicznych miasta potrzebują dodatkowego wsparcia. Kluczową rolę może odgrywać tutaj biznes prywatny, który nie tylko stabilizuje system, ale także angażuje się w rozwój lokalnych społeczności. Tego typu rozwiązania w nadchodzących latach 2026-2032 mogą uzupełnić fundusze europejskie, takie jak Fundusz Społeczno-Klimatyczny, otwierające nowe perspektywy dla rozwoju mikromobilności w polskich miastach – dodaje Jakub Giza, dyrektor ds. rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej.

System rowerów miejskich w Kołobrzegu działa od 2017 roku, a w tym czasie rowery zostały wypożyczone niemal 500 tysięcy razy, z oferty skorzystało blisko 50 tysięcy osób, spędzając na rowerach łącznie ponad 16,6 mln minut.

Dotychczasowi użytkownicy systemu mogą kontynuować korzystanie z usługi Nextbike bez konieczności ponownej rejestracji na stronie internetowej systemu. Aktualne informacje na temat systemu rowerowego będą dostępne na stronie internetowej kolobrzeskirower.pl/aktualnosci/.