Rusza druga odsłona kampanii społecznej „W cyfrowym świecie”

fot. unsplash.com/@sortino

Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Polskim Radiem Pomorza i Kujaw oraz pozostałymi rozgłośniami regionalnymi Polskiego Radia rusza z drugą odsłoną kampanii społecznej pod nazwą „W cyfrowym świecie”. Jej celem jest edukowanie słuchaczy, jak świadomie korzystać z nowoczesnych technologii oraz e-usług publicznych. Audycje będą emitowane od 17 marca do 23 czerwca 2025 r. w 17 regionalnych rozgłośniach radiowych w całej Polsce.

Pierwsza odsłona kampanii była odpowiedzią na rosnącą potrzebę zwiększenia wiedzy społeczeństwa na temat bezpiecznego korzystania z Internetu, ochrony prywatności online, obsługi aplikacji internetowych oraz załatwiania spraw urzędowych przez Internet.

Druga część kampanii realizuje te same cele, rozwijając wątki poruszone w poprzedniej odsłonie i oferując możliwość szerszego omówienia wyzwań, jakie stawia przed nami cyfrowa rzeczywistość. Tym razem jednak przekaz audycji będzie w pełni dostosowany do grupy seniorów.

Nowoczesne technologie bliżej ludzi

Audycje radiowe kampanii skierowane są szczególnie do osób z niższymi kompetencjami cyfrowymi, w tym seniorów, dla których nowoczesne technologie mogą wydawać się niedostępne. Audycje zostaną przygotowane w przystępny sposób, aby każdy, niezależnie od wieku czy poziomu znajomości technologii, mógł skorzystać z solidnej dawki wiedzy.

– Regionalne rozgłośnie Polskiego Radia to bardzo ważne medium, pozwalające dotrzeć z pogłębionymi treściami do szerokich grup słuchaczy. Mamy nadzieję, że kolejny cykl audycji z ciekawymi i wartościowymi treściami przełoży się na podniesienie kompetencji cyfrowych Polaków. To kolejny krok w długiej drodze, jaką jest walka z wykluczeniem cyfrowym i zapewnianie Polakom wiarygodnych źródeł informacji o cyfryzacji – podkreślił wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski.

Praktyczne porady i szeroki zakres tematów

W audycjach pojawią się porady dotyczące ochrony danych osobowych, korzystania z mediów społecznościowych, zakupów internetowych oraz nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Eksperci podzielą się wskazówkami, jak unikać oszustw online i dbać o higienę cyfrową. Omówione zostaną również aktualne wyzwania, takie jak dezinformacja, dostępność cyfrowa oraz rola kobiet w branży IT.

Dla rodziców i seniorów zaplanowane są dedykowane audycje, dostosowane do ich potrzeb. Kampania ma na celu podkreślenie, że rozwijanie kompetencji cyfrowych jest procesem trwającym przez całe życie i w obliczu szybkiego postępu technologicznego każdy z nas powinien czuć się pewnie w cyfrowym świecie.

E-usługi na wyciągnięcie ręki

Jednym z elementów kampanii jest także promocja e-usług publicznych, w tym aplikacji mObywatel. Słuchacze dowiedzą się, jakie sprawy urzędowe można załatwiać online oraz jak skorzystać z tych usług. Audycje będą również zawierały informacje o nowych funkcjach zwiększających bezpieczeństwo użytkowników, takich jak możliwość zastrzegania numeru PESEL czy funkcja „Bezpiecznie w sieci”, która pozwala na zgłaszanie cyberzagrożeń, takich jak podejrzane strony internetowe czy wiadomości „phishingowe”.

Zapraszamy do słuchania audycji i odkrywania, jak nowoczesne technologie mogą usprawnić codzienne życie.

Finansowanie kampanii z KPO

Kampania „W cyfrowym świecie” jest częścią Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych, realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Więcej aktualnych informacji na temat rozwoju kompetencji cyfrowych można znaleźć na stronie: www.kompetencjecyfrowe.gov.pl.

Kampania realizowana jest zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy, a jej finansowanie pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Next Generation EU”. Jest ona w pełni finansowana ze środków przeznaczonych na realizację inwestycji „eKompetencje” w ramach Komponentu „Transformacja cyfrowa” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.