Rusza druga edycja programu #OkresNoStres

Większa otwartość w rozmowach o menstruacji, zmniejszenie stresu i lęku związanych z pierwszym okresem, wzrost poczucia komfortu w szkole i lepsze przygotowanie do wyzwań związanych z okresem – takie zmiany zostały zauważone wśród dziewcząt, które wzięły udział w pierwszej edycji programu edukacyjnego #OkresNoStres. Teraz TZMO SA, producent wyrobów higienicznych marki Bella, rusza z kolejną odsłoną programu skupiającego się na wyzwaniach natury psychicznej towarzyszącym dziewczynkom doświadczającym pierwszych okresów. Za koncepcję działań i ich realizację odpowiada agencja komunikacji marketingowej 360° LoveBrands Group. Program rozpocznie  się we wrześniu i potrwa do końca grudnia. Jeszcze przed wakacjami zaplanowany został konkurs dla nauczycieli na najciekawszy scenariusz lekcji o przygotowaniu do pierwszego okresu.

– Dziś szkoła powinna być miejscem, w którym dzieci nie tylko zdobywają wiedzę z podręczników, ale nabywają też umiejętności społecznych. Właśnie ta idea stała się punktem wyjścia do stworzenia programu edukacyjnego skierowanego do uczennic klas IV, skupionego na wyzwaniach natury psychicznej związanych z pojawieniem się pierwszego okresu. Bo tego, żeby otwarcie rozmawiać o tematach powszechnie uznawanych za tabu, m.in. menstruacji, również można się nauczyć. Podobnie jak proszenia o pomoc – a pierwszy okres często przytrafia się właśnie w szkole. Wnioski zebrane w ramach pierwszej edycji programu oraz skala zainteresowania nim tylko utwierdziły nas w przekonaniu, żeby kontynuować go wspólnie z nauczycielami i rodzicami, wspierając dziewczynki w procesie dojrzewania – mówi Katarzyna Sipół, kierownik biura zarządzania marką Bella.

W edycji przeprowadzonej w 2024 r. wzięło udział 45 tys. dziewczynek z ponad 1,2 tys. szkół w całej Polsce. Gros nauczycieli (99,6%), którzy w 2024 r. zrealizowali program #OkresNoStres, uznali go za potrzebny. Tym bardziej że – jak zauważa 78% z nich – w przypadku pierwszego okresu część uczennic nie otrzymała wystarczającego wsparcia ze strony rodziny. Równocześnie wśród głównych korzyści programu wskazywali, że przygotowuje on dziewczynki do pierwszej miesiączki (93,8%) i uczy wspierania koleżanek w potrzebie (69,1%).

Możemy liczyć na siebie nawzajem!

W ramach programu edukacyjnego #OkresNoStres, którego celem jest m.in. wsparcie nauczycieli i rodziców w zainicjowaniu rozmowy o okresie z dziewczynkami zanim się on pojawi oraz budowanie dziewczyńskiej solidarności, szkoły zyskują dostęp do bezpłatnych materiałów edukacyjnych. Wśród nich jest scenariusz 45-minutowej lekcji, którą nauczyciel może poprowadzić w ramach przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie lub godzin wychowawczych. Scenariusz dopełniają materiał multimedialny i karty pracy dla uczniów i nauczycieli. Uzupełnienie stanowią ulotki dla rodziców ze wskazówkami, jak mądrze wspierać córki w rozmowach o pierwszym okresie.

W tegorocznej edycji programu #OkresNoStres do współtworzenia materiałów edukacyjnych po raz kolejny zaprosiliśmy edukatorkę Tosię Kopyt znaną w sieci jako @WDŻdlazaawansowanych. Równolegle – w ramach konkursu dla nauczycieli, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji – wyłonimy trzy kolejne najciekawsze scenariusze zajęć. Mądre podejście do rozmów z dziewczynkami to podstawa budowania ich poczucia bezpieczeństwa w środowisku szkolnym i domowym, a w szerszej perspektywie – świadomości i pewności siebie. Tym bardziej że menstruacja stanowi nie tylko wyzwanie natury fizjologicznej, ale również psychicznej – mówi Katarzyna Puchacz, health care & medical director.

Komunikację uzupełnią materiały w mediach społecznościowych, współpraca z influencerami oraz z mediami. Dodatkowo pierwsze 300 szkół, które zgłosi się do programu #OkresNoStres, otrzyma od marki Bella zapas podpasek do gabinetu pielęgniarki, pakiety z produktami Bella for Teens dla uczestniczek zajęć oraz plakaty edukacyjne do powieszenia w szkole.

Z ramienia marki Bella za kampanię odpowiada Katarzyna Sipół, kierownik biura zarządzania marką Bella. Strategię kampanii przygotowała Joanna Niemiec, vice chairman strategy & communication. Działania koordynuje Katarzyna Puchacz, health care & medical director.