Po sukcesie pierwszej edycji Google i SGH ogłaszają start drugiej odsłony bezpłatnego programu „Umiejętności Jutra: AI”. Cel pozostaje ten sam: pomagać polskim firmom, zwłaszcza tym z sektora MŚP, efektywnie wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
W pierwszej edycji programu niemal 15 tysięcy uczestników zdobyło nowe kompetencje z zakresu wykorzystania AI całkowicie bezpłatnie. Do udziału zgłosiło się prawie 40 tys. firm, a finalnie do nauki zakwalifikowano blisko 20 tys. przedsiębiorców. Aż 74% z nich ukończyło cały program. Według badania SGH po szkoleniach 69% absolwentów deklaruje gotowość do pełnienia roli liderów AI w swoich firmach.
Nowa edycja to nowe możliwości
Nowa edycja, która wystartuje już 8 września 2025, obejmować będzie ponad 25 godzin zaktualizowanych materiałów wideo i webinarów oraz zajęć praktycznych, prowadzonych przez ekspertów Google, SGH i praktyków biznesu. Uczestnicy będą mieli szansę poznać jeszcze szersze możliwości zastosowania AI w codziennych zadaniach i rozwoju firmy. Od osobistej produktywności, przez wykorzystanie agentów AI, do automatyzacji poszczególnych procesów biznesowych, po transformację z AI całej organizacji.
Tym razem Google i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie stawiają sobie za cel przeszkolenie jeszcze większej niż w poprzedniej edycji liczby osób, które następnie przekażą swoją nowo zdobytą wiedzę innym pracownikom firm, co pozwoli szybciej i skuteczniej wdrożyć AI w polskich MŚP. Do programu mogą zgłosić się zarówno specjaliści, menedżerowie, jak i właściciele małych lub średnich firm. Nowa edycja otwarta jest również dla studentów pragnących zdobyć kompetencje z zakresu AI, które ułatwią im znalezienie stażu lub pracy w polskich MŚP planujących wykorzystać narzędzia AI.
– Przedsiębiorcy powinni dzisiaj zacząć od wdrożeń przynoszących szybkie i mierzalne korzyści. Może to być automatyzacja powtarzalnych zadań administracyjnych, wykorzystanie narzędzi AI do tworzenia treści marketingowych czy usprawnienia komunikacji z klientami – mówi Magda Kotlarczyk, szefowa Google Polska. – Poprzednia edycja Umiejętności Jutra: AI pokazała nam jak cennymi ambasadorami zmian w organizacji są pracownicy, którzy sami eksplorują narzędzia AI, chcą je wprowadzać, a swoją wiedzą dzielą się z innymi. Zarządzający powinni wspierać takie inicjatywy – dodaje.
– Pierwsza edycja programu „Umiejętności Jutra: AI” przerosła nasze oczekiwania. Do programu zgłosiło się aż 40 tys. chętnych, a mogliśmy przyjąć tylko połowę z nich. Pokazuje to, że tego rodzaju programy, zwłaszcza zawarte w nich praktyczne elementy, są niezwykle potrzebne obecnie w naszym społeczeństwie. Przedsiębiorcy chcą się szkolić ze sztucznej inteligencji, bo te nowe technologie determinują ich przyszłość, konkurencję i stabilną obecność na rynku. Ogromnie się cieszę się, że dzięki współpracy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Google rusza druga edycja „Umiejętności Jutra: AI”, która, jestem pewien, będzie miała jeszcze większy impact niż ta pierwsza – powiedział rektor i profesor SGH Piotr Wachowiak.
Liderzy rewolucji AI w firmach
Z badania SGH, przeprowadzonego wśród absolwentów programu „Umiejętności Jutra: AI”, wynika, że 69% z nich deklaruje gotowość do pełnienia roli liderów AI w swoich firmach. Nie tylko wdrażają konkretne rozwiązania, ale też stają się wewnętrznymi ambasadorami transformacji – szkolą swoje zespoły, angażują zarządy i współtworzą strategie AI w organizacjach. Jednocześnie badanie pokazuje pewien paradoks: podczas gdy pracownicy są gotowi na wdrożenie AI, ich firmy często za tym nie nadążają.
Trzy czwarte badanych deklaruje, że ma wystarczającą wiedzę (76%) oraz praktyczne umiejętności (78%) do wdrożenia AI w swojej firmie. Na istnienie odpowiednich warunków, które pozwolą na wdrożenie AI wskazuje 68% respondentów. Jednak w 23% firm osób badanych z generatywnej AI nie korzysta się wcale lub prawie wcale, a w kolejnych 39% wykorzystanie to ma charakter okazjonalny. Choć wiedza i motywacja rosną, to wyzwaniem wciąż bywa brak wypracowanych standardów wdrożeń w firmach, strategii i kultury otwartej na innowacje.
– Według ankiety przeprowadzonej po zakończeniu pierwszej edycji programu „Umiejętności Jutra: AI” aż 98% respondentów ma pozytywne nastawienie do wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji w pracy zawodowej, a 71% z nich już teraz wykorzystuje nowe umiejętności w codziennej pracy. To pokazuje, że program odpowiada na ważne potrzeby polskiego społeczeństwa. Z tego względu zdecydowaliśmy się na organizację kolejnej edycji programu. Zrobimy wszystko, by przekazywane w tej edycji treści były zaktualizowane do obecnego stanu rozwoju narzędzi AI. We wrześniu, kiedy ruszą szkolenia, dostarczymy ich uczestnikom aktualną i użyteczną wiedzę w zakresie wykorzystania narzędzi AI w biznesie – powiedział prof. dr hab. Bogumił Kamiński, dyrektor AI Lab Międzykolegialnego Centrum Sztucznej Inteligencji i Platform Cyfrowych.
Absolwenci już teraz wdrażają AI w swoich organizacjach
Co ważne, efekty szkoleń nie pozostają w teorii. Absolwenci pierwszej edycji już teraz wdrażają AI w swoich biznesach do automatyzacji wielu procesów czy personalizacji komunikacji z klientem.
Joanna, pracowniczka agencji celnej, wykorzystuje zdobytą wiedzę, aby zapoczątkować cyfrową transformację w swojej firmie. Po ukończeniu programu zachęciła zarząd i dział IT do włączenia się w szkolenia, co otworzyło dyskusję o strategii AI w całej organizacji. Obecnie sama korzysta z narzędzi, takich jak Gemini i NotebookLM, automatyzując codzienną pracę, a jednocześnie angażuje się w tworzenie polityki AI dla całej firmy.
Roksana, związana z sektorem outsourcingu, wdrożyła AI, aby znacząco skrócić czas realizacji wielu procesów – z kilku godzin do zaledwie kilku minut. W pracy wykorzystuje narzędzia Gemini i NotebookLM, tworząc makra i automatyzując powtarzalne zadania. Co więcej, AI wspiera ją nie tylko zawodowo – wykorzystuje je również do organizacji codziennych obowiązków i terapii dziecka, pokazując, jak technologie mogą realnie poprawiać komfort życia na wielu płaszczyznach.
Udział w szkoleniach jest całkowicie bezpłatny, a absolwenci programu uzyskają certyfikat z Wykorzystania AI w rozwoju firmy od Google i SGH.
Zapisy trwają do 02 września 2025 za pośrednictwem strony umiejetnoscijutra.pl.