Rok 2024 okiem marki Empik

fot. mat. prasowe

Rok 2024 był rokiem dynamicznych zmian i nieoczekiwanych wyzwań na rynku. Jak w tym odnalazła się marka Empik? Które trendy były dla niej najważniejsze i na jakie kanały stawiała w swojej komunikacji? 2024 r. dla Empiku podsumowuje Remi Ganne, senior marketing director.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.

Największe osiągnięcie dla Empiku w 2024 r.

Największym osiągnięciem mijającego roku było dla nas na pewno wprowadzenie nowej platformy komunikacji marki Empik – „Witaj w klubie”.

Nowa platforma została zaprojektowana tak, aby poszerzać znaczenie marki i skojarzeń, jakie klienci z nią budują. Empik jest często postrzegany jako miejsce docelowe dla książek, kultury i oczywiście to jest naszym DNA. Od wielu lat znacznie poszerzamy jednak ofertę i rozwijamy się w kierunku multikategoryjności. Poprzez „Witaj w klubie” możemy jeszcze lepiej budować świadomość tej oferty, wykorzystując analogie między różnymi „klubami”, a kategoriami produktów. Oczywiście nawiązujemy również w ten sposób do historii marki Empik, która sama zaczynała jako klub (KMPiK – Klub Międzynarodowej Prasy i Książki).

Istotną częścią projektu była także praca nad większą spójności naszej komunikacji. Postawiliśmy na wzmocnienie atrybutów marki, aby przecinek Empiku czy kolory marki (biały, czarny i nowy kolor – „złoty”) były jeszcze bardziej z nami kojarzone i rozpoznawalne. Dodaliśmy także nowe omnichannelowe hasło marki: Kliknij, Tapnij, Wpadnij, odnoszące się wprost do wygody zakupów w Empiku w dowolnej formie, miejscu i czasie.

Platforma pozwala nam również przyciągnąć pokolenie młodszych odbiorców, dzięki bardziej nowoczesnemu, zabawnemu tonowi komunikacji. Równie istotna jest tutaj strona wizualna – co ciekawe, wykorzystujemy narzędzia AI do projektowania różnorodnych wersji naszego symbolu przecinka.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wstępnych wyników tego, jak „Witaj w klubie” wpływa na świadomość marki i jej postrzeganie, zwłaszcza wśród wspomnianych już młodszych grup klientów.

Największe wyzwanie dla Empiku w 2024 r.

To największe osiągnięcie było jednocześnie dla nas największym wyzwaniem. Nasza wizja opiera się na budowaniu wizerunku Empiku jako multikategoryjnego, omnichannelowego retailera. Jesteśmy bardzo silną, lubianą i zaufaną marką, jednak często jesteśmy nadal postrzegani jako stacjonarna księgarnia. Oczywiście widzimy już efekty naszej pracy i wprowadzenia nowej platformy. Obserwujemy wzrost świadomości marki w takich kategoriach jak zabawki, elektronika czy zdrowie i uroda, a także stale rosnącą świadomość platformy Empik.com. Jednakże wiemy, że jeszcze dużo pracy przed nami i realizacja naszej wizji pozostaje priorytetem i największym wyzwaniem na 2025 rok.

Natomiast z perspektywy całego rynku największym wyzwaniem w 2024 roku było malejące zaufanie konsumentów, a także rosnąca presja na niskie ceny i model dyskontowy. Zmusiło to retailerów do odpowiedniego dostosowywania strategii asortymentowej, oferowania bardziej przystępnych cenowo opcji oraz zapewnienia jak najbardziej atrakcyjnych promocji, aby zawalczyć o klienta.

Kanały i działania, które były najbardziej efektywne w Waszej komunikacji 2024 r.

Stawiamy na omnikanałowe podejście, napędzając sprzedaż offline i online poprzez holistyczną komunikację mediową 360°. Inwestujemy w różne kanały, w zależności od potrzeb – mamy świadomość, że niektóre z nich, takie jak radio, są szczególnie skuteczne w generowaniu ruchu i sprzedaży offline, podczas gdy media społecznościowe i performance marketing mają znaczący wpływ na naszą sprzedaż online.

Jeśli chodzi o działania, Black Week i Święta to tradycyjnie nasze najbardziej efektywne kampanie, ponieważ mają wyraźnie sezonowy charakter, co pozwala nam generować silne wzrosty popytu dzięki naszej komunikacji.

Kanały i działania, na które planujecie położyć nacisk w 2025 r.

W 2025 roku będziemy kontynuować naszą strategię pozycjonowania Empiku jako polskiego lidera omnichannel z szeroką multikategoryjną ofertą. Dążymy do tego, aby polscy klienci postrzegali Empik jako sklep, który inspiruje i pozwala im odkrywać nowe produkty i kategorie.

W naszych działaniach wciąż będziemy koncentrować się na kluczowych sezonach prezentowych, ze Świętami jako tym najważniejszym momentem w całym roku, ale chcemy również pracować nad generowaniem zainteresowania klientów i popytu przez cały rok poprzez komunikację wokół różnych sezonów, takich jak wiosna czy powrót do szkoły.

W przyszłym roku będziemy nadal korzystać ze wszystkich dostępnych nam narzędzi mediowych, jednocześnie zwiększając udział digitalu w naszym miksie, aby dostosować się do ciągle zmieniających się nawyków konsumowania mediów.

Trendy, które uważacie za najbardziej obiecujące z perspektywy Empiku

Fakt, że Pokolenie Z oczekuje od marek autentyczności i silnych wartości, stanowi dla nas dużą szansę. Empik to marka z ponad 75-letnią historią, która łączy pokolenia, inspiruje i odwołuje się do wartości takich jak wolność, odkrywanie czy nonkonformizm. Obok tej wieloletniej tradycji Empik jest jednocześnie marką nowoczesną, rezonującą z młodym odbiorcą.

Upatrujemy również dużą szansę w tym, że chociaż klienci przenieśli znaczną część swoich zakupów do kanału online, ich pragnienie społecznych interakcji w sklepach pozostaje silne i rośnie, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń. Nasz model omnichannel doskonale odpowiada na te potrzeby.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Uważam, że branża marketingowa w Polsce jest w dosyć dobrej kondycji, o czym świadczy m.in. stały wzrost inwestycji reklamowych oraz rosnąca liczba marek pojawiających się na rynku. Widzimy również, że rośnie liczba agencji reklamowych, co naturalnie tworzy pozytywną konkurencję i ostatecznie poprawia jakość kampanii marketingowych wprowadzanych na polski rynek.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.