Rok 2024 okiem marek z grupy NOVI

Rok 2024 był rokiem dynamicznych zmian i nieoczekiwanych wyzwań na rynku. Jak w tym odnalazła się marki z grupy NOVI? Które trendy były dla niej najważniejsze i na jakie kanały stawiała w swojej komunikacji? 2024 r. dla marek z grupy NOVI podsumowuje Dominika Barycka, brand manager, grupa NOVI (Ritter Sport/Corny/Vitax/Manner/Tetley).

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.

Największe osiągnięcie dla grupy NOVI w 2024 r.

Biorąc pod uwagę kanały social media – ważnym krokiem było wzmocnienie dedykowanych i autentycznych treści dla marek, generowanych przez content creatorów. 

Idąc obranym torem „niestandardowych kreacji” realizowaliśmy kampanię digital dla Ritter Sport pod hasłem „Do wyboru, do koloru”, promując czekolady, które swoimi kolorami od lat odzwierciedlają ulubione smaki Polaków. Pokazaliśmy markę w niecodziennym ujęciu. Wychodząc poza standardowe komunikaty kategorii, przemycając brand w świat home decor (lifestyle brand extension), wraz ze wsparciem influencerów, wprowadziliśmy kolory marki wprost do domów konsumentów. Kreacje podkreślały szeroką paletę smaków i barw czekolad wchodzących w skład portfolio marki. Realizując cel zasięgowy wykorzystaliśmy programatyczną kampanię digital (display, wideo, smart TV) oraz narzędzia DOOH w kluczowych lokacjach największych polskich miast, w biurowcach oraz w galeriach handlowych. Sprzedażowa kampania wspierała budowanie rozpoznawalności marki Ritter Sport, jako jakości czekolady do kwadratu.

Największe wyzwanie dla grupy NOVI w 2024 r.

Pod kątem handlowym największym wyzwaniem był wzrost cen surowców, sytuacja na rynku w tej materii wydawała się dość nieprzewidywalna. Pod kątem marketingowym – mądra optymalizacja splitu mediowego i racjonalizowanie wydatków marketingowych, które efektywnie spinały ROI (głębsza analiza, gdzie inwestycje rzeczywiście przynoszą zwrot). Odejście od aktywacji „nice to have” i skupienie się na fundamentach – na solidnych, długofalowych planach.

Kanały i działania, które były najbardziej efektywne w Waszej komunikacji 2024 r.

Ongoingowe kanały social mediowe są jednym ze znaczących ogniw komunikacji z konsumentami. Tworzą angażujące i kreatywne przekazy, stawiają sobie za cel autentyczność, budując poczucie bliskości ze światem konsumenta i akcentując prawdziwość tej relacji.

Z naszego punktu widzenia, biorąc pod uwagę wysokie zasięgi, najlepiej sprawdziły się  optymalizowane kampanie w modelu programatycznym, które pozwalają z jednego narzędzia docierać do wielu touchpointów jednocześnie, odpowiednio modelując jakość dotarcia (Smart TV, online display + wideo, DOOH).

Kanały i działania, na które planujecie położyć nacisk w 2025 r.

Must have położony jest na ongoingowe kampanie i aktywacje social mediowe, dywersyfikację formatów wideo. Dodatkowo planujemy kreatywne współprace z influencerami, kampanie online, DOOH, FOOH.

Trendy, które uważacie za najbardziej obiecujące z perspektywy grupy NOVI

  1. Zamiast sięgać po każdy nowy trend – antycypowanie i predykcja. Jeszcze dokładniejsza analiza rynku i społecznych zachowań konsumentów. Precyzyjniejsze śledzenie customer journey i monitorowanie insightów, nastrojów konsumenckich. Pozwala to lepiej zrozumieć motywację, wartości i zachowania odbiorców,  prowadzi do bardziej trafnych strategii marketingowych, które przekładają się na lepsze zyski. Fokus w dalszym ciągu ustawiony na triadzie: automatyzacja, optymalizacja i personalizacja, w świetle upraszczania mechanizmów i efektywności kosztowej.
  2. Marketing H2H => Marketing skierowany komunikacyjnie na konkretne pokolenia. Projektowanie komunikacji i produktów nabierze bardziej ludzkiego charakteru, unikatowe treści, redefiniowanie podejścia do contentu w social mediach. Co zapewne będzie wiązało się z dynamiką w działaniu – dostosowanie person do zmieniających się trendów, update strategii kontentowej (viralowe, spontaniczne, wartościowe treści, gdzie kluczowa jest spójna wizualnie estetyka). Podstawowe filary nowoczesnej strategii komunikacji będą się opierać na storytellingu i wartościowym contencie. Marki, które potrafią tworzyć przekonujące narracje i umacniać więź emocjonalną będą rezonować z grupą docelową, ciesząc się jej zaangażowaniem.
  3. AR i VR.  Dzięki FOOH pojawią się jej nowe, ciekawe formy. To kierunek, w którym marki mogą tworzyć unikalne doświadczenia, wykraczając daleko poza schemat.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Wiele zależy od wysokości budżetów i od tendencji do racjonalizowania kosztów. Biorąc pod uwagę fakt, że coraz uważniej patrzymy na wydatki marketingowe – brandowe aktywacje agregują się wokół sprawdzonych i pewnym narzędzi, gdzie split działań często pozostaje niezmienny (ale za to przewidywalny i mierzalny). To niestety nieco ogranicza wysokie loty i kreatywne, niestandardowe podejście do kampanii. Liczy się gra o optymalizację i szukanie alternatywnych dróg komunikacji. Przyszłość marketingu wymaga ciągłego eksperymentowania, przy jednoczesnym unikaniu „ekscesów”.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.