Rok 2023 był rokiem dynamicznych zmian i nieoczekiwanych wyzwań na rynku. Jak w tym odnalazła się marka YSL Beauty? Które trendy były dla niej najważniejsze i na jakie kanały stawiała w swojej komunikacji? 2023 r. dla YSL Beauty podsumowuje Krzysztof Bożek, brand business director marki.
Największe osiągnięcie dla YSL Beauty w 2023 r.
Rok 2023 był przełomowym rokiem dla marki YSL BEAUTY. Dzięki spójnej i konsekwentnej strategii budujemy udziały rynkowe. Jesteśmy najbardziej dynamiczną marką na rynku selektywnym w Polsce. Jednym z kluczowych momentów było wprowadzenie na rynek nowego męskiego zapachu MYSLF, który nazywamy zapachem zmiany dla nowego pokolenia. W jego komunikacji nawiązaliśmy do tego, że Pokolenie Zet chce dziś „być” (doświadczać, odkrywać) raczej niż „mieć”. Zapach stał się bestsellerem, a w okresie kampanii launchowej męskim zapachem #1 na rynku selektywnym.
Zapach odgrywa również kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki jako marki młodej, odważnej i łamiącej dotychczasowe zasady. Jego wprowadzeniu towarzyszyła duża impreza. Celebryci, influencerzy, przedstawiciele mediów bawili się do setu DJ’skiego najbardziej gorącego nazwiska sceny muzycznej – VTSS. Impreza pozwoliła zbudować olbrzymi buzz i świadomość marki. Szacujemy, że z komunikatem dotarliśmy wówczas do 18 mln użytkowników.
Temu wydarzeniu towarzyszyły również niestandardowe działania marketingowe, m.in. OOH (murale, plakaty). Po kilku miesiącach od wprowadzenia zapach znajduje się już w TOP10 męskich zapachów, a to dopiero początek.
Kanały, które były najbardziej efektywne w Waszej komunikacji 2023 roku
Bardzo duży nacisk położony został na budowanie komunikacji, która jest dopasowana dla polskiego konsumenta. Jest to szczególnie ważne dla marek selektywnych, wcześnie budujących dystans poprzez swoje pozycjonowanie. Świat się jednak zmienia, młodsi konsumenci oczekują bezpośredniego kontaktu z marką, więc nastąpiła tu zmiana w kierunku inkluzywności, otwartości i budowania zaufania.
Dlatego tak dużym i ważnym kanałem stało się szeroko pojęte ‘advocacy’ i działania influencerskie. Nacisk został położony na budowanie bliskości i zaangażowania, które przekłada się budowanie brand love. Mikro- i nano- influencerzy, którzy rzetelnie i w sposób zaufany przekazują wartości i komunikację marki, to klucz tej strategii. Zapewne ten trend się utrzyma.
Najważniejsze trendy w 2023r., które na Was wpłynęły
Zauważmy kilka trendów na rynku selektywnym, które wpływają na nasze działania. Mam tu na myśli zarówno kampanie, jak i wprowadzanie nowych produktów czy technologii.
- Wykorzystywanie technologii i innowacji w różnych aspektach. Od składników zaawansowanych technologicznie po narzędzia, które poprawiają doświadczenia klientów i dostarczają wartość dodaną. Przykładem może być marka YSL Beauty, która wprowadziła właśnie narzędzie do personalizacji pomadek do ust „ROUGE SUR MESURE”. Urządzenie dzięki opatentowanej technologii i sztucznej inteligencji jest w stanie stworzyć i dopasować kolor spośród 7000 unikalnych kolorów pomadek do ust. Może nawet zeskanować kolor sukienki, a urządzenie dopasuje idealny kolor pomadki.
- Zrównoważone podejście do biznesu. Marki zaczynają pozyskiwać swoje składniki w sposób zrównoważony oraz dążą do stosowania naturalnych, biodegradowalnych formuł. Coraz większą popularność zdobywają też refille, czyli uzupełnienia produktów. W przypadku branży perfumeryjnej, marki takie jak YSL Beauty czy Prada Beauty oferują refille swoich kultowych zapachów, co pomaga w ograniczeniu zużycia plastiku i szkła o około 50%.
- Działania CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, które angażują konsumentów w ważne tematy społeczne. Przykładem jest najnowszy program „Miłość to nie przemoc” marki YSL Beauty, która we współpracy z SEXED.PL edukuje na temat niefizycznej przemocy w związkach intymnych. Konsumenci oczekują, że marki zabiorą głos w istotnych kwestiach społecznych, które często są niedofinansowane lub mają niską świadomość. Dziś marka YSL Beauty wspiera antyprzemocową linię pomocy SEXED.PL i prowadzi edukację na wyższych uczelniach w Polsce, pomagając rozpoznać 9 symptomów przemocy niefizycznej.
Trendy, które uważacie za najbardziej obiecujące z perspektywy YSL Beauty na 2024 r.
Najbardziej obiecującym trendem jest dynamika rynku selektywnego w Polsce – jedna z najwyższych w Europie. Wiąże się to m.in. z umacnianiem klasy średniej, co sprzyja stabilności i rozwojowi społecznemu.
Mimo wysokiej inflacji, konsumenci nie oszczędzają na produktach i usługach, które poprawiają ich samopoczucie. Rynek selektywny w Polsce, w trudnej przecież sytuacji ekonomicznej i geopolitycznej, utrzymuje się w bardzo dobrej kondycji. A ten rynek napędza marka YSL Beauty – ostatni rok zamknęliśmy dwucyfrowymi wzrostami i pozostajemy jednym z najbardziej dynamicznych graczy.
Polscy konsumenci są coraz bardziej wymagający i świadomi trendów, ale mam poczucie, że YSL Beauty dobrze się w te oczekiwania wpisuje. Warto tu też wspomnieć, że potencjał naszego rynku dostrzegają kolejne międzynarodowe marki. Co roku obserwujemy pojawienie się kilkudziesięciu nowych graczy w segmencie beauty.