Rok 2023 był rokiem dynamicznych zmian i nieoczekiwanych wyzwań na rynku. Jak w tym odnalazła się marka Empik Go? Które trendy były dla niej najważniejsze i na jakie kanały stawiała w swojej komunikacji? 2023 r. dla Empik Go podsumowuje Beata Nowalska, digital content marketing director.
Największe osiągnięcie dla Empik Go w 2023 r.
Przede wszystkim największa premiera Empik Go 2023: „Przygody Baltazara Gąbki” w nowej adaptacji audio. Zasięgowy projekt, w którym do ról profesora Gąbki, kucharza Bartoliniego i szpiega z Krainy Deszczowców zaangażowaliśmy duże nazwiska ze świata mediów i sztuki. Wyszło nam wspaniałe crosspokoleniowe słuchowisko dla dzieci i rodziców. Dzieci wciągnęła wartka, przygodowa fabuła, a rodziców do audiobooka przyciągnął zapewne sentyment i wspomnienie serialu oglądanego w TV w latach 70/80.
Dzięki premierze „Baltazara” aplikacja Empik Go pozyskała kilkanaście tysięcy nowych abonentów i została wyróżniona w KREATURZE za Najlepszy Projekt Content Marketingowy z udziałem celebrytów.
Największe wyzwanie dla Empik Go w 2023 r.
Galopująca inflacja, po stronie klientów, ale także usługodawców. Klienci zaczęli mocniej analizować swoje wydatki, więc utrzymanie trajektorii wzrostu było dla nas dużym wyzwaniem.
Kanały, które były najbardziej efektywne w Waszej komunikacji 2023 roku
Szeroko rozumiany digital: stałe działania performancowe przeplatane kampaniami, w których pracowaliśmy nad świadomością marki Empik Go.
Kanały, na które planujecie położyć nacisk w 2024 roku
Będziemy kontynuować nasze działania z naciskiem na online, ale podział wydatków będzie różny i zależny od promowanych treści. Rok 2024 otwieramy dużą kampanią promującą nowy produkt. Wchodzimy na rynek z kartami Empik Go na liczbę tytułów. Kampania, która startuje 28 grudnia, to wyzwanie rzucone w kierunku każdego, kto ma poczucie, że może w minionych miesiącach „zaniedbał się” czytelniczo. Do wyzwania „12 tytułów w rok z Empik Go” dołączają duże nazwiska: dziennikarze, influencerzy, propagatorzy nauki i kultury znani z m.in. mediów społecznościowych. To w nich przede wszystkim będziemy się komunikować z odbiorcą. Śledźcie nas na Facebooku, Instagramie i TikToku.
Trendy, które uważacie za najbardziej obiecujące z perspektywy Empik Go na 2024 r.
Jest ich kilka. Po pierwsze, stale rosnące zainteresowanie streamingiem i subskrypcjami. Chociaż od 2 lat konsumenci uważniej patrzą na swoje portfele i rozważniej podejmują decyzje, chęć korzystania z rozrywki i poszerzania wiedzy zwycięża. Dostęp do treści łatwo dostępnych z poziomu smartfona staje się dla wielu wewnętrzną koniecznością.
Widzimy też rosnące zainteresowanie marek współpracami contentowymi, które realizują wspólnie z nami przy okazji produkcji seriali audio i podcastów oryginalnych Empik Go. Zostanie partnerem nowego podcastu lub dedykowanego contentu daje markom możliwość dotarcia do klienta, którego mamy w aplikacji.
No i na koniec nie można zapomnieć o wykorzystaniu AI w naszej branży. Sztuczna inteligencja daje możliwość szybszego i efektywniejszego powstawania treści. Pierwsze próby okazały się nie do końca udane, ale wierzymy w potencjał AI w optymalizacji procesów i tworzeniu treści.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Ostatni rok zdominowała inflacja. Konsumenci dużo ostrożniej wydawali pieniądze, co dla marketerów było dużym wyzwaniem.
Kolejnym utrudnieniem były regulacje UOKiK. Niepodważalnie słuszne i korzystne dla konsumenta miały znaczący wpływ na kształt działań promocyjnych i wymagały dostosowania dotychczas używanych mechanizmów, zwłaszcza w e-commerce.
Trzeci ważny czynnik to sztuczna inteligencja i analiza jej wpływu na działania marketingowe. Z jednej strony oczywiste korzyści związane z optymalizacją dotychczasowej pracy marketerów, z drugiej zagrożenia dotyczące niekontrolowanego rozwoju AI.
Stabilny wzrost wydatków marketingowych – w większości generowany przez online – świadczy jednak o tym, że pomimo wyzwań branża marketingowa radzi sobie świetnie i potrafi elastycznie dostosowywać się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia rynkowego.