RCS na straży życia i zdrowia. „Alarmowy” SMS zawiadomi służby o zdarzeniu

fot. unsplash.com/@robin_rednine

Technologia RCS (rich communication services) dostępna w wiadomościach Google może wkrótce umożliwić kontakt ze służbami ratunkowymi poprzez wiadomości tekstowe z załącznikami. Zamiast rozmowy telefonicznej będzie można w prosty sposób wysłać pinezkę z lokalizacją oraz zdjęcie z miejsca zdarzenia i w ten sposób wezwać pomoc. Nowa funkcja jest obecnie wdrażana w Stanach Zjednoczonych, ale w przyszłości ma trafić także na urządzenia użytkowników w innych krajach, w tym w Polsce.

Wykonanie telefonu pod numer alarmowy w sytuacjach zagrożenia nie zawsze jest możliwe. W takich momentach wysłanie wiadomości może być najbardziej skuteczną, a czasem jedyną opcją, by zawiadomić o wypadku czy innym zdarzeniu wymagającym interwencji pogotowia, policji czy straży pożarnej.

Dzięki RCS łatwiej wezwać pomoc

RCS eliminuje kolejne bariery w komunikacji i rewolucjonizuje sposób kontaktu ze służbami ratunkowymi. W porównaniu do zwykłych SMS-ów, wiadomości wysyłane przez RCS oferują szereg dodatkowych funkcji, w tym potwierdzenie dostarczenia wiadomości na numer alarmowy, możliwość dołączenia obrazów lub wideo o wysokiej rozdzielczości oraz opcję udostępnienia lokalizacji czy przekazania kluczowych informacji: medycznych, ustawień języka. Poszkodowani lub świadkowie wypadku zyskują pewność, że ich zgłoszenie jest obsługiwane, a służby pozyskują dokładniejszy obraz sytuacji niż w przypadku często chaotycznej relacji telefonicznej – mówi Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software, jednego z wiodących dostawców platform komunikacyjnych CPaaS w Polsce, operatora telekomunikacyjnego dla klientów biznesowych.

Tworząc tę usługę Google współpracuje z firmą RapidSOS, która specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w akcjach ratunkowych i sytuacjach awaryjnych. Za oceanem, RCS już w trakcie nadchodzącej zimy, może się przyczynić do ratowania życia i zdrowia ludzi. Ma stanowić odpowiedź na istniejące luki w systemie tamtejszego ratownictwa. Jak bowiem wynika z informacji Google’a, możliwość wysyłania SMS-ów pod numer 911 jest aktualnie dostępna tylko dla ok. 53% amerykańskich centrów obsługi telefonicznej. Dodatkowo, nie wszędzie do wiadomości można dołączać zdjęcia czy filmy.

W naszym kraju namiastką tego rozwiązania jest obecnie aplikacja Alarm 112, dedykowana osobom niesłyszącym i niedosłyszącym. Po jej wprowadzeniu do Rzecznika Praw Obywatelskich spływały jednak zawiadomienia, że nie do końca spełnia swoją rolę, a jej funkcjonalności wymagają upgrade’u. Istnieją też wojewódzkie specjalne numery, pod którymi niesłyszący mogą się SMS-owo kontaktować z regionalnymi centrami ratownictwa.

RCS – alternatywa dla SMSów

Technologia RCS, znana też jako SMS 2.0 czy interaktywne SMS-y nowej generacji, jest dostępna na Androidzie, a od jesieni tego roku także na urządzeniach Apple’a, na początek na iOS18. Znacznie rozszerza możliwości komunikacyjne między użytkownikami indywidualnymi, ale także między użytkownikami, firmami i instytucjami.

Umożliwia wysyłanie wiadomości z załącznikami o wysokiej rozdzielczości i rozmiarze nawet do 100 MB. Bez konieczności ściągania aplikacji czy zakładania konta użytkownicy mogą korzystać z funkcji znanych z komunikatorów np. czatów grupowych i wideorozmów, udostępniania lokalizacji czy otrzymywania potwierdzenia o przeczytanej wiadomości przez odbiorcę.