Najmniej lubianym zawodem w Polsce nie są już politycy. Na sam dół społecznej drabiny zaufania spadli influencerzy. W świadomości Polaków wciąż dominuje ich uproszczony, mocno utrwalony wizerunek: osób żyjących z reklam, lajków i sprzedaży wszystkiego, co da się zmieścić w krótkim filmiku. Tymczasem współczesny świat digitalowego wpływu wykracza daleko poza sponsorowane posty i perfekcyjne feedy. To złożona sieć ról, funkcji i zjawisk społecznych, osadzona głęboko w kulturze i realnych potrzebach odbiorców. Dzisiejsi influencerzy uczą, wspierają i tworzą przestrzenie dialogu oraz społecznej mobilizacji. To już nie tylko zawód, lecz pełnoprawna rola społeczna, a jej nowe oblicza odsłania najnowszy raport „The Culture of Influence(r)”.
Agencja influencer-marketingowa BrandLift przygotowała najnowszy raport „The Culture of Influence(r)”, zrealizowany przez agencję strategiczno-badawczą Y&LOVERS. Premiera raportu odbyła się podczas konferencji THE CULTURE OF INFLUENCE(R): MARKI W KULTURZE WPŁYWU, gdzie uczestnicy poznali kulturowe matryce ról digitalowych osób wpływu. Od Filtra Informacyjnego i Kotwicy Społecznej, po Popkulturowego DJ-a czy Współczesnego Self-Made Mana.
Konferencja była również przestrzenią do wymiany doświadczeń między przedstawicielami wielu obszarów rynku – od organizacji pozarządowych, przez sektor FMCG, media, retail, aż po branżę telekomunikacyjną czy beauty. Dzięki tak szerokiemu przekrojowi kategorii uczestnicy mogli poznać różnorodne perspektywy, podejścia dotyczące komunikacji, marketingu oraz budowania relacji z odbiorcami. Wśród prelegentów znaleźli się m.in.: Paweł Barski, Marketing & Communications Director, UNICEF Polska, Piotr Janiak, Marketing Lead Home & Hygiene (Domestos, CIF), Unilever Polska, Maria Lester, Head of Podcast, RMF FM, Paulina Adamczyk, Marketing Specialist, Circle K, Milena Gasperowicz-Burdyńska, Head of Marketing, Avon, Katarzyna Cieślik, Online Publishing Director, TVN Warner Bros. Discovery czy Katarzyna Szamburska, Kierowniczka Sekcji Social Media, T-Mobile.
Jak postrzegamy dziś influencerów?
76% Polaków wciąż myśli o influencerach głównie jako o osobach zarabiających na reklamach i postach sponsorowanych. Jednocześnie 66% przyznaje, że nie darzy ich sympatią i zaufaniem. Co więcej ponad 7 na 10 badanych stwierdziło, że nie ma nic złego w tym, że twórca internetowy zarabia na współpracy z markami (to w końcu część jego pracy!). A blisko 60% uważa, że twórcy internetowi mogą pełnić ważne funkcje społeczne, takie jak edukacja czy wsparcie emocjonalne.
– Digitalowe osoby wpływu pełnią znacznie szerszą rolę niż sugeruje powszechny stereotyp. To nie są osoby, które zajmują się wyłącznie płatnymi współpracami z markami. Spojrzenie na pełne spektrum ich działań pozwala dostrzec ich prawdziwą funkcję w cyfrowym świecie. Inspirują, stają się zaufanym źródłem wiedzy, tworzą przestrzeń do dzielenia się wartościowymi treściami. Oczywiście efekt tych działań zawsze zależy od tego, jakiego twórcę wybierzemy do współpracy – i tu właśnie ogromną rolę odgrywają agencje takie jak nasza, które pomagają markom poruszać się w tym środowisku i dobierać osoby realnie wzmacniające komunikację, minimalizując jednocześnie naturalne ryzyko – mówi Karina Hertel, founder partner zarządzająca, Brandlift.
Mikrotrendy? Nie, to makrozmiany!
Zjawiska, które codziennie obserwujemy w mediach społecznościowych, dla wielu odbiorców wydają się jedynie mikrotrendami. W rzeczywistości kryją one głębokie przemiany kulturowe i odpowiadają na różnorodne potrzeby użytkowników. To co z pozoru wygląda jak powierzchowna moda, stanowi ważny kulturowy komunikat, ujawniający napięcia, aspiracje i lęki współczesnych odbiorców. Zrozumienie roli influencerów pozwala zobaczyć, w jaki sposób funkcjonują oni w kulturze cyfrowej i skąd biorą się obserwowane w sieci trendy. Nie bez powodu ponad połowa Polaków uważa, że to właśnie twórcy internetowi wyznaczają kierunki zmian w digitalowej przestrzeni.
– Influencer marketing stał się dziś niekwestionowanym elementem marketing mixu. Wraz z rosnącym znaczeniem działań z twórcami internetowymi, rodzi się jednak pytanie, jak najlepiej dobrać influencera do konkretnej kampanii. Zasięgi, tematyka czy estetyka profilu to dobre wskazówki, ale prawdziwy potencjał współpracy ujawnia się dopiero wtedy, gdy zrozumiemy rolę influencera w kulturze mediów społecznościowych i potrzeby, na które odpowiada. Tylko w ten sposób współpraca staje się spójnym i naturalnym elementem narracji twórcy, zwiększając jej oddziaływanie i angażując konkretną społeczność. A takich informacji dostarcza właśnie nasz raport – mówi Karina Hertel, founder partner zarządzająca, Brandlift.
Jakie są role digitalowych osób wpływu?
W raporcie „The Culture of Influence(r)” wyróżniono 7 ról twórców internetowych, jako digitalowej osoby wpływu. Jedną z nich jest Filtr Informacyjny. W świecie chaosu informacyjnego łatwo poczuć się przytłoczonym. Każdego dnia dociera do nas tyle komunikatów, wiadomości, opinii i ofert, że trudno je przetworzyć, a co dopiero zapamiętać. Efekt? Przemęczenie, zagubienie i przebodźcowanie. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą influencerzy, którzy pomagają przesiać szum informacyjny, wskazują wartościowe treści i ułatwiają podejmowanie decyzji. Nie bez powodu blisko 7 na 10 badanych przyznało, że codziennie dociera do nich zbyt wiele informacji, a ponad 80 % uważa, że w dzisiejszym świecie trudno jest odróżnić rzetelne wiadomości od fake newsów.
– Przykładem digitalowych osób wpływu w tej kategorii są twórcy, którzy w swoich materiałach wybierają najciekawsze wiadomości i zwyczajnie omawiają je dla swojej widowni. Mogą być to zarówno klikające się najlepiej „dramy”, jak i najważniejsze newsy ze świata czy zagadnienia społeczne. Szczególnie popularny stał się ostatnio format „przeglądu internetu”, często podczas transmisji na żywo, gdzie twórcy selekcjonują informacje, oglądają je wspólnie z widzami, a następnie komentują i dyskutują z publicznością. W końcu aż ponad połowa respondentów uważa, że często to właśnie od twórców internetowych dowiaduje się o istotnych sprawach – dodaje Michał Hertel, CEO Brandlift.
Pozostałe role influencerów jako digitalowych osób wpływu zostały wymienione i opisane w najnowszym raporcie BrandLift: The Culture of Influence(r), zrealizowanym przez agencję strategiczno-badawczą Y&LOVERS. Raport dostarcza kluczowych informacji o tym, jak poszczególne archetypy influencerów odpowiadają na rzeczywiste potrzeby odbiorców. Zrozumienie społecznej roli twórcy pozwala lepiej dopasować go do konkretnej kampanii, maksymalizując potencjał współpracy.



