Polski sektor e-commerce odnotował wyjątkowo udany Black Month 2025, osiągając w trakcie miesiąca wyprzedaży ponad 900 mln zł, według skonsolidowanych danych z polskich sklepów internetowych współpracujących z edrone. To rekordowy wynik, przewyższający ten z 2024 roku o ponad 35%.
Łącznie podczas okresu promocyjnego złożono blisko 2 mln zamówień online, przy średniej wartości koszyka wynoszącej 425 zł.
Multikanałowa komunikacja: WhatsApp, SMS i e-mail kluczowe dla konwersji w Black Friday 2025
Black Friday 2025 potwierdził trend, który w Polsce zyskiwał na znaczeniu w ostatnich latach: klienci nie utrzymują relacji z markami poprzez pojedynczy kanał. Przemieszczają się między e-mailem, SMS-ami, WhatsAppem, stronami WWW i mediami społecznościowymi, oczekując spersonalizowanych i spójnych doświadczeń na każdym etapie.
Sklepy, które wdrożyły zintegrowaną komunikację multikanałową — szczególnie te korzystające z platformy edrone — osiągnęły znacznie lepsze efekty sprzedażowe, niż te polegające na jednym kanale. Średni przychód z jednej wysłanej wiadomości SMS wynosił w trakcie Black Week 4,75 zł a przy WhatsAppie było to aż 13,47 zł.
Widać zatem, że klienci chętnie reagują na personalizowane wiadomości które przebijają się przez gąszcz maili i trafiają prosto na ich telefon – i są skłonni wydać więcej. Konwersja w przypadku SMS-ów była 10 razy wyższa, niż w przypadku maili. Z kolei WhatsApp, który powoli zyskuje w oczach właścicieli e-commerce jako nowy sposób do komunikacji z klientami, wygenerował średnią wartość zamówienia – 687 zł – i mógł pochwalić się prawie 2% konwersją.
Marketing automation jako siła napędowa sprzedaży
Chociaż WhatsApp i SMS generują wyższy przychód na wiadomość, e-mail pozostaje największym źródłem całkowitego przychodu dzięki szerokiemu zasięgowi i niższym kosztom wysyłki. W okresie Black Week 2025 to e-mail odpowiadał za największy udział w łącznej liczbie interakcji z klientami oraz w generowaniu ruchu do sklepów e-commerce. Blisko 89% zamówień pochodziło właśnie z tego kanału.
Wśród automatyzacji dostępnych na platformie edrone, największy wzrost sprzedaży w trakcie Black Week 2025 przyniosły:
- Newslettery — ponad 17 mln zł przychodu. Najwyższą efektywność odnotowały branże, w których wizualna prezentacja i impulsywność zakupowa odgrywają kluczową rolę, czyli moda oraz zdrowie i uroda.
- Ratuj porzucone koszyki — tego scenariusza nie mogło zabraknąć na podium — dzięki niemu sklepy odzyskały ponad 3 mln zł.
- Wiadomość powitalna po zapisie do newslettera — nowi subskrybenci otrzymywali kupony rabatowe i spersonalizowane rekomendacje, co skutkowało znaczącą liczbą pierwszych zakupów i zyskiem na prawie 9 mln zł.
Te trzy automatyzacje odpowiadały za znaczną część wzrostu sprzedaży generowanego w okresie listopadowych wyprzedaży, zwłaszcza w połączeniu z kampaniami multikanałowymi.
Największy wzrost w kategoriach: artykuły dla dzieci, moda oraz meble
- Na pierwszym miejscu znalazły się sklepy z artykułami dla dzieci osiągając blisko 200 mln zł przychodu i notując gigantyczny wzrost o blisko 140 milionów złotych w stosunku do ubiegłego roku.
- Zgodnie z przewidywaniami, sklepy z modą i akcesoriami utrzymały silną pozycję, generując ponad 150 mln zł przy solidnym wzroście o 12%. To wciąż kategoria, na którą chętnie wydajemy pieniądze, wykorzystując okazje cenowe do odświeżenia garderoby.
- Kolejne kategorie kategorie cieszące się dużą popularnością to meble oraz dom i ogród. Konsumenci ewidentnie wykorzystują Black Friday do inwestycji w najbliższe otoczenie i łącznie w tych dwóch kategoriach wydali ponad 176 mln zł.
Te sklepy, które uruchomiły automatyzacje + multikanałowe kampanie (e-mail + SMS + WhatsApp), odnotowały wyższy wskaźnik odzyskanych koszyków, większy współczynnik powracalności użytkowników oraz wzrost liczby pierwszych zakupów — w porównaniu z e-commerce stosującymi tylko jeden kanał komunikacji.
— Dziś to nie promocje decydują o sukcesie Black Friday, ale sposób, w jaki marka komunikuje się z klientem. Najlepsze wyniki osiągają te sklepy, które prowadzą z kupującymi dialog — szybko, empatycznie i we właściwym kanale. Dzięki integracji e-maili, SMS-ów i WhatsAppa widzimy stabilne, kilkukrotne wzrosty przychodów u naszych klientów. Komunikaty dopasowane do zachowań i potrzeb klientów robią ogromną różnicę. To właśnie dzięki nim wiele współpracujących z nami sklepów pobiło swoje rekordy sprzedażowe — mówi Wojciech Chochołowicz, business analyst w edrone.



