Fundacja Rak’n’Roll w partnerstwie z La Roche-Posay i Nationale-Nederlanden kolejny raz zachęca do badań profilaktycznych. Tym razem zwraca uwagę na dodatkowy wymiar potwierdzania zdrowia – poczucie ulgi i rozładowania napięcia związanego z odkładaniem troski o siebie oraz niepewnością dotyczącą stanu zdrowia. Kampania została opowiedziana w charakterystyczny dla Rak’n’Rolla sposób – humorystyczny, pogodny, z dystansem.
Fundacja już po raz siódmy zachęca Polki i Polaków do wzięcia Dnia na U, czyli dnia, którego raz w roku potrzebuje każda i każdy z nas, by potwierdzić zdrowie w badaniach profilaktycznych. Każda edycja różniła się od kolejnej motywem przewodnim – opowieścią o powodach, przez które unikamy profilaktyki, ale też o tych, które powinny nas do niej przekonać. Do tej pory były to między innymi: brak czasu, lęk, oddawanie sprawczości. Jednak wszystkie je łączy pozytywna komunikacja. W tegorocznej odsłonie kampanii skupiono się na poczuciu ulgi, pojawiającym się po wydarzeniu, które – z różnych przyczyn – budziło w nas obawę. Kolejny raz kampania została opowiedziana w charakterystyczny dla Rak’n’Rolla sposób – humorystyczny, pogodny, z dystansem.
Kompleksowa realizacja działań komunikacyjnych
Działania w ramach tegorocznej odsłony koncentrują się na komunikacji digitalowej, łączącej organiczne i płatne formy promocji. Ważną rolę w dotarciu do odbiorców odegrają influencerzy oraz publikacje redakcyjne, a osią kampanii będzie spot emitowany online.
Za przygotowanie strategii komunikacyjnej oraz konceptu kreatywnego odpowiada agencja DDB Warszawa, która po raz kolejny wspiera inicjatywę Dzień na U. Planowaniem i zakupem mediów zajmują się PHD oraz DRUM. Produkcję spotu powierzono Papaya Films. Za reżyserię odpowiada Piotrek Matejkowski, a za zdjęcia — Kuba Stoszek. Obaj twórcy są reprezentowani przez Papaya Roster. Postprodukcję zrealizowało RIOdePost, natomiast warstwę dźwiękową przygotowało Juice Sound. Współprace influencerskie koordynuje Lettly, a działania PR — w tym relacje z mediami i biuro prasowe — prowadzi Big Picture. Wszystkie zaangażowane podmioty wspierają kampanię pro bono.
Zmiana schematów myślenia i mówienia o profilaktyce
Przez wiele lat kluczowym obszarem działalności Fundacji Rak’n’Roll była zmiana schematów myślenia i mówienia o chorobie nowotworowej w przestrzeni publicznej, zwłaszcza w mediach. Wobec rosnącej skali zachorowań, organizacja rozpoczęła także działania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób onkologicznych. Język stosowany w kampanii Dzień na U jest odzwierciedleniem doświadczeń zespołu Fundacji i wyników badań opinii.
– Wyniki badań opinii i wiele lat naszych doświadczeń w prowadzeniu komunikacji profilaktycznej pokazują, że jako społeczeństwo nie chcemy być profilaktycznie straszeni rakiem. Zwrócenie uwagi na potwierdzenie zdrowia – korzyść ze zrobienia badania, zmienia perspektywę, jest dla odbiorców tego rodzaju komunikacji, a więc osób z założenia zdrowych, bardziej atrakcyjne i motywujące do działania – mówi Jacek Maciejewski z Fundacji Rak’n’Roll.
W ostatnim czasie Fundacja Rak’n’Roll wraz z zespołem ekspertów – komunikologów, językoznawców i praktyków specjalizujących się w komunikacji o zdrowiu, opracowała rekomendacje, które ułatwią tworzenie skutecznej komunikacji zachęcającej do wykonywania badań profilaktycznych. W poradniku Komunikacja dla zdrowia. Jak mówić i pisać o profilaktyce chorób? omówione zostały wątki takie jak m.in.: emocje, humor i groteska w przekazach zdrowotnych, budowanie zaufania do nadawcy komunikatu, blokery komunikacji, style narracji, profilowanie odbiorców czy miejsca publikacji komunikatów. Opracowanie można pobrać bezpłatnie ze strony: komunikacjadlazdrowia.pl
Kogo i co zobaczymy w tegorocznej kampanii?
W tegorocznej odsłonie „Dnia na U” Fundacja Rak’n’Roll pokazuje momenty życia, w których ludzie znajdują się w pozornie przerażającej, ale też ekscytującej sytuacji – i skupia się na uldze, którą przynosi przełamanie lęku. To chwila, w której z ust wyrywa się charakterystyczne „Uuu…”, obrazujące radość, zaskoczenie – coś naturalnego i zapamiętywanego.
Do udziału w spocie kampanii zostali zaproszeni znani i lubiani artyści i twórcy: Mery Spolsky, Wojtek Łozowski, Michał Żebrowski, Aleksandra Domańska, Dawid Ogrodnik, Kasia Lins, David Gaboriaud oraz Julia Kuczyńska, znana jako Maffashion i Łukasz Dominiak – WhosYourDaddy. Spot będzie można zobaczyć na stronie www.dziennau.pl oraz w mediach społecznościowych organizacji, ambasadorów i partnerów.
– Zaangażowanie w kampanię Dzień na U to dla nas coś więcej niż partnerstwo – to wyraz naszej troski o zdrowie i dobrostan ludzi. Dlatego kolejny raz wspieramy kampanię Dzień na U, która zachęca do badań profilaktycznych i regularnego potwierdzania swojego zdrowia. Uczucie ulgi po wyjściu od lekarza to coś, co chcemy umożliwiać każdemu – bo troska o zdrowie zaczyna się od jednego kroku, np. Dnia na U – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej i rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden.
– Jako marka La Roche-Posay z ogromną radością kontynuujemy współpracę z Fundacją Rak’n’Roll, wspierając nową odsłonę tej kampanii społecznej. Od lat jesteśmy zaangażowani w promowanie profilaktyki i zdrowia skóry, dlatego oprócz badań piersi, jąder i tarczycy zachęcamy również do dermatoskopowego badania znamion. Zależy nam, aby każdy mógł doświadczyć bezcennej ulgi i spokoju po badaniach profilaktycznych – tego właśnie symbolicznego „Uuuu”, które jest esencją tej kampanii. Ta wyjątkowa inicjatywa z angażującą narracją, pokazuje, że regularne potwierdzanie zdrowia może być świadomym i niezbędnym elementem lifestylu, który pozwala z energią i spokojem czerpać z pełni każdego dnia – Natalia Walencik-Metelska, senior brand manager La Roche-Posay.



