Wydawnictwo Naukowe PWN, wydawca jednej z najczęściej odwiedzanych i najważniejszych platform językowych w Polsce – sjp.pwn.pl – w ramach procesu modernizacji i skalowania swojej flagowej witryny słownikowej, stworzyło stabilne i zgodne z WCAG rozwiązanie przygotowane na dynamiczny wzrost i stale rosnącą liczbę użytkowników. Po zakończeniu wdrożenia strona uzyskała większą szybkość ładowania, lepszą widoczność organiczną, a liczba zaindeksowanych podstron w Google wzrosła o 30%. Za cały projekt odpowiada firma MakoLab.
Prace związane z modernizacją serwisu sjp.pwn.pl wykraczały daleko poza typowe przeprojektowanie witryny. Jednym z najważniejszych wyzwań była migracja ponad 3 milionów unikalnych adresów URL z poprzedniej wersji platformy — ogromna i delikatna operacja, która wymagała precyzyjnego planowania, aby zapewnić płynne działanie strony podczas transformacji oraz uniknąć utraty widoczności SEO . Ponadto, konieczna była modernizacja starszego systemu, ściśle powiązanego z rozległymi bazami danych językowych PWN, przy jednoczesnym zachowaniu wydajności i dostępności na dużą skalę. Strona służyła zarówno szerokiej publiczności, jak i użytkownikom akademickim, co oznaczało, że rozwiązanie musiało być solidne, elastyczne i w pełni zgodne ze standardami — w tym z dostępnością WCAG 2.2 i zaawansowanymi możliwościami wyszukiwania.
MakoLab zrealizował projekt kompleksowo: od strategii SEO i architektury systemu, po pełne wdrożenie ostatecznego rozwiązania. Została zbudowana platforma nowej generacji, która spełnia najwyższe standardy użyteczności, wydajności i dostępności, jednocześnie zwiększając widoczność SEO i redukując koszty utrzymania. Rozwiązanie obejmuje również popularny coroczny konkurs Młodzieżowe Słowo Roku – zjawisko kulturowe w Polsce, które wychwytuje pojawiające się trendy w języku młodzieżowym. W ramach przeprojektowania, strony konkursowe zostały w pełni zintegrowane z nową architekturą, co poprawiło wydajność, dostępność i elastyczność redakcyjną dla każdego wydania.
– Cyfrowa transformacja sjp.pwn.pl nie była jedynie odświeżeniem kosmetycznym. Była to fundamentalna przebudowa infrastruktury witryny, doświadczenia użytkownika i logiki treści.” – mówi Wojciech Zieliński, CEO MakoLab. – Co równie ważne, serwis jest w pełni zgodny ze standardami WCAG 2.2, będąc całkowicie dostępnym dla wszystkich użytkowników, w tym osób niepełnosprawnych. Z kolei dzięki wykorzystaniu nowoczesnego i otwartego stosu technologicznego osiągnęliśmy zmniejszenie kosztów rozwoju i utrzymania tej szalenie popularnej i wymagającej strony www. Wspólnie z zespołem PWN udało nam się w bardzo nowoczesny sposób zaprezentować cały ogrom treści zawartych na portalu, zachowując jednocześnie poszanowanie do powagi i tradycji ponad 70-letnich dokonań PWN. Dodatkowo cieszy nas fakt, że z owoców naszej pracy może korzystać aż kilkadziesiąt milionów użytkowników rocznie – dodaje.
Nowa architektura systemu stała się fundamentem sukcesu projektu. MakoLab zastosował podejście oparte na mikrousługach, aby zapewnić skalowalność, elastyczność i wysoką tolerancję błędów.
Kluczowe komponenty stosu technologicznego obejmowały:
- Next.js z Incremental Static Regeneration (ISR): umożliwiający błyskawiczne, statycznie renderowane strony z możliwością dynamicznej regeneracji na żądanie.
- Strapi CMS: nowoczesny CMS bez interfejsu użytkownika oferujący elastyczne modelowanie treści i łatwą integrację z zewnętrznymi źródłami danych.
- Elastyczność wyszukiwania: używany jako szybka i elastyczna wyszukiwarka, idealnie dostosowana do złożonych zapytań językowych.
- Niestandardowe API: umożliwiające płynną i bezpieczną integrację ze starszymi bazami danych słownikowych PWN, w tym obsługę milionów rekordów leksykalnych.
Finalnie powstała wydajna platforma zbudowana z myślą o przyszłym wzroście — skalowalna w celu obsługi rosnącego ruchu i dostosowana do wprowadzania nowych funkcji i usług opartych na współdzielonym rdzeniu danych.
Rozwiązanie Strapi odegrało kluczową rolę w procesie migracji, działając jako kręgosłup nowej architektury treści. Podejście API-first dało pełną elastyczność w łączeniu się z istniejącymi bazami danych PWN, jednocześnie usprawniając dostarczanie treści. Co więcej, intuicyjny interfejs edytora znacznie usprawnił przepływ pracy związany z publikacją, dając zespołowi PWN większą kontrolę i wydajność w codziennych operacjach.
Wszystkie zastosowane rozwiązania przyniosły wymierne, znakomite efekty. Zaledwie dwa tygodnie po uruchomieniu nowej wersji witryny:
- Liczba zaindeksowanych podstron w Google wzrosła o 30%.
- Średni czas ładowania strony znacznie się skrócił, co przełożyło się na poprawę wyników Core Web Vitals.
- Widoczność organiczna znacznie się poprawiła:
+30% więcej zaindeksowanych podstron w Google
+4% wzrost słów kluczowych TOP 3 (z 60 000 do 62 500)
+6% wzrost słów kluczowych TOP 10 (z 94 000 do 100 600)
+19% wzrost słów kluczowych TOP 50 (z 185 000 do 220 900)
Wzrost o prawie 36 000 słów kluczowych w TOP 50 pokazuje sukces projektu w przechwytywaniu nowych obszarów semantycznych i optymalizacji struktury witryny. Wzrost w kategoriach TOP 3 i TOP 10 był napędzany lepszą jakością kodu, zoptymalizowanym linkowaniem wewnętrznym i poprawą wydajności.
– Przebudowa sjp.pwn.pl była dużym wyzwaniem. Musieliśmy dostosować interfejs do obowiązujących trendów i potrzeb różnych grup odbiorców, a jednocześnie zintegrować serwis z potężną ilością danych gromadzonych w elektronicznej autorskiej bazie od 25 lat. W sekcji Młodzieżowe Słowo Roku zadbaliśmy o to, by trafić w gusta młodzieży. Dlatego wierzymy, że nowa odsłona tchnie jeszcze więcej mocy w ten rozpędzony projekt. Otwieramy nowy rozdział i piszemy go wraz z naszymi użytkownikami, którzy korzystają z treści oraz inicjują powstawanie nowych, głosując na Młodzieżowe Słowo Roku, a także zadając językoznawcom pytania w Poradni Językowej PWN. Nie byłoby to możliwe bez pełnego zaangażowania ludzi, którzy codziennie wkładali w ten skomplikowany projekt serce, kreatywność i technologiczną wiedzę – mówi Natalia Wojciechowska, prezes grupy PWN.