PwC: Tylko 15% prezesów w Polsce ufa AI jako narzędziu wspierającemu rozwój ich firm [badanie]

fot. unsplash.com/@flo_

Z polskiej edycji 28. badania CEO Survey „Czas koniecznych przemian” wynika, że pomimo licznych wyzwań, biznes z coraz większym optymizmem patrzy na perspektywy globalnego wzrostu gospodarczego. Jednocześnie zastanawia dystans polskich prezesów do innowacji technologicznych co może spowolnić rodzime ambicje.

Polscy prezesi widzą potrzebę i konieczność fundamentalnych zmian. Musimy przyspieszyć naszą przemianę, lepiej wykorzystywać nowe technologie, jeszcze bardziej aktywnie poszukiwać nowych rozwiązań produktowych, usługowych czy nowych rynków. Szefowie firm w Polsce niewątpliwie chcą być liderami wykraczającymi poza aktualne biznesowe status quo. Jednocześnie w badaniu wybija się ograniczone zaufanie do nowych technologii, takich jak narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję. Pokazuje to pewien paradoks, w którym optymizm co do przyszłości gospodarki globalnej i otwartość na zmiany współistnieje u nas z większą ostrożnością. Na poziomie globalnym zaufanie i wiara w pozytywny wpływ sztucznej inteligencji na biznes jest jednoznaczna. Jednak realizowane projekty AI są dosyć świeżymi inicjatywami i aktualnie obserwujemy dopiero ich pierwsze rezultaty. Pomimo tego, w deklaracjach szefów firm na świecie panuje spory optymizm w tej kwestii, prawie 50% prezesów oczekuje, że projekty AI zwiększą zyski firmy już w najbliższych 12 miesiącach – mówi Michał Mastalerz, prezes PwC Polska.

Szefowie firm na świecie są znacznie mniej skłonni niż rok temu do prognozowania spadku globalnego wzrostu gospodarczego, a bardziej do oczekiwania, że tempo wzrostu gospodarki poprawi się w 2025 roku (58% w porównaniu do 38% w zeszłym roku). Nie oznacza to, że dyrektorzy są przesadnymi optymistami: część z nich wciąż spodziewa się, że globalna gospodarka skurczy się w 2025 roku. Optymizm co do zwyżki PKB rośnie w Polsce i na świecie, natomiast polscy prezesi są bardziej pozytywnie nastawieni do przyszłości rodzimej gospodarki. Ta znacząca różnica naszych krajowych menedżerów (83%), a ich światowych odpowiedników (57%) (a np. w Niemczech odsetek ten jest jeszcze niższy i wynosi tylko 16%, co jest odzwierciedleniem nastrojów recesyjnych w tamtejszej gospodarce) może mieć przyczynę w rosnących nadziejach na odbicie koniunktury nad Wisłą, wraz z napływem środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy.​

Firmy stoją przed wyzwaniem równoważenia działań krótkoterminowych z koniecznością wdrażania długoterminowych zmian. Z jednej strony, inflacja, rosnące koszty energii, niepewność makroekonomiczna, wymuszają skupienie na bieżącej kontroli wydatków. Z drugiej strony, małe inwestycje w transformację technologiczną i działania proekologiczne może wpłynąć na utratę konkurencyjności w dłuższej perspektywie. Kluczowym kierunkiem dla firm powinno być przyspieszenie rozwoju poprzez rozwój elastycznych modeli operacyjnych, wykorzystanie danych i nowoczesnych technologii w procesach biznesowych. Automatyzacja, generatywna sztuczna inteligencja, rozwiązania chmurowe, wdrożenia nowoczesnych systemów CRM, ERP, to są dziś narzędzia niezbędne do efektywnej transformacji biznesu – mówi Mariusz Dziurdzia, partner PwC Polska, członek zarządu ds. klientów i rynku.

Rynek pracy w Polsce staje się coraz bardziej wymagający, co szczególnie dotyka sektorów technologicznych oraz branż wymagających wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Aż 47% polskich prezesów wskazuje na trudności z pozyskaniem odpowiednich talentów jako jedno z kluczowych wyzwań, podczas gdy globalnie ten odsetek jest niższy i wynosi 38%. Równocześnie mimo wciąż utrzymującej się relatywnie niższej dynamice wzrostu gospodarczego szefowie firm zamierzają rekrutować więcej niż zwalniać.

To wymaga od polskich firm nie tylko dostosowania modeli pracy do oczekiwań młodszych pokoleń, ale także zmiany podejścia do zarządzania zespołami. Działania związane z kapitałem ludzkim, które mają wpływ na skuteczną strategię rozwoju to także efektywne skorzystanie z doświadczeń pokolenia X, które wspiera fundamenty firmy i jest gotowe do ciągłego zwiększania swoich umiejętności. Elastyczność pracy, inwestycje w rozwój zawodowy oraz budowanie inkluzywnej kultury organizacyjnej stają się kluczowymi elementami, które mogą pomóc firmom przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników każdego pokolenia – twierdzi Katarzyna Podgórna, partnerka ds. kapitału ludzkiego, członkini zarządu PwC Polska.

Polskie firmy osiągają gorsze rezultaty związane z wdrażaniem sztucznej inteligencji w porównaniu do globalnych odpowiedników. Widać to niemal w każdej analizowanej kategorii. Jedynie 46% prezesów w Polsce deklaruje znaczącą poprawę efektywności w wykorzystaniu czasu pracowników oraz swojego własnego dzięki AI, wobec odpowiednio 56% i 53% na świecie. Podobnie ma się sprawa z wpływem na wzrost przychodów – 27% polskich prezesów dostrzega w tym udział sztucznej inteligencji, na świecie ten odsetek wynosi 32%. Widać też wyraźne luki w adopcji sztucznej inteligencji w Polsce w porównaniu do światowych praktyk. Polskie firmy muszą skoncentrować się na rozwoju data governance, edukacji liderów i pracowników oraz budowie kompetencji technologicznych tak, żeby skutecznie wykorzystać potencjał AI.

Inwestycje w sztuczną inteligencję są koniecznością, ale muszą być poprzedzone budową solidnych fundamentów w zakresie zarządzania danymi (data governance), ale też zadbaniem o zgodność rozwiązań z najnowszymi regulacjami, jak AI Act. Polskie firmy, które już wdrażają AI, często nie osiągają oczekiwanych wyników. Brak odpowiedniej jakości danych oraz niedostateczne standardy zarządzania nimi stanowią główne bariery. Sztuczna Inteligencja jest tak skuteczna, jak dane, na których się opiera – organizacje muszą najpierw zapewnić spójność, kompletność i bezpieczeństwo swoich zbiorów danych, zanim zaczną inwestować w zaawansowane algorytmy – mówi Marcin Makusak, partner PwC Polska, lider obszaru technology risk assurance i usług dla dyrektorów finansowych.