Sektory bardziej wrażliwe na działanie sztucznej inteligencji (między innymi programowanie oraz analiza finansowa) doświadczają prawie pięciokrotnie (4,8x) wyższego wzrostu wydajności pracy, wynika z opublikowanego przez PwC pierwszego raportu Global AI Jobs Barometer 2024. Raport, w którym przeanalizowano ponad pół miliarda ogłoszeń o pracę z 15 krajów, wskazuje, że AI może pozwolić wielu państwom na wyrwanie się z utrzymującego się niskiego wzrostu produktywności, generując rozwój gospodarczy, wyższe płace i lepszy standard życia.
Na każde ogłoszenie o pracę wymagające umiejętności specjalistycznych w zakresie sztucznej inteligencji (takich jak uczenie maszynowe) w 2012 r. przypada obecnie siedem ofert pracy. Badanie PwC wykazało również, że od 2016 r. wzrost liczby ofert wymagających umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji przewyższa wzrost wszystkich ogłoszeń, przy czym liczba ofert pracy wymagających umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji rośnie 3,5-krotnie szybciej niż całość wolumenu ofert. Jednocześnie stanowiska wymagające umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji są na niektórych rynkach premiowane średnim wynagrodzeniem nawet o 25% wyższym.
– Sztuczna inteligencja przekształca rynek pracy na całym świecie, co jest dobrą wiadomością dla globalnej gospodarki, zmagającej się z poważnymi wyzwaniami ekonomicznymi i obawami dotyczącymi długoterminowej rentowności biznesu. W przypadku wielu gospodarek borykających się z niedoborami siły roboczej i niskim wzrostem produktywności, wyniki badań PwC podkreślają optymizm związany ze sztuczną inteligencją. Ta technologia stanowi szansę na rozwój gospodarczy, tworzenie miejsc pracy i powstawanie zupełnie nowych branż. Wyniki pokazują jednak, że pracownicy będą musieli zdobyć nowe umiejętności, a organizacje zainwestować w swoje strategie AI i ludzi, jeśli mają przyspieszyć swój rozwój i zagwarantować, że będą gotowe na epokę AI – mówi Jakub Borowiec, partner PwC Polska, lider zespołu Analytics & AI.
Umiejętności poszukiwane przez pracodawców zmieniają się znacznie szybciej w zawodach bardziej wrażliwych na działanie sztucznej inteligencji, przy czym stare umiejętności znikają – a nowe pojawiają się – w ogłoszeniach o pracę w tempie o 25% wyższym niż w branżach mniej podatnych na działanie AI. Żeby utrzymać się w tych zawodach, pracownicy będą musieli wykazać się nowymi umiejętnościami. Wpływ sztucznej inteligencji na rynki pracy i produktywność jest pozytywny – sektory najbardziej podatne na działanie sztucznej inteligencji – usługi finansowe, technologie informacyjne i usługi profesjonalne – odnotowują prawie 5-krotnie wyższy wzrost wydajności pracy niż branże mniej podatne na jej działanie.
Stanowiska wymagające specjalistycznych umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji wiążą się ze znaczną premią płacową (średnio do 25% w USA czy 14% w Wielkiej Brytanii), co podkreśla wartość tych kompetencji dla firm. Skala różni się w zależności od branży i kraju, na przykład w USA może to wynosić od 18% dla księgowych, 33% dla analityków finansowych, 43% dla menedżerów sprzedaży i marketingu, do 49% dla prawników. Jednocześnie w Wielkiej Brytanii jest to 27% dla prawników, 14% dla menedżerów sprzedaży i marketingu, 34% dla analityków systemowych czy 58% dla inżynierów i administratorów baz danych. Podczas gdy premia płacowa różni się w zależności od rynku, w przeważającej mierze jest ona wyższa we wszystkich analizowanych krajach.
– Firmy i rządy na całym świecie będą musiały odpowiednio inwestować w umiejętności wymagane zarówno od swoich pracowników, jak i organizacji, jeśli mają one prosperować w globalnej gospodarce i na rynku pracy transformowanym przez sztuczną inteligencję. To też ogromna szansa dla ludzi, organizacji i gospodarek posiadających wiedzę specjalistyczną w zakresie nowych i powstających technologii, takich jak AI. Zapewnienie podejścia do rekrutacji opartego na umiejętnościach oraz ciągłe inwestowanie w podnoszenie kwalifikacji pracowników jest niezbędne, ponieważ żadna branża ani rynek nie pozostaną odporne na wpływ transformacji technologicznej i gospodarczej związanej ze sztuczną inteligencją – mówi Katarzyna Komorowska, partnerka PwC Polska, liderka zespołu People & Organisation.
Sektory pracy oparte na wiedzy odnotowują najszybszy wzrost udziału ról wymagających umiejętności z zakresu AI. Obejmuje to usługi finansowe (2,8-krotnie wyższy udział stanowisk wymagających umiejętności AI w porównaniu z innymi sektorami), usługi profesjonalne (3-krotnie wyższy) oraz informacji i komunikacji (5-krotnie wyższy).
Firmy, pracownicy i decydenci ponoszą wspólną odpowiedzialność za pomoc pracownikom w budowaniu umiejętności pozwalających odnieść sukces na szybko zmieniającym się rynku pracy. Kompetencje wymagane przez pracodawców w zawodach bardziej podatnych na rozwój sztucznej inteligencji zmieniają się w tempie o 25% szybszym niż w zawodach mniej uzależnionych od jej rozwoju. 69% prezesów oczekuje, że sztuczna inteligencja będzie wymagać nowych umiejętności od ich pracowników, co stanowi wzrost do 87% wśród ogółu ankietowanych, którzy już wdrożyli sztuczną inteligencję – wynika z 27. dorocznego globalnego badania CEO 2024 przeprowadzonego przez PwC.