Publicis Groupe CEE rozpoczęła ścisłą współpracę z GWI – globalną platformą badań konsumenckich. W rezultacie powstało unikatowe studium zachowań konsumenckich w krajach Europy Środkowo-Wschodniej – raport o trendach w handlu detalicznym „Jesteś tym, co kupujesz”. Źródłem dla tego opracowania jest badanie przeprowadzone przez firmę GWI.
Raport zawiera dane od użytkowników internetu w wieku 16 – 64 lat z Bułgarii, Czech, Węgier, Polski i Rumunii. Globalna edycja raportu obejmuje aż 52 rynki, powstała na podstawie ponad 950 tysięcy wywiadów rocznie i reprezentuje 2,7 miliarda użytkowniczek i użytkowników internetu.
Kluczowe wnioski raportu
1. Za decyzją zakupową stoi inspiracja: Konsumenci w regionie CEE mniej chętnie szukają w internecie konkretnych informacji i szczegółów o markach czy produktach, wolą natomiast odkrywać nowości i inspirować się. Platformy społecznościowe pełnią kluczową rolę w zmianie tych zachowań, szczególnie wśród młodszych konsumentek i konsumentów, u których inspiracja ma coraz większe znaczenie w procesie zakupowym.
2. IRL ponad URL: W odróżnieniu od globalnych trendów, w regionie CEE konsumentki i konsumenci preferują robienie zakupów w sposób tradycyjny, osobiście. Jednak młodsi konsumenci i konsumentki z regionu wykazują większą skłonność do korzystania z e-commerce, przy czym tylko w jednym kraju, w Polsce, przeważa robienie zakupów online.
3. Przedmioty osobiste to ulubiony cel zakupów impulsywnych: Konsumentki i konsumenci w regionie CEE okazują się działać wyjątkowo impulsywnie – wyższy odsetek dokonuje nieplanowanych zakupów kluczowych produktów. Istotne jest strategiczne budowanie brandu na kluczowych platformach typu discovery, które sprawiają, że marka staje się top of mind właśnie wtedy, kiedy podejmowane są spontaniczne decyzje zakupowe.
– Inwestujemy w rozpoznawalność GWI w regionie, jako głównego źródła pozwalającego na dogłębne zrozumienie konsumenta w różnych krajach (takich jak Polska, Rumunia, Czechy, Węgry, Bułgaria, a ostatnio również Chorwacja). Połączenie doświadczenia w prowadzeniu globalnych badań firmy GWI i naszej eksperckiej znajomości rynku pozwala pokazać zachowanie konsumentek i konsumentów w regionie. Dzięki partnerstwu realizujemy również własny panel badawczy Publicis Groupe, dzięki któremu dostarczamy naszym klientkom i klientom wiedzę na temat tego, w jaki sposób alokować środki na media, wykorzystując różne formy kontaktu z odbiorcą, tak aby zapewnić wzrost biznesu i ROI – mówi Maria Tudor, chief operating officer Publicis Groupe CEE.
Zdaniem Marii Tudor raport „Jesteś tym, co kupujesz” pozwala poznać perspektywę handlu detalicznego regionu CEE i zrozumieć zachowania zakupowe konsumentek i konsumentów w regionie. – Jako lider w branży, doceniamy siłę, jaka leży we współpracy i dzieleniu się wiedzą. Wierzymy, że w ten sposób podniesiemy poprzeczkę dla całej branży. Dlatego też szeroko udostępniamy wyniki raportu. Możemy skorzystać z tych wskazówek, aby wdrażać innowacje i lepiej pomagać klientom. Przyglądamy się całemu obszarowi commerce i przygotujemy podobne dogłębne badania dla innych branż i kategorii – dodaje Tudor.
– Szeroko zakrojone badania przeprowadzane przez GWI po raz kolejny okazały się być kluczowe w zrozumieniu motywacji, jaka stoi za zachowaniem konsumentek i konsumentów – mówi Jason Mander, chief research office, GWI. – Te odkrycia to mapa drogowa dla marek, które chcą zbudować wartościowe relacje z klientkami i klientami w regionie CEE – dodaje Mander.
GWI oraz Publicis Groupe Central & Eastern Europe (CEE) współpracują obecnie na 7 rynkach w regionie: w Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Grecji, na Węgrzech, Rumunii i w Polsce, oferując unikatowe spojrzenie na cyfrowe trendy konsumenckie w regionie, a także umożliwiając włączenie studium nad regionem CEE do globalnych badań prowadzonych przez GWI.
– Raport „Jesteś tym, co kupujesz”, przygotowany wspólnie przez Publicis Groupe CEE i GWI, ma szczególną wartość dla firm, które planują ekspansję biznesu na rynki Europy Środkowo – Wschodniej. Dowiemy się z niego nie tylko jak różnią się zachowania zakupowe użytkowniczek i użytkowników internetu w poszczególnych krajach, ale także na przykład z jakich konkretnie źródeł informacji i inspiracji korzystają najchętniej przedstawiciele Generation Z, a z jakich Baby Boomers. Możemy też sprawdzić jakiego rodzaju czynniki wpływają w największym stopniu na preferencje zakupowe w różnych pokoleniach konsumentek i konsumentów, a podobnych możliwości do porównań raport daje o wiele więcej – ocenia Norbert Kałużny, creative commerce strategy director w Publicis Groupe Polska.
Pełna wersja raportu „Jesteś tym, co kupujesz” – trendy w handlu detalicznym w 2023 roku (wersja globalna) jest dostępna pod tym linkiem. Aby uzyskać dostęp do raportu dla regionu CEE, należy skontaktować się pod adresem e-mail: karen.lim@publicisgroupe.com.