Przygotowanie do systemu kaucyjnego w praktyce: co, jak i dlaczego warto oddawać butelki i puszki już teraz?

fot. mat. prasowe

Już od października rusza ogólnopolski system kaucyjny, ale Lidl Polska rozpoczął testy dużo wcześniej. Efekty? Robią wrażenie. Od początku pilotażu zebrano już 50 milionów opakowań po napojach, z czego aż 75% tylko w tym roku. A to dopiero początek… Jak system kaucyjny będzie działał w praktyce? Czy trzeba zbierać opakowania, żeby „opłacało się” oddać je później? I gdzie w ogóle je trzymać, skoro nie wolno ich zgniatać? Oto wszystko, co warto wiedzieć o nowym, bardziej zrównoważonym stylu życia.

Nie zgniataj – butelkomat zrobi to za ciebie

Dla wielu osób może być to spore zaskoczenie – przecież od lat uczono nas, by zgniatać butelki PET, zanim wrzucimy je do kosza. Tymczasem dziś to… błąd.

– Nie zgniatamy butelek, bo to maszyna je za nas zgniata – tłumaczy Anita Matuszewska, kierowniczka działu Ekologistyki Lidl Polska. – To jest coś nowego. Teraz ważne jest, żeby butelka czy też puszka miała swój pierwotny kształt. I żeby etykieta od producenta była czytelna. Chodzi przede wszystkim o kod kreskowy, dzięki któremu maszyna rozpoznaje, czy dane opakowanie nadaje się do zwrotu – dodaje.

Co można oddać, a co nie?

System obejmuje większość opakowań po napojach, ale są wyjątki. – Butelkomaty nie przyjmują opakowań po mleku i produktach mlecznych, po oleju oraz po syropach – mówi ekspertka. – Chodzi tu przede wszystkim o zagrożenie mikrobiologiczne, ale też o to, że opakowanie może być klejące. W takiej sytuacji duża partia materiału mogłaby się zmarnować, a tego chcemy uniknąć – dodaje.

Rabat zamiast kaucji – tylko do końca wakacji

Choć system kaucyjny oficjalnie ruszy 1 października br., to już teraz można oddawać opakowania i… zyskać. 

– W tej chwili cały czas jesteśmy w fazie testów. Nie naliczamy klientom kaucji, nie muszą zapłacić za produkt więcej. Po prostu za sam fakt, że konsumenci przynoszą do nas opakowanie, dostają kupon rabatowy o wysokości 10 grNa początku dawaliśmy 5 gr, ale podwoiliśmy ten rabat. Do 31 sierpnia na pewno ten podwójny rabat utrzymamy. Chcemy w ten sposób podziękować naszym klientom i dać im dodatkową motywację – tłumaczy kierowniczka działu Ekologistyki Lidl Polska.

Kupon można zrealizować tylko w sklepie, w którym oddano opakowanie, a jego ważność wynosi 30 dni.

Gromadzić teraz czy poczekać do października?

Wiele osób zastanawia się, czy warto już teraz zbierać opakowania i oddać je dopiero jesienią, kiedy w życie wejdzie oficjalny system kaucyjny z kaucją 50 gr za sztukę. 

– Od 1.10 będą sprzedawane opakowania kaucyjne – one będą miały specjalny symbol systemu kaucyjnego i tylko te będą podlegały pod krajowy system – podkreśla Anita Matuszewska. Innymi słowy: dzisiejsze opakowania, kupione bez kaucji, nie będą miały jej naliczonej „wstecz”, nawet jeśli zachowamy je do października.

Gdzie trzymać butelki, jeśli nie można ich zgniatać?

To częsty problem w domach: niezgniecione butelki zajmują sporo miejsca. Na szczęście jest kilka sprawdzonych rozwiązań:

  • Torba wielokrotnego użytku – ustawiona obok kosza na śmieci, gotowa do wyniesienia,
  • pojemnik lub skrzynka na balkonie,
  • bagażnik auta – idealny dla zmotoryzowanych, którzy chcą oddawać opakowania przy okazji zakupów.

Co dalej z butelkami i puszkami?

Gdy wrzucimy opakowanie do butelkomatu, ten je zgniata. Z tak sprasowanych opakowań tworzone są bele PET-u lub puszek, przypominające sześciany wielkości europalety. Takie formy łatwiej transportować i przetwarzać.

– Trafia to potem do wyspecjalizowanej firmy zajmującej się surowcami wtórnymi. Tam następuje sortowanie: PET dzielony jest na kolory, a puszki – ze względu na rodzaj metalu. Potem PET trafia do recyklera, a puszka – do huty. Powstają z nich kolejne opakowania – tłumaczy ekspertka Lidl Polska.

Lidl liderem w ekologii

Za kulisami systemu kaucyjnego dzieje się także rewolucja w logistyce. Lidl już dziś zmniejszył swoją emisyjność CO₂ o niemal 55%, co potwierdza udział w międzynarodowym programie Lean and Green. 

– W tym roku zdobyliśmy czwartą gwiazdkę w programie Lean and Green – mówi Anita Matuszewska. – To potwierdzenie naszych starań w zakresie redukcji emisji. Lidl jest pierwszą firmą w Polsce i 14. na świecie, która osiągnęła taki poziom – podsumowuje.