PRCH: Centra handlowe w marcu 2025 [analiza]

fot. unsplash.com/@fikrirasyid

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała dane dotyczące funkcjonowania centrów i parków handlowych w marcu 2025 roku. W porównaniu do analogicznego okresu 2024 wzrósł wskaźnik konwersji, natomiast zanotowano spadki zarówno pod względem odwiedzalności, jak i wartości sprzedaży. Wpływ na wyniki miały istotne czynniki kalendarzowe, w tym brak niedzieli handlowej i przesunięcie Wielkanocy na kwiecień. Wzrost sprzedaży detalicznej o 7,6% w kwietniu r/r (dane GUS) może sugerować, że obiekty handlowe odnotują poprawę wyników w kolejnych miesiącach.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) co miesiąc publikuje dane dotyczące wyników obiektów handlowych, na bazie dwóch największych i najbardziej wiarygodnych wskaźników w Polsce: PRCH Turnover Density Index (obroty najemców centrów handlowych) oraz  PRCH Footfall Density Index (odwiedzalność). Zgromadzone przez PRCH dane z marca tego roku pokazują, że obroty w centrach handlowych zmniejszyły się o 4,4% r/r, natomiast odwiedzalność była niższa o 6,9%. Jedynie sektor usług wykazał dodatnią dynamikę sprzedaży, rosnąc o 7,9% r/r. Pozostałe kategorie utrzymały się na zbliżonym poziomie lub zanotowały niewielkie spadki. Wskaźnik konwersji wzrósł o 2,7% w porównaniu z marcem ubiegłego roku.

Wyniki za marzec warto analizować biorąc pod uwagę układ kalendarza. W 2024 roku marzec zawierał niedzielę handlową oraz okres przedświąteczny związany z Wielkanocą, która przypadła na 31 marca. Te czynniki tradycyjnie wspierają wzmożoną aktywność zakupową. W 2025 roku ani jedna marcowa niedziela nie była handlowa, a dodatkowo Wielkanoc została przesunięta na drugą połowę kwietnia, przez co efekt przedświątecznych zakupów i aktywności konsumenckiej zostanie odzwierciedlony dopiero w danych za kolejny miesiąc – tłumaczy Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Oczekiwania wobec kwietnia

Wstępne dane rynkowe sygnalizują możliwe odbicie w kwietniu. Według Głównego Urzędu Statystycznego, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła w kwietniu 2025 roku o 7,6% r/r,
co częściowo wiąże się z efektem przesuniętej Wielkanocy. To pierwszy od stycznia dodatni wynik roczny dla dynamiki sprzedaży detalicznej, dodatkowo przekraczający oczekiwania rynku. Dane te wskazują na poprawę koniunktury konsumenckiej i mogą sugerować pozytywne wyniki centrów handlowych za kwiecień.

Polska Rada Centrów Handlowych kontynuuje comiesięczny monitoring sytuacji w branży. Dane za kolejne miesiące pozwolą pełniej ocenić trend.