Nowoczesne, różnorodne systemy płatności, a także możliwość zwrotu gotówki za zakupy online są dla polskich konsumentów istotnym czynnikiem, który mocno warunkuje ich doświadczenia zakupowe. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Doświadczenia e-commerce” Polacy podczas zakupów online najczęściej płacą BLIKIEM. Wybiera go już dwie trzecie badanych. Ponadto, niemalże połowa ankietowanych korzysta z aplikacji oferujących zwroty gotówki. W perspektywie nadchodzących świąt i zwiększonych wydatków może to być dobry sposób na oszczędności.
W dobie dominacji e-commerce, bezpieczne płatności są często tym elementem, który przesądza o tym, gdzie konsumenci decydują się sfinalizować zakupy. Wyniki badania Santander Consumer Banku pokazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z cyfrowych narzędzi, które wspierają oszczędzanie, co wpływa zarówno na rynek e-commerce, jak i usługi finansowe. Cyfryzacja zakupów i płatności otwiera nowe możliwości, a banki odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu rozwiązań wspierających konsumentów w coraz bardziej wymagającym świecie finansów.
Jak płacą Polacy?
Podczas zakupów online Polacy najczęściej wybierają płatność BLIKIEM (66 proc) oraz szybkie przelewy elektroniczne (43 proc.). Pokazuje to, że konsumenci coraz bardziej doceniają intuicyjne rozwiązania, które znacząco skracają proces płatności i w konsekwencji także proces zakupowy. Warto też zauważyć, że wśród osób młodszych (18–29 lat) to właśnie BLIK jest liderem – korzysta z niego aż 86 proc. Polaków z tej grupy wiekowej. Płatności kartą kredytową oraz debetową także mają swoją grupę zwolenników. Z tych rozwiązań regularnie korzysta odpowiednio 16 i 21 proc. konsumentów. Co ciekawe, karty debetowe są znacznie bardziej popularne wśród mężczyzn (28 proc.) niż kobiet (15 proc.). Z kart kredytowych z kolei najczęściej korzystają osoby najzamożniejsze zarabiające powyżej 7000 zł netto miesięcznie. Te dane pokazują, że wybierane przez Polaków płatności stają się coraz bardziej spersonalizowane i wynikają z osobistych preferencji każdego konsumenta.
– Wyniki naszego pokazują, że polscy konsumenci oczekują personalizacji zakupów nawet na poziomie płatności. Poza już wymienionymi metodami, 14 proc. respondentów decyduje się na płatność poprzez e-portfel, jak np. Apple Pay czy Google Pay, a 12 proc. na płatności odroczone. Z kolei co piąty Polak nadal stawia na tradycyjną płatność przy odbiorze paczki. Może być to dodatkowa forma ochrony, gdy np. zamawiają produkt z danej strony po raz pierwszy. To co warto podkreślić, to fakt, że konsumenci coraz chętniej korzystają z rozwiązań, które pozwalają im na optymalizację wydatków. Zwrot gotówki, kupony rabatowe czy zyskujące popularność płatności odroczone są szczególnie atrakcyjne w czasach rosnących kosztów życia. To wyraźny sygnał dla firm, aby dostosowywać swoje oferty do rosnących oczekiwań klientów w zakresie dodatkowych korzyści finansowych – mówi Patryk Perliński, dyrektor departamentu sprzedaży i relacji z klientami biznesowymi z Santander Consumer Banku.
Oszczędności na zakupach
Prawie połowa Polaków korzysta z aplikacji lub narzędzi oferujących zwroty gotówki (cashback) podczas zakupów online, z czego 22 proc. robi to regularnie. Rosnąca popularność tego rozwiązania wskazuje, że konsumenci coraz częściej poszukują oszczędności, które mogą uzyskać dzięki takim programom. Mimo to aż 48 proc. Polaków w ogóle nie korzysta z cashbacku, co oznacza, że rynek ten nadal ma duży potencjał wzrostu.
Z kolei blisko 40 proc. respondentów deklaruje, że używa kuponów rabatowych, takich jak Picodi, Alerabat czy Pepper, przy czym 30 proc. korzysta z nich sporadycznie, a 13 proc. regularnie. Tu podobnie jak w przypadku cashbacku, wciąż jest duża grupa konsumentów (50 proc.), którzy nie sięgają po tego rodzaju zniżki.
Obie te formy promocji – cashback i kupony rabatowe – stają się integralną częścią strategii marketingowych firm, które starają się przyciągnąć lojalnych klientów w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku e-commerce. Rosnąca popularność tych narzędzi jest napędzana nie tylko przez chęć oszczędności, ale także przez ich zdolność do angażowania konsumentów i budowania długoterminowych relacji między markami a klientami. Zwiększona popularność portali i aplikacji oferujących kupony oraz zwrot gotówki to także efekt rosnącej inflacji, która zmusza Polaków do poszukiwania okazji zakupowych.
– Niepewność gospodarcza, wysoka inflacja, a co za tym idzie coraz wyższe ceny wielu produktów sprawiają, że Polacy przywiązują ogromną wagę do oszczędności. Szukają ich nawet w przypadku wyboru preferowanej formy płatności za zamówienie. W Santander Consumer Banku oferujemy wiele rozwiązań takich jak e-raty, dzięki którym konsumenci mogą łatwiej dopasować swoje zakupy do indywidualnych potrzeb finansowych i lepiej zarządzać swoimi wydatkami. Nasza kredyty ratalne dostępne są w ponad 23 tysiącach sklepów stacjonarnych, gdzie umowy można podpisać od razu, na miejscu. Dla miłośników zakupów online mamy szeroką ofertę w ponad 4 tysiącach e-sklepów, co umożliwia wygodne zakupy bez wychodzenia z domu – podsumowuje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku. – Warto także zwrócić uwagę na nasz kredyt celowy, który pozwala sfinansować zamówienia nawet z kilku e-sklepów jednocześnie, w jednym market place – idealne rozwiązanie na świąteczne zakupy. Dzięki temu przygotowania do świąt mogą być nie tylko prostsze, ale i przyjemniejsze, pozwalając klientom skupić się na tym, co w tym czasie najważniejsze – dodaje.