Choć często znikają z radarów dyskusji o przyszłości rynku pracy, Baby Boomersi wciąż są jego ważnym i aktywnym ogniwem. Aż 76% z nich uważa, że ich praca ma realne znaczenie, 73% czuje, że może w pełni wykorzystywać swoje kompetencje, a 72% deklaruje zgodność z wartościami firmy, w której pracują.
To główne wnioski z czwartej części badania „Między Z a BB. Praca oczami pokoleń – Gen BB”, przygotowanego przez portal Praca.pl i Experience Institute. Raport przygląda się najstarszej aktywnej zawodowo grupie – pokoleniu Baby Boomers. To pracownicy dojrzali, konkretni i doświadczeni, którzy nie szukają sensacji, lecz sensu – i znajdują go w dobrze wykonywanej pracy.
55% z nich to pracownicy zaangażowani – pracują rzetelnie, z poczucia odpowiedzialności i zawodowej dumy. Choć rzadziej niż młodsze pokolenia zostają „ambasadorami” swoich firm (36% poleciłoby swojego pracodawcę), aż 55% chętnie zarekomenduje produkty lub usługi swojej organizacji. Dla nich liczy się jakość i konkret, a opinie formułują na podstawie doświadczenia, nie emocji.
Trzech na dziesięciu Baby Boomersów deklaruje ogólne zadowolenie z pracy – to wynik powyżej średniej krajowej. Wysoko oceniają relacje zespołowe (85%), stabilność zatrudnienia (83%) i możliwość utrzymania równowagi między pracą a życiem prywatnym (75%). Dla tej generacji satysfakcja zawodowa to suma wielu elementów – nie tylko wysokości pensji (z której zadowolonych jest 48%, co i tak stanowi najwyższy wynik wśród wszystkich pokoleń).
Pokolenie BB nie należy do aktywnych eksploratorów rynku pracy – aż 61% nie planuje zmiany pracy, a tylko 5% aktywnie szuka nowej. To nie brak ambicji, a dojrzałość w podejmowaniu decyzji. Zmiana – jeśli następuje – jest dobrze przemyślana i oparta na wartościach, nie impulsywnej reakcji na ofertę.
– Boomersi to generacja zawodowej dojrzałości. Z perspektywy osoby należącej do Pokolenia X, z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że wnoszą one do organizacji niezastąpioną stabilność, mądrość opartą na doświadczeniu oraz unikalną perspektywę. To nie są pracownicy „na pokaz'” ale filary, na których można budować zaufanie i przewidywalność. Ich potrzeby są jasne – sens, szacunek i konkretna przestrzeń do działania. A w zamian oferują lojalność, ugruntowaną postawę i gotowość do bycia mentorami, aktywnie wspierającymi wielopokoleniowe zespoły – mówi Monika Łęska Ph.D., marketing manager w Praca.pl / wykładowczyni akademicka w Akademii Bialskiej.
Raport zamyka cykl czterech publikacji poświęconych różnym pokoleniom obecnym na rynku pracy. Już wkrótce zostanie opublikowana edycja przekrojowa, która połączy najważniejsze wnioski w jednym dokumencie – ukazując wielopokoleniowy obraz pracy w Polsce w 2025 roku.
Raport można pobrać na tej stronie.