Zakończyło się badanie realizowane przez NIQ w ramach 4. edycji rankingu Best Brands Poland, które wyłoniło listę 60 najsilniejszych marek na polskim rynku. Wszystkie trafiają nie tylko do koszyków, ale i serc konsumentów lepiej niż konkurencja. Spośród nominowanych sześć marek zostanie docenionych za wyjątkowe dokonania „Oscarami Marketingu”. Jakie znalazły się wśród liderów w rankingu Best Brands Poland 2025 — czyli w gronie najbardziej cenionych przez polskich konsumentów?
Best Brands Award to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu z ponad 20-letnią tradycją w Europie, przyznawana na podstawie kompleksowego badania NIQ, jednego z globalnych liderów w dziedzinie analityki danych. W tym roku, dzięki inicjatywie grupy marketingowo-technologicznej Group One, „Oscary Marketingu” w Polsce zostaną przyznane już po raz czwarty. Spośród 60 nominowanych, czyli TOP 10 marek w 6 kategoriach nagrodowych z najsilniejszą pozycją rynkową pod względem wskaźnika finansowego „Share of Wallet” oraz emocjonalnego „Share of Soul”, wyłonionych zostanie 6 najsilniejszych zdaniem najbardziej wymagającego jury — konsumentów.
Ranking powstał na podstawie badania 400 brandów z 40 kategorii produktowych — od lodówek i jogurtów, przez kosmetyki, aż po farby i bankowość. Oceniało je 8 000 polskich konsumentów. W gronie nominowanych do tegorocznej edycji Best Brands Awards w 6 kategoriach znalazły się m.in.: takie marki jak: Eveline, Hortex, Disney+, Mbank, adidas, Apart, Coca-Cola, Guseppe, LG, Samsung, CCC czy PlayStation (cała lista znajduje się na dole informacji prasowej).
— Best Brands Poland jest czymś więcej niż zestawieniem marek, które osiągnęły sukces komercyjny. To przede wszystkim opowieść o tym, jak konsumenci wybierają produkty, co cenią i co ich porusza. Nagrody są tego odzwierciedleniem – wyłonione są bowiem nie przez jury, ale przez konsumentów, którzy dają marketerom jasny sygnał, jakie ich strategie i decyzje były trafne i jak planować działania w przyszłości, by trafić do grona najsilniejszych marek — mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One.
W 4. edycji Best Brands Awards „Oscary Marketingu” zostaną przyznane w dwóch stałych dla wszystkich edycji kategoriach: Best Overall Brand, Best Polish Brand oraz czterech nowych: Best Entertainment Brand, Best Services Brand, Best Gen Z Food & Beverages Brand oraz Best E-commerce Fashion Brand. Nowe kategorie są odpowiedzią na zmieniający się krajobraz konsumencki, trendy, zachowania i ich preferencje. To, co dziś zyskuje na znaczeniu podczas decyzji zakupowych Polaków, znajduje swoje odzwierciedlenie w wyróżnieniach.
Jak zauważa na podstawie badania Best Brands Poland 2025 jego autor, firma badawcza NIQ, wśród nominowanych do nagrody Best Brands Awards 2025 przeważają marki, które potrafią być blisko codzienności swoich klientów — rozumieją ich styl życia, oczekiwania i cyfrowe nawyki. Konsument jest dziś bardziej świadomy, ale i bardziej wymagający – oczekuje nie tylko jakości czy ceny, lecz również sensu, kontekstu i dobrej historii.
— Silne brandy nie tylko odpowiadają na potrzeby, ale często je wyprzedzają – potrafią zaoferować funkcjonalne innowacje, autentyczne doświadczenia i co chyba najważniejsze, realną wartość. Kluczowy jest też sposób komunikacji marek – czy potrafią mówić językiem odbiorcy, trafiać w jego emocje i budować relację opartą na zaufaniu? Dla konsumenta liczy się bowiem coś więcej niż nachalna sprzedaż. Brandy, które są dzisiaj cenione powinny być dostępne, użyteczne, reprezentować wartości swoich klientów, powinny być obecne w ich świecie – nie tylko produktowo, lecz także komunikacyjnie. To właśnie umiejętność towarzyszenia konsumentowi w jego codzienności – w sposób naturalny i niewymuszony – decyduje dziś o sile marki — mówi Karolina Zajdel-Pawlak, managing director NIQ.
Wśród ciekawych wniosków z badania jest także brak dużej rozbieżności w oczekiwaniach konsumentów z różnych pokoleń. Pod kątem wartości istotnych w życiu, Gen Z nie różni się bardzo od pozostałych grup wiekowych — najważniejsza jest dla nich radość z życia, ochrona rodziny i wolność. Co równie ciekawe, pod względem tolerancji społecznej opinie Gen Z są najbardziej zbliżone do najstarszej grupy wiekowej – w obu przypadkach co druga osoba mówi, że tolerancja społeczna jest istotna.
Konsumenci z Generacji Z nie zwracają za to uwagi na takie wartości jak ochrona środowiska czy wiara. Patriotyzm jest dla nich również mniej ważny niż np. dla pokolenia 40+, ale to grupa konsumentów w wieku 26-30 najrzadziej wskazuje patriotyzm jako istotną cechę marek i produktów — wynika z badania Best Brands Poland 2025.
– Marki mają dziś ogromne wyzwanie — z jednej strony muszą podążać za tym, czego oczekują od nich młodzi, a tym, co jest ważne dla pokolenia silversów. Dojrzali konsumenci w wielu krajach rozwiniętych kontrolują ponad 70% majątku narodowego. Oznacza to, że dysponują oni znaczącą siłą nabywczą, która może napędzać wzrost w wielu sektorach gospodarki. Z drugiej strony trafiając już dziś do Gen Z, marki budują relację z konsumentem od najmłodszych lat i potencjał na bycie ich brand love. To właśnie wybór pomiędzy działaniami sprzedażowymi, a brandowymi w marketingu jest najtrudniejszy. „Oscary Marketingu” odbierają więc liderzy marek, którym udało się je skutecznie połączyć – mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One
Dla pokolenia Silversów (60+) przekaz marketingowy jest ważny i powinien podkreślać korzyści związane z doświadczeniem życiowym i mądrością. Seniorzy często czują się niedoceniani przez młodsze pokolenia, dlatego komunikaty uznające wiedzę i umiejętności, mogą być szczególnie skuteczne.
Badanie pokazało też różnice w preferencjach konsumentów różnych płci. Mężczyźni częściej niż kobiety kupują produkty polskich marek, a kobietom w dużo większym stopniu niż mężczyznom zależy na tolerancji społecznej czy uczciwości. Prędzej niż mężczyźni docenią też marki zaangażowane w ochronę środowiska, ale bez względu na płeć i wiek konsumenci nie chcą płacić więcej za produkty ekologiczne.
60 marek walczy o tytuł Best Brands Poland 2025 – tylko 6 zwycięży! Więcej insightów z badania Best Brands Poland 2025 będzie można poznać po uroczystej gali Best Brands Awards, która odbędzie się już 29 maja w Zamku Ujazdowskim. Podczas niej poznamy zwycięskie marki sześciu kategorii rankingu Best Brands Poland: Best Overall Brand, Best Polish Brand oraz czterech nowych: Best Entertainment Brand, Best Services Brand, Best Gen Z Food & Beverages Brand oraz Best E-commerce Fashion Brand. Oficjalna Lista TOP 10 każdej z kategorii znajduje się w informacji prasowej poniżej.
Inicjatorem i organizatorem rankingu Best Brands Poland jest Group One — największa niezależna grupa marketingowo-technologiczna w PolscePartner merytoryczny – NIQ
Ranking wspiera – Serviceplan Group.
Partner strategiczny & mediowym wydarzenia: Polsat Media, Interia.
Partnerzy mediowi: Forbes, Forbes Women, Puls Biznesu, Media i Marketing Polska, Handel/Handel Extra
Sponsorzy wydarzenia: RTB House, Sarigato, Sataku, OOH!attention, adQuery, Media&Leads, Multikino.
Więcej informacji na temat wydarzenia znajduje się na stronie www.best-brands-global.com/pl/pl.html.
Pełna lista nominowanych
Best Overall Brand – TOP 10
- DOMESTOS
- EVELINE
- LAY’S
- LIPTON
- LUBELLA
- PIĄTNICA
- PLAYSTATION
- SAMSUNG
- STEELSERIES
- TARCZYŃSKI
Best Polish Brand TOP 10
- EVELINE
- HORTEX
- INPOST
- LUBELLA
- PIĄTNICA
- PZU
- TARCZYŃSKI
- TYMBARK
- WINIARY
- ŻYWIEC ZDRÓJ
Best Entertainment Brand TOP 10
- APPLE
- JBL
- LG
- LOGITECH
- NETFLIX
- PLAYSTATION
- RAZER
- SAMSUNG
- SONY
- STEELSERIES
Best Services Brand TOP 10
- BLIK
- DISNEY+
- ING BANK ŚLĄSKI
- INPOST
- MBANK
- NETFLIX
- PKO BANK POLSKI
- PLAY (P4)
- PZU
- SANTANDER BANK POLSKA
Best Gen Z Food & Beverages Brand TOP 10
- COCA COLA
- GUSEPPE
- KINDER
- KNORR
- LAY’S
- LIPTON
- LUBELLA
- MILKA
- OSHEE
- TARCZYŃSKI
Best E-commerce Fashion Brand TOP 10
- ADIDAS
- APART
- CCC
- H&M
- NIKE
- PANDORA
- SHEIN
- SINSAY
- ZALANDO
- ZARA