Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska po raz kolejny zainspirował młodych twórców do artystycznych poszukiwań. Spośród ponad 2000 zgłoszeń jury wybrało 10 projektów, które wyróżniły się najwyższym poziomem i najlepiej odpowiedziały na postawione wyzwanie. Pierwsze miejsce i 20 tysięcy złotych przyznano Oldze Korban.
Ogłoszono zwycięzców VI edycji konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2025, skierowanego do studentów i absolwentów kierunków artystycznych oraz profesjonalnych twórców. Tegoroczne wyzwanie polegało na zaprojektowaniu autorskiej grafiki na świąteczne opakowanie Śliwki Nałęczowskiej – przeznczone do sprzedaży w listopadzie i grudniu br. w ramach limitowanej linii Art Collection. Zgłoszone prace zachwyciły jurorów kreatywnością, świeżym podejściem i wysokim poziomem wykonania. Uczestnicy sięgnęli po różnorodne style i techniki, tworząc wyjątkowe projekty, które w unikalny sposób oddają charakter marki – łącząc wrażliwość artystyczną z potencjałem komercyjnym.
– Z roku na rok obserwujemy wyraźny wzrost poziomu nadsyłanych prac. Uczestnicy chętniej eksperymentują z formą i przekazem, dzięki czemu otrzymujemy różnorodne interpretacje świątecznego opakowania. Tegoroczna edycja pokazała, że Śliwka Nałęczowska potrafi inspirować do tworzenia – mówi Bożena Piotrowska, odpowiedzialna za markę Śliwka Nałęczowska. – Cieszy nas, że konkurs na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń artystycznych i stał się przestrzenią dialogu z nową generacją projektantów. Dzięki linii Art Collection nagrodzone prace zyskują realne życie – trafiają na sklepowe półki i docierają do szerokiego grona odbiorców – dodaje.
W skład komisji oceniającej, która nagrodziła 10 osób, weszli:
- Małgorzata Drozdowska – współzałożycielka agencji OK Human, członkini Zarządu KTR
- Patryk Hardziej – projektant, ilustrator, autor książek o historii znaków graficznych
- Karolina Hołdys – wykładowczyni ASP Katowice, projektantka wzornictwa przemysłowego
- Aleksandra Jasionowska – autorka identyfikacji Ogólnopolskiego Strajku Kobiet, członkini Zarządu KTR przy SAR
- dr Piotr Kuczkowski – Dziekan Wydziału Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii ASP we Wrocławiu
- Lena Pianovska – członkini Zarządu STGU, mentorka w programie Mentoringowym STGU
- Katarzyna Puczyłowska – laureatka odznaczenia Zasłużony dla Kultury Polskiej (2021)
- Aleksandra Tulibacka – redaktor naczelna Grafmag, współorganizatorka konferencji GrafConf
- Ada Zielińska – graficzka i ilustratorka, współorganizatorka Festiwalu Komunikacji Ilustrowanej – ILUSTRATOR
Główna nagroda trafiła do Olgi Korban, która otrzymała 20 tys. zł i zestaw Śliwki Nałęczowskiej. Drugie miejsce zajął Marcin Antos (12 tys. zł + zestaw produktów), a trzecie przypadło Monice Roskom (7 tys. zł + praliny Śliwka Nałęczowska).
– Tegoroczna edycja zachwyciła różnorodnością podejść – od śliwkowej baśni z teatralnym rozmachem, przez nastrojowy monokolor, po ilustrację, która mówi ciszą. Wszystkie wyróżnione prace łączy wysoka jakość artystyczna i umiejętność opowiadania historii – subtelnych, pełnych emocji, dalekich od banału – podkreśla Lena Pianovska z STGU, przewodnicząca jury.
Nagrodzone projekty można zobaczyć na stronie: www.designbysliwkanaleczowska.pl. Z wybranych prac powstanie kolejna odsłona limitowanej serii opakowań Art Collection, która trafi do sprzedaży już pod koniec tego roku.
Partnerami VI edycji konkursu byli: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej oraz Stowarzyszenie SPFP. Patronat medialny nad konkursem objęli: NOIZZ, Grafmag, Purpose, Klub Twórców Reklamy, a także Polish Graphic Design. Działania PR prowadzi Kolterman Media Communications.