Międzynarodowy raport „Power of Play 2025” pokazuje, że gry wideo to coś więcej niż rozrywka. Badanie objęło ponad 24 tysiące graczy z 21 krajów, w tym z Polski, i udowadnia, że granie stało się dla wielu osób sposobem na relaks, poprawę nastroju i budowanie więzi z innymi.
Wyniki raportu wyraźnie pokazują, że gry wideo mają pozytywny wpływ na dobrostan i odporność psychiczną. Aż 80% polskich graczy przyznaje, że granie pomaga im zrelaksować się po trudnym dniu, a 77% graczy na świecie deklaruje, że dzięki grom odczuwa mniejszy stres. Co więcej, ponad 66% polskich respondentów wskazuje, że gry poprawiają im humor i pomagają czuć się szczęśliwszymi. W czasach, gdy przeciążenie informacyjne i stres towarzyszą wielu osobom każdego dnia, granie staje się dla graczy przestrzenią odpoczynku i wyciszenia.

– Jako jedna z najpopularniejszych form rozrywki na świecie, gry wideo są źródłem zabawy i rozrywki dla miliardów graczy. Raport Global Power of Play 2025 potwierdza jednak, że gry wideo to znacznie więcej – mówi Dominika Urbańska-Galanciak, dyrektorka zarządzająca stowarzyszenia Video Games Poland. – Gracze z Polski i całego świata podkreślają, że gry nie tylko pomagają radzić sobie ze stresem i codziennymi wyzwaniami, ale też zwiększają poczucie szczęścia. Jednocześnie rozwijają cenne umiejętności: od kreatywności i zdolności poznawczych, po rozwiązywanie problemów, współpracę oraz budowanie relacji – także pomiędzy rodzicami i dziećmi. Moc gier wykracza daleko poza rozrywkę. Mogą one pełnić istotną rolę w życiu społecznym i w edukacji.
Gry okazują się również narzędziem budowania relacji. Ponad połowa (52%) polskich rodziców stwierdziła, że wspólne granie z dziećmi poprawia ich wzajemne relacje. Podobne tendencje widać globalnie – większość graczy przyznaje, że gry pomagają im utrzymywać kontakt z bliskimi, nawet jeśli dzielą ich kilometry. Dla wielu rodzin to nowa forma wspólnego spędzania czasu, łącząca pokolenia w cyfrowym świecie. Gry zbliżają jednak nie tylko rodziców i dzieci. Ponad 59% polskich graczy przyznaje, że granie pomaga im utrzymywać kontakt z przyjaciółmi i bliskimi, a 61% graczy na świecie czuje się dzięki grom bardziej związanych z innymi. W wirtualnym świecie łatwiej znaleźć wspólny język, nawet jeśli dzielą nas kilometry.
Raport potwierdza też, że granie rozwija konkretne kompetencje, szczególnie te istotne w cyfrowym świecie. Gracze na całym świecie wskazują kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę jako kluczowe umiejętności rozwijane dzięki grom. W Polsce aż 82% badanych uważa, że gry wspierają ich kreatywność, 78% dostrzega rozwój zdolności poznawczych, a 77% – lepszą umiejętność pracy zespołowej. Dla wielu graczy to nie tylko hobby, ale również źródło inspiracji, które przekłada się na naukę i pracę zawodową. Co istotne, dla części graczy rozwój ten przekłada się również na życie zawodowe i naukę. 45% Polaków przyznaje, że granie miało pozytywny wpływ na ich karierę lub edukację, a ponad połowa graczy globalnie (56%) wskazuje, że gry pomagają im uczyć się nowych rzeczy i rozwijać kompetencje przydatne w pracy.

Video Games Poland, obok Entertainment Software Association i Video Games Europe oraz innych organizacji branżowych z Europy i Świata, jest jednym ze współtwórców raportu „Power of Play 2025”. Pełny raport dostępny jest na stronach: www.videogamespoland.pl i www.theesa.com
Informacje demograficzne o przebadanych polskich graczach:




