Już ponad 200 milionów osób w Europie, a ponad 13,4 miliona w Polsce korzysta co miesiąc z TikToka [1]. Wzrost liczby użytkowników ze 175 do ponad 200 milionów, oznacza, że już niemal jedna trzecia populacji kontynentu w EOG i Wielkiej Brytanii co miesiąc odwiedza TikToka. Użytkownicy są obecni na tej platformie, aby dzielić się swoimi pasjami, zdobywać nowe umiejętności, odkrywać i rozwijać własne biznesy.
Wraz z powiększającą się społecznością platformy rośnie też wpływ TikToka na europejski ekosystem. Małe firmy zdobywają nowych klientów, instytucje kultury docierają do szerszej publiczności, społeczności takie jak #BookTok czy #FilmTok inspirują do odkrywania nowości, a kanał STEM inspiruje nowe pokolenia innowatorów. TikTok stał się miejscem, w którym rodzą się jedne z najbardziej kreatywnych i inspirujących historii w Europie.
Widoczny wpływ ekonomiczny
Na TikToku działają dziś miliony firm z całej Europy. Od jednoosobowych działalności po międzynarodowe marki. Unikalny silnik rekomendacji pomaga docierać do nowych klientów nawet bez budżetów, czy ogromnej liczby obserwujących. Według ekspertów z Oxford Economics aktywność małych i średnich przedsiębiorstw na TikToku przyniosła 4,8 mld euro dla gospodarek Niemiec, Francji, Włoch, Holandii i Belgii oraz wsparła ponad 51 tys. miejsc pracy.
Badania przeprowadzone w sierpniu 2025 roku przez TikToka wśród polskich użytkowników i przedstawicieli firm z sektora MŚP[2] potwierdzają, że obecność na platformie realnie wspiera rozwój małych i średnich firm w naszym kraju. Ponad połowa (51%) badanych przedsiębiorstw deklaruje, że TikTok umożliwił im dotarcie do nowych klientów lub grup demograficznych, a co trzeci przedsiębiorca (33%) przyznaje, że obecność na TikToku przełożyła się na wzrost sprzedaży. 30% z badanych przedstawicieli MŚP rozpoczęło sprzedaż międzynarodową dzięki inspiracji z TikToka.
Przykładem MŚP, która z sukcesem rozwija się ze wsparciem platformy jest Tortli.pl, polska firma tworząca spersonalizowane prezenty. Marka od początku postawiła na TikTok jako główny sposób budowania obecności i kluczowy element strategii marketingowej. Zdobyła w ciągu czterech lat około 400 tys. klientów w Polsce i za granicą i rozszerzyła swoją działalność na 14 rynków w Europie. Całą produkcję prowadzi w fabryce na Podkarpaciu, a promocję w dalszym ciągu opiera na TikToku, testując różne formaty reklamowe i nowości.
Najważniejsze wydarzenia kulturalne zobaczymy na TikToku
Treści na TikToku mają moc inspirowania i tworzenia trendów, które trafiają z platformy do świata offline. Według badań Ipsos[3] aż 66% użytkowników TikToka w Polsce odwiedziło wystawę, poszło do kina lub teatru albo kupiło książkę, w wyniku inspiracji z platformy. Aby umożliwić dostęp do czołowych wydarzeń na kulturalnej mapie Europy, TikTok partneruje kluczowym festiwalom filmowym i muzycznym. W tym roku TikTok współpracował między innymi z Festiwalem w Cannes (już po raz czwarty), Berlinale, Tomorrowland, czy polskim festiwalem filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity.
W sporcie, TikTok wspiera ikoniczne wydarzenia takie jak, m.in. Tour de France czy Six Nations Rugby. Dzięki współpracy z niemiecką reprezentacją piłkarską podczas Euro 2024 czy z TeamPL w czasie Igrzysk w Paryżu, TikTok pozwolił fanom wejść zza kulis największych sportowych wydarzeń i doświadczać ich z perspektywy sportowców. Dzięki temu użytkownicy platformy mogą być jeszcze bliżej swoich ulubionych gwiazd sportu i dzielić z nimi emocje związane z zawodami.
W sztuce, instytucje zagraniczne takie jak Royal Shakespeare Company, czy największe polskie muzea – między innymi Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Emigracji w Gdyni czy Galeria Zachęta – aktywnie tworzą treści na platformie. Dzięki nim sztuka i zbiory muzealne trafiają do zupełnie nowych odbiorców, a użytkownicy TikToka mogą odkrywać fascynujące historie, poznawać dzieła sztuki i czerpać inspirację do własnych działań twórczych.
Wpływ społeczny
#BookTok inspiruje nowe pokolenie czytelników i wspiera sprzedaż książek autorów obecnych na TikToku. Platforma współpracuje z najważniejszymi wydarzeniami literackimi w Europie – od targów książki we Frankfurcie i Turynie po Hay Festival w Wielkiej Brytanii czy Boekenbal w Holandii. W 2024 roku TikTok został partnerem Międzynarodowych Targów Książki w Poznaniu, Nocy Bibliotek czyli ogólnopolskiego wydarzenia promującego czytelnictwo i wsparcie lokalnych bibliotek, a także promował czytelnictwo z okazji Międzynarodowego Dnia Książki wraz z Big Book Cafe i Fundacją Kultura nie Boli. Badania UK Publishers Association pokazują, że 59% osób w wieku 16–25 lat odkryło swoją pasję do czytania właśnie dzięki społeczności #BookToka.
W zeszłym roku w Europie TikTok uruchomił kanał STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), który skupia edukacyjne i inspirujące treści naukowe. Platforma dodaje tam coraz więcej materiałów w językach lokalnych, a w Polsce 30% nastolatków odwiedza kanał STEM co tydzień.
TikTok współpracuje również z lokalnymi NGO i partnerami edukacyjnymi, wspierając projekty naukowe i inicjatywy edukacyjne w całej Europie. W tym roku, z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, TikTok nawiązał współpracę z fundacjami SEXED i Cześć Ciało i przez cały miesiąc, w duchu hasła #SaferTogether, wraz z czołowymi polskimi TikTokerami i TikTokerkami, edukował o bezpieczeństwie w sieci, cyfrowym dobrostanie i świadomym korzystaniu z mediów.
TikTok jest też partnerem komunikacyjnym Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL, istotnie przyczyniając się do budowania świadomości o niej.
Polityka i instytucje
W miarę jak powiększa się społeczność TikToka Europie, coraz więcej polityków i instytucji korzysta z platformy, by kontaktować się z obywatelami. Wśród nich są między innymi: prezydent Francji Emmanuel Macron (@emmanuelmacron), kanclerz Niemiec Friedrich Merz (@merzcdu), polski prezydent Karol Nawrocki (@nawrocki25) i premier Donald Tusk (@donald_tusk), przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola (@metsola.roberta), premier Włoch Giorgia Meloni (@giorgiameloni_ufficiale) oraz rząd Wielkiej Brytanii (@ukgov).
– Nasza społeczność w Europie rośnie w siłę – już ponad 200 milionów osób regularnie korzysta z TikToka, aby bawić się, uczyć nowych umiejętności i rozwijać swoje pasje zawodowe. Wraz z poszerzaniem się naszej społeczności wzrasta także ekonomiczny, kulturowy i społeczny wpływ TikToka na Europę. Od udostępniania sztuki nowym odbiorcom, przez inspirowanie młodych czytelników, po wspieranie małych firm w rozwoju i tworzeniu miejsc pracy – TikTok przyczynia się do wielu pozytywnych historii. Na TikToku pomysły przeradzają się w kariery, pasje stają się biznesami, a niszowe zainteresowania tętniącymi życiem społecznościami. Pragnę podziękować ponad 200 milionom osób w Europie, które tworzą TikToka i sprawiają, że platforma wygląda tak, jak dziś – mówi Marlene Masure, general manager, content operations, Europe.