Według danych ONZ w ciągu ostatnich dwóch dekad liczba susz wzrosła o jedną trzecią. Aby pokazać, jak poważne jest to zagrożenie, stworzono obrazy przedstawiające polskie miasta pozbawione wody i zieleni – zasypane piaskiem. Hiperrealistyczne wizualizacje pojawiły się na ekranach Digital Out of Home tuż obok rzeczywistych budynków, które zmodyfikowano na potrzeby kampanii.
Niestandardowa kampania edukacyjna realizowana jest z okazji Światowego Dnia Środowiska, który obchodzony jest 5 czerwca. Ustanowiony 52 lata temu przez Narody Zjednoczone dzień ten stał się globalną marką komunikującą zagrożenia ekologiczne i egzystencjalne naszych czasów.
W Polsce oficjalne obchody tego dnia organizuje UNEP/GRID-Warszawa, który wraz z firmą Screen Network (liderem polskiego rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej) przygotował outdoorową odsłonę kampanii edukacyjnej. Wykorzystując AI, stworzono hiperrealistyczne wizualizacje znanych polskich budynków, takich jak: krakowskie Sukiennice, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, czy Spodek w Katowicach. Otoczenie budynków zostało zakopane piaskiem, zniszczone przez suszę i erozję. Grafiki symbolizują potencjalne przyszłe skutki suszy i pustynnienia.
Te poruszające obrazy są wyświetlane na ekranach Digital Out of Home w największych polskich miastach – w bezpośrednim sąsiedztwie rzeczywistych budynków. Dzięki temu odbiorcy mogą bezpośrednio zobaczyć i poczuć, jak realne i poważne jest zagrożenie. Poprzez pokazywanie zniszczonych wersji znanych lokalnych miejsc i obiektów, kampania tworzyła bezpośredni, osobisty związek z odbiorcami. To rozwiązanie podnosi świadomość o tym, że zmiany klimatyczne i ich skutki są problemem bliskim i osobistym, a nie tylko odległą czy abstrakcyjną kwestią.
– Chcemy, aby ta kampania była ostrzeżeniem i wezwaniem do działania. Pokazujemy, jak mogą wyglądać znane nam miejsca, jeśli nie podejmiemy odpowiednich działań w celu ochrony naszej planety. Digital Out-of-Home (DOOH) to medium, które pozwala na dynamiczne i elastyczne dostosowywanie treści do aktualnej sytuacji. Wykorzystanie dużych ekranów w miejscach publicznych zwiększa zasięg i widoczność komunikatów. Dzięki temu można efektywnie dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców w kluczowych lokalizacjach, co jest kluczowe w kampaniach mających na celu edukację i zmianę postaw społecznych – mówi Agnieszka Godlewska, prezes Screen Network.
Hiperrealistycznym grafikom towarzyszą hasła odwołujące się do przyszłych generacji. Generacja to wszyscy ludzie urodzeni i żyjący mniej więcej w tym samym czasie. Każdy z nas należy do jakiejś generacji, z którą łączy go/ ją współdzielone historyczne doświadczenie i podobne sposoby rozwiązania trudności. Twórcy kampanii przestrzegają, że jeśli nie podejmiemy działań, po Generacji Z, może nadejść Generacja S… jak Susza lub P jak Pustynnie. Kampania adresowana jest do osób w każdym wieku, ponieważ wobec natury wszyscy jesteśmy równi. Dzisiaj, my – ludzie wielu generacji – możemy połączyć naszą mądrość i zregenerować przyrodę dla siebie i przyszłych pokoleń. Możemy stać się Re:Generacją.
– Współpraca z UNEP/GRID-Warszawa jest doskonałym przykładem tego, jak digital out of home może wspierać ważne cele społeczne i środowiskowe. Jesteśmy przekonani, że przez odpowiedzialne wykorzystanie ekranów DOOH do edukacji i komunikacji, możemy przyczynić się do zwiększenia zaangażowania społecznego oraz wspierać inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju – wyjaśnia Agnieszka Godlewska, prezes Screen Network.