Polski e-commerce: 2004 vs 2024 [analiza]

fot. unsplash.com/@anastasiya_dal

Już jutro Black Friday – „święto” konsumentów, które na dobre rozgościło się już na polskim rynku. Z tej okazji postanowiliśmy przyjrzeć się oglądalności serwisów zakupowych online na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Okazuje się, że choć e-commerce rozwinął się niezwykle dynamicznie, zarówno jeśli chodzi o liczbę użytkowników, serwisów czy długość spędzanego na nich czasu, niektóre kwestie nie uległy zmianie: od dwóch dekad największym graczem rynku zakupów online jest Allegro, a wśród najpopularniejszych kategorii serwisów nadal pozostają literatura, muzyka, filmy oraz odzież. Analizę przygotowaliśmy z okazji 20-lecia badania Mediapenel, realizowanego przez Gemius oraz PBI.

W analizie porównaliśmy dane za październik z roku 2004 i 2024. Jej rezultat potwierdza niezwykle dynamiczny rozwój rynku e-commerce w Polsce.

Cztery razy więcej serwisów, pięć razy więcej użytkowników

E-commerce jest aktualnie niezwykle popularnym sposobem dokonywania zakupów. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, odsetek internatów, którzy kiedykolwiek kupili coś online, wynosi obecnie 78% i od kilku lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Jak kształtuje się natomiast liczba użytkowników, którzy przeglądają strony poświęcone e-zakupom? Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad wzrosła ponad pięciokrotnie. Użytkowników jest nie tylko więcej, są oni też znacząco bardziej zaangażowani w przeglądane treści: łączny czas, spędzany przez internautów na witrynach i aplikacjach zakupowych wydłużył się przeszło dziewięciokrotnie. Jeśli chodzi o liczbę samych sklepów i serwisów aukcyjnych dostępnych w badaniu, zwiększyła się ona ponad cztery razy, natomiast ich zasięg wzrósł z 54,4% do 92,5%.

Struktura widowni

O ile przed 20 laty strony e-commerce przyciągały głównie mężczyzn (55,7%), o tyle dziś większość widowni stanowią kobiety (51,9%). W 2004 największą grupę wiekową wśród użytkowników omawianej kategorii stanowiły osoby w wieku 15-24 lat (48,4%), podczas gdy dziś największy udział należy do najstarszych internautów, 55+ (24,9%). Jeśli chodzi o wielkość miejscowości zamieszkania, w 2004 roku dominowały osoby mieszkające w miastach do 20-tys (24,6%), a obecnie palma pierwszeństwa należy do mieszkańców wsi (37%). Wszystkie te zależności obserwujemy także w przypadku całego internetu, a sektor zakupów online nie jest tu wyjątkiem.

Coś dla ciała, coś dla ducha

Dwie dekady temu do najpopularniejszych serwisów e-zakupowych należały m.in. sklepy oferujące literaturę, muzykę i filmy czy odzieżowe. Dziś w top 5 kategorii serwisów i sklepów e-commerce ponownie znalazły się serwisy związane z powyższymi branżami. Analizując kategorie serwisów zakupowych trzeba jednak zwrócić uwagę, że obecnie w badaniu Mediapanel ujęte są inne kategorie niż 20 lat wcześniej, nie należy więc dokonywać pomiędzy nimi bezpośrednich porównań.

Zmiany, zmiany i… Allegro!

Spośród 100 sklepów i serwisów aukcyjnych obecnych w badaniu w 2004 roku zaledwie 10% przetrwało próbę czasu. Wśród nich znalazł się lider ówczesnego i aktualnego rankingu z kategorii zakupowej – Allegro. Pozostali gracze to m.in. globalni giganci, jak Amazon czy eBay.

Na zakończenie prezentujemy aktualne zestawienie z kategorii „Zakupy online”.