Pokaz „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum” już dostępny na nośnikach iPoster w całej Polsce

fot. mat. prasowe

Od dziś na ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce można oglądać pokaz „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum”. Jest to pierwsza odsłona projektu CSR „Galeria w Galerii”, realizowanego przez iPoster we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie. Jej celem jest przybliżenie sztuki szerokiemu gronu odbiorców poprzez umieszczenie jej w przestrzeni publicznej, a także zachęcenie do częstszego odwiedzenia muzeów i galerii sztuki.

 „Galeria w Galerii” to projekt z obszaru CSR zainicjowany przez iPoster, właściciela i operatora największej sieci nośników DOOH w galeriach handlowych w Polsce, realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie, jedną z najstarszych i najważniejszych instytucji kultury w kraju. W jego ramach do końca 2025 r. wybrane dzieła sztuki ze zbiorów muzeum będą prezentowane na cyfrowych ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce, a goście galerii będą mogli skorzystać ze zniżki przy zakupie biletu do Muzeum. Celem inicjatywy jest przybliżenie sztuki szerokiemu gronu odbiorców poprzez wprowadzenie jej do codziennej przestrzeni oraz zachęcenie Polaków do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki.

Inspiracją do stworzenia projektu były wyniki badania zrealizowanego na zlecenie iPoster, które pokazały, że galerie handlowe odwiedza regularnie znacznie więcej osób niż instytucje kultury. W 2024 r. aż 37 proc. Polaków nie było ani razu w muzeum lub galerii sztuki, a 32 proc. deklaruje, że nie odwiedza takich miejsc wcale. Tymczasem tylko 7 proc. ankietowanych z reguły nie bywa w galeriach handlowych, a 91 proc. odwiedziło je co najmniej raz w ubiegłym roku.

Projekt „Galeria w Galerii” to nowy sposób kontaktu ze sztuką – przenosimy ją tam, gdzie ludzie bywają na co dzień, czyli do centrów handlowych. Dzięki temu możemy zaprezentować wyjątkowe dzieła w zupełnie nowym kontekście i dotrzeć z nimi do szerokiego grona odbiorców. W ramach pokazów prezentujemy nie tylko same obrazy, lecz także krótkie, ciekawe fakty na ich temat – pozwalające spojrzeć na nie z innej perspektywy i wzbudzić ciekawość odbiorcy. Wierzymy, że projekt „Galeria w Galerii” przybliży Polakom piękno sztuki i zainspiruje ich do dalszego jej odkrywania – mówi Sebastian Górski, client sales partner w iPoster.

Bardzo się cieszymy z udziału w tym projekcie. To dla Muzeum szansa na dotarcie do nowej publiczności, a dla gości galerii handlowych okazja do obcowania ze sztuką. Oczywiście nic nie zastąpi osobistego kontaktu z dziełem sztuki, dlatego mamy nadzieję, że zachęcimy jak najwięcej osób do wizyty w Muzeum Narodowym w Warszawie. Kiedy odwiedzą nas raz, z pewnością będą tu wracać – dodaje Małgorzata Borkowska, zastępczyni dyrektorki MNW ds. komunikacji i edukacji.

Pokaz cyfrowy Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum”

Pierwszy pokaz w ramach projektu „Galeria w Galerii” – „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum” – od 22 maja br. przez ok. miesiąc można oglądać na nośnikach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce. W jego ramach prezentowane są wybrane wizerunki własne artystów, które na co dzień znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie – w Galerii Sztuki Średniowiecznej, Galerii Sztuki Dawnej, Galerii Sztuki XIX Wieku oraz w Cyfrowym MNW. Wśród prezentowanych dzieł znalazły się m.in. autoportrety Jana Matejki, Bartholomeusa van der Helsta, Wiktorii Goryńskiej, Tadeusza Pruszkowskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza i Anny Bilińskiej.

Każdemu z obrazów towarzyszy krótka informacja, pozwalająca spojrzeć na dzieło z nowej perspektywy – lepiej je zrozumieć i dostrzec kontekst, którego często nie widać na pierwszy rzut oka. Przykładem może być „Ołtarz św. Rajnolda” Joosa van Cleve – Artysta nadał twarzy św. Rajnolda własne rysy. Była to manifestacja nowożytnego indywidualizmu, a zarazem metoda autopromocji malarza na początku jego działalności w Antwerpii. Z kolei w „Autoportrecie z telefonem” Wiktoria Goryńska zaprezentowała siebie jako nowoczesną, wyzwoloną kobietę. Artystka – malarka, graficzka i florecistka – była jedną z pierwszych kobiet w Polsce, które uprawiały szermierkę, łącząc działalność twórczą z pasją do sportu. W ramach pokazu widzowie będą mogli zobaczyć też artystę słynącego ze swoich autoportretów, Jacka Malczewskiego, tym razem przedstawiającego się nieco ironicznie – w zbroi rycerskiej ze zwiędłym kwiatem.

O dziełach zaprezentowanych w ramach pokazu podczas oficjalnej inauguracji projektu opowiedział Tomasz Jeziorowski – historyk sztuki, kustosz, kierownik magazynu malarstwa w Zbiorach Sztuki Współczesnej MNW, wykładowca historii sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz współtwórca Galerii Sztuki XX i XXI Wieku w MNW.

W galeriach handlowych zwykle widzimy reklamy produktów, tym razem reklamują się tu artyści, bo autoportret często pełnił funkcję autoreklamy. W Muzeum Narodowym w Warszawie posiadamy wiele wizerunków własnych, również dzięki kolekcji Ignacego Korwina-Milewskiego, którą już w przyszłym roku widzowie będą mogli zobaczyć na żywo podczas planowanej wystawy czasowej. W ramach projektu Galeria w Galerii prezentujemy dwie prace z tej kolekcji: portrety Jana Matejki i Anny Bilińskiej. Jeśli widzów zainteresują dawne autoportrety, to zapraszamy do Muzeum, gdzie do 20 lipca eksponujemy współczesne realizacje tego gatunku – podsumowuje Tomasz Jeziorowski, kurator wystawy „Autoportrety”, aktualnie odbywającej się w MNW.

Pokazy cyfrowe są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.