W 2024 roku w SEO zaszło wiele zmian. Podsumowujemy kluczowe trendy i aktualizacje, które miały największy wpływ na strategie pozycjonowania. Zastanawiamy się także nad tym, jakie wyzwania i możliwości niesie rok 2025 w kontekście SEO.
SEO podsumowują i prognozują: Jakub Kuszyński z SeoFly, Aleksandra Konarska z Havas Media Network, Tobiasz Gromysz z dentsu Polska, Marcin Bugajski z Mediahub, Magdalena Ślęzak z Ambiscale.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.
Jakub Kuszyński
head of SEO, SeoFly
Zmiany i trendy, które dominowały w SEO w 2024 r.
W 2024 roku w SEO dominowało kilka głównych trendów oraz doświadczyliśmy zmian, które znacząco wpłynęły na strategię optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych.
Przede wszystkim, dalszy rozwój generatywnej sztucznej inteligencji. W 2024 roku otrzymaliśmy OpenAI w wersji 4o, który nie tylko obniżył koszty, ale i wprowadził technologiczny skok na wyższy poziom. O sztucznej inteligencji słyszymy już dosłownie na każdym kroku, stąd z niecierpliwością oczekujemy dalszego rozwoju i samodzielnie wdrażamy odpowiednie nowe rozwiązania, by „nie wypaść z pociągu”.
Drugi trend, o którym warto wspomnieć, to wyczekiwanie (przez jednych z nadzieją, innych z trwogą) wdrożenia w Europie SGE (search generative experience), czyli „eksperymentalnej” nowej wersji wyszukiwarki Google, która w szybszy i trafniejszy sposób ma dostarczać bardziej spersonalizowane odpowiedzi użytkownikom na zadane przez nich zapytania.
Nie można tutaj nie wspomnieć o zwiększaniu świadomości w temacie przetwarzania danych w internecie. Praktycznie, odbyło się to w dużej mierze za pośrednictwem Google i innych platform, które wymogły na swoich usługobiorcach wdrażanie na stronach Consent Mode v2 (tryb zgód), a wszystko za sprawą wejścia w życie nowej dyrektywy Unii Europejskiej w marcu 2024 roku.
O ile od kilku lat głosi się tezę, iż „content is king”, to teraz trzeba jasno powiedzieć, że za sprawą nadchodzących zmian, jak i kilku ostatnich aktualizacji algorytmu Google, SEO praktycznie musi pracować na treściach zgodnych z E-E-A-T, aby konkurować w popularnych branżach. Jednocześnie obserwuje się zdecydowane zmniejszenie zapotrzebowania na masowe usługi copywriterskie, zastępując je potrzebą usług humanizujących treści generowane przez SI.
Wszystkie te, w mojej ocenie, główne trendy i zmiany jakich doświadczyliśmy w 2024 roku, wyraźnie wskazują, w jakim kierunku podąża szeroko rozumiana branża SEM.
Wyzwania i zmiany czekające SEO w 2025 r.
Pierwsze co, to można wskazać oczywiście dalszy rozwój generatywnej sztucznej inteligencji. Jednakże, aby nie być banalnym i nie pisać o oczywistych oczywistościach wskażę tutaj kilka innych, mniej oczywistych, ale równie istotnych i w mojej ocenie bardziej interesujących prognoz.
Pierwsza z nich to wprowadzenie w Europie, w bliskiej przyszłości SGE (search generative experience). Będzie to nie tylko nowy „widok” wyszukiwarki Google, ale także cały „backstage” odpowiadający za zwracane wyniki i formę ich prezentacji odpowiadające na zapytania użytkowników (gdzie z zasady, wyniki te mają być ściśle spersonalizowane). W USA SGE zostało już wdrożone mniej więcej w połowie 2024 roku, co więcej, przeszło już kilka mniejszych i większych zmian. W Europie nadal czekamy na wdrożenie, które pierwotnie planowane było na koniec 2024 roku. Prawdopodobnie jednakże wdrożenia można spodziewać się w pierwszej połowie 2025 roku.
O ile wiele się mówi o dalszym rozwoju AI, o tyle uważam, że zbyt mało w temacie „monetyzacji” owego modelu SI wdrażanego na wielu platformach czy nawet narzędziach służących nam do pracy (m.in. produkty Microsoftu). W mojej ocenie, rok 2025 będzie to czas, kiedy zostaną udostępnione pierwsze platformy reklamowe do zarządzania kampaniami na poszczególnych narzędziach AI (w stylu Google Ads, Meta Ads itp.).
Kolejny temat to rozwój lokalnego SEO i „zero-click searches”, czyli otrzymania przez użytkownika odpowiedzi bezpośrednio w wyszukiwarce, bez konieczności przejścia na konkretną stronę. I nie mam tutaj wcale na myśli „wyników zero” w Google, a elementy prezentacji danych w wersji SGE. Będzie to szczególnie istotne, jeszcze bardziej nich dotychczas, dla lokalnych firm usługowych (w stylu kawiarni, restauracji, fryzjera itp.).
2025 będzie to kolejny rok istotnych zmian technologicznych, do których branża SEO musi i niewątpliwie się dostosuje, dostarczając tym samym swoim „beneficjentom” oczekiwanych wyników. Jednakże na znaczeniu zyska wszechstronność działań i łączenia poszczególnych kanałów ruchu dostarczanego na stronę.
Wpływ i wykorzystanie AI w SEO w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
Wpływ i wykorzystanie AI w SEO w mijającym 2024 roku, jak i w nadchodzącym 2025 zyskało i będzie nadal zyskiwało na znaczeniu oraz potęgowało różnice w efektach działań firm, które były w stanie się dostosować do nowych uwarunkowań, jak i tych, które odpuściły zmianę technologiczną.
Środowisko technologiczne przechodzi rewolucję i konieczne jest dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Pierwszą z grup, która dotkliwie doświadczyła tego zjawiska są copywriterzy. Ci którzy większość zleceń pozyskiwali z branży SEO, oraz którzy „nie wsiedli do pociągu” z tabliczką SI na lokomotywie, nie dostosowując się do nadchodzących zmian, nie rozwijając swoich umiejętności o praktyczne wykorzystanie AI w swojej pracy, niestety borykają się z pozyskaniem nowych zleceń. Nie jest jednakże jeszcze za późno, aby spróbować nadrobić ostatni rok i wrócić do gry. Konieczne jednakże jest dostarczenie usługi, zgodnej z zapotrzebowaniem współczesnego rynku. Dla dobrego copywritera z „AI skills” znajdzie się miejsce w pociągu.
Z drugiej strony, świadome wykorzystanie AI może zdecydowanie poprawić jakość i komfort pracy SEOwca. Większość powtarzalnych działań można zautomatyzować, a te, które wymagają analizy, po dostarczeniu odpowiednich danych, w szybszy sposób przetworzyć i wyciągnąć potrzebne wnioski.
To, co w mojej ocenie jest najważniejsze i jaką radę mógłbym udzielić, to aby traktować SI jako partnera i współpracownika, a nie jako zagrożenie, konkurencję czy zło konieczne.
Tobiasz Gromysz
SEO manager, dentsu Polska
Zmiany i trendy, które dominowały w SEO w 2024 r.
W 2024 roku w SEO dominowały trzy kluczowe trendy. Po pierwsze, wzrost znaczenia sztucznej inteligencji i narzędzi opartych na AI, takich jak generatywne modele językowe, które wpłynęły na personalizację treści i analizę danych. Po drugie, zwiększony nacisk na jakość treści oraz ich zgodność z E-E-A-T (ekspertyza, autorytet, wiarygodność, doświadczenie) w kontekście algorytmów Google. Po trzecie, techniczne SEO zyskało na znaczeniu, szczególnie w obszarze Core Web Vitals, optymalizacji dla wyszukiwani mobilnych oraz adaptacji do dynamicznych zmian w zachowaniu użytkowników.
Wyzwania i zmiany czekające SEO w 2025 r.
W 2025 roku SEO w Polsce stanie przed wyzwaniami związanymi z dalszym rozwojem AI, w tym integracją generatywnej sztucznej inteligencji w wynikach wyszukiwania, co może zmienić sposób prezentacji treści. Kluczowe będzie dostosowanie strategii do nowych algorytmów Google, stawiających na jeszcze większą personalizację i zgodność z E-E-A-T.
Rosnąca rola wyszukiwań głosowych, lokalnych i mobilnych wymusi optymalizację stron pod kątem szybkości oraz struktury danych. Wyzwaniem pozostanie także dostosowanie do stale rosnącej konkurencji na rynku online i utrzymanie widoczności w dynamicznie zmieniającym się ekosystemie wyszukiwarek.
Wpływ i wykorzystanie AI w SEO w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
Generatywna sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała tworzenie i optymalizację treści pod kątem SEO. Nie tylko oszczędza czas, ale może pomóc zwiększyć jakość i trafność treści, a tym samym poprawić wyniki SEO. Jednocześnie ludzka kreatywność i skrupulatność nadal jest pożądanym elementem procesu tworzenia treści.
W 2025 roku AI jeszcze mocniej wpłynie na SEO. Kluczowe będzie efektywne wykorzystanie AI do analizy danych i strategii content marketingu, przy jednoczesnym zachowaniu ludzkiej perspektywy, aby zapewnić unikalność i autentyczność treści.
Aleksandra Konarska
SEO expert, Havas Media Network
Wyzwania i zmiany czekające SEO w 2025 r.
„W nadchodzącym roku w SEO nic się nie zmieni.”. Nie powiedział nikt, nigdy. I tym razem ja też nie powiem! Zamiast więc liczyć na to, że wszystko zostanie, jak było, lepiej przygotujmy się już teraz na kolejny rok pełen wyzwań. AI zdążyło sprawić, że zaczęliśmy zastanawiać się nad samą naturą wyszukiwania (a nawet całego naszego istnienia). Choć AI Overviews, czyli podsumowania w SERP-ach generowane przez boty, nie dotarły jeszcze do Polski, możemy być pewni, że widoczność w chatach AI (które dla wielu są już defaultową wyszukiwarką), stanie się w 2025 roku jednym z gorętszych tematów. Większą uwagę specjalistów SEO może skupić na sobie też nieco pomijany dotąd Bing, na którego to zasobach opiera się ChatGPT Search.
Inne wyzwanie to adaptacja do wzrostu roli wyszukiwania głosowego. Umówmy się – mówiąc „hej, Google” czy „Siri, gdzie jest najbliższa pizzeria?” nie robisz już tego dla zabawy (no może czasem…). Z każdym rokiem rośnie liczba osób, które korzystają z asystentów głosowych, a wraz z tym – zmienia się sposób, w jaki formułujemy zapytania. Naturalny język, krótkie frazy, pytania „jak” i „gdzie” – jeżeli jeszcze nie uwzględniasz tego w swojej strategii SEO, to ostatni dzwonek, aby zacząć.
Kolejny kierunek zmian to ster na optymalizację pod kątem intencji użytkownika. Więcej pomocnych treści, mniej fraz kluczowych. Ktoś powie: „Ale to już było!” – tak, ale teraz Google chce zrozumieć użytkownika na jeszcze głębszym poziomie. Oznacza to konieczność dokładniejszych analiz zachowań internautów. Algorytmy będą nagradzać content, który priorytetowo traktuje doświadczenie użytkownika, dając wartościowe odpowiedzi na konkretne pytania. W obliczu ogromnej liczby narzędzi opartych na AI, łatwo się pogubić i zacząć ich nadużywać. A to właśnie Twoje doświadczenia wyróżniają Cię spośród innych. W 2025 roku Google jeszcze większy nacisk położy też na E-E-A-T i oryginalność treści. Niech więc to opinie klientów, badania własne i unikalne spostrzeżenia staną się Twoją tajną bronią. Wiarygodność, autentyczność, pomoc i zaufanie – to słowa klucz.
W skrócie: w 2025 roku z pewnością nie będziemy się nudzić. Ostatnie rady? Monitorujmy algorytmy i nowinki (nie tylko SEOwe). Reagujmy na zmiany. Dostosowujmy strategie.
A przede wszystkim – zachowajmy otwarty umysł!
Marcin Bugajski
head of SEM & programmatic, Mediahub
Zmiany i trendy, które dominowały w SEO w 2024 r.
Przede wszystkim widoczny był wzrost znaczenia sztucznej inteligencji (AI) w SEO. Wykorzystanie AI w SEO pozwala przede wszystkim na precyzyjne dostosowanie treści do wymagań użytkowników i algorytmów. To także rok ewolucji koncepcji E-A-T. Pojawił się dodatkowy element „Doświadczenie” do istniejącej koncepcji E-A-T (Ekspertyza, Autorytet, Zaufanie), tworząc E-E-A-T. Oznacza to, że treści tworzone przez autorów z praktycznym doświadczeniem w danej dziedzinie są bardziej cenione i mają większe szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jest to odpowiedź na coraz większy problem treści w 100% tworzonych przy wykorzystaniu AI, często w oparciu o słabe prompty czy dane wejściowe.
Wyzwania i zmiany czekające SEO w 2025 r.
Wyzwaniem w 2025 roku będzie z pewnością dalsza integracja sztucznej inteligencji z wyszukiwarkami. Uruchomienie w wyszukiwarce Google SGE (search generative experience) globalnie (a więc również w Polsce) wymusi zmianę strategii i podejścia do SEO. Z drugiej strony zwiększone wymagania dotyczące bezpieczeństwa i prywatności danych, związane z regulacjami prawnymi, z pewnością nie ułatwią właściwej analizy wyników działań SEO, ale nie tylko.
Wpływ i wykorzystanie AI w SEO w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
W mijającym roku 2024 sztuczna inteligencja (AI) znacząco wpłynęła na SEO, przynosząc korzyści w wielu obszarach takich jak szybsza optymalizacja treści, lepsza analiza danych i automatyzacja wielu procesów. W tym zakresie należy spodziewać się dalszej profesjonalizacji i rozwoju rozwiązań. Globalne wykorzystanie SGE (search generative experience) w wyszukiwarce Google, które bazuje na sztucznej inteligencji z pewnością przyczyni się do uzyskiwania szybszej, pełniejszej odpowiedzi na pytanie dla użytkowników. Problem może być natomiast jakość i prawdziwość tych odpowiedzi.
Magdalena Ślęzak
marketing manager w Ambiscale
Zmiany i trendy, które dominowały w SEO w 2024 r.
Rok 2024 był dla SEO rokiem przełomowym. Zyskały na znaczeniu wyszukiwania zero-click, co wymusiło na firmach kreatywniejsze podejście do przyciągania uwagi użytkowników już na poziomie wyników wyszukiwania. Kluczowym elementem wyszukiwarki Google zostało featured snippets, czyli wyróżnione fragmenty, które dostarczają użytkownikom szybkie odpowiedzi. W tym samym czasie sztuczna inteligencja, zmieniła sposób tworzenia treści i umożliwiła generowanie ich jeszcze szybciej i w większych ilościach. AI nie tylko przyspieszyła procesy, ale też dostarczyła narzędzia analityczne, dzięki którym możemy dokładniej monitorować jakość ruchu. Mimo tych zmian, jakość treści nadal pozostaje kluczowa – treści muszą być unikalne, eksperckie, godne zaufania i zgodne z nowym modelem Google E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness i Trust), oceniającym jakość stron.
Wyzwania i zmiany czekające SEO w 2025 r.
W 2025 roku SEO w Polsce stanie przed wieloma wyzwaniami. Narzędzia AI, takie jak Search GPT czy Perplexity zaczną zmieniać przyzwyczajenia użytkowników odnośnie wyszukiwania informacji. Z jednej strony narzędzia AI dają użytkownikom dostęp do precyzyjnych odpowiedzi, z drugiej jednak firmy będą musiały dostosować swoje treści do bardziej konwersacyjnych zapytań. Kluczowe będzie stałe monitorowanie jakości ruchu, ponieważ użytkownicy trafiający na strony z różnych wyszukiwarek mogą się różnić pod względem zaangażowania.
Nie można zapomnieć o możliwym wdrożeniu Google SGE w Polsce, które przyniesie nowe wyzwania związane z optymalizacją treści w dynamicznym ekosystemie. Budowanie wiarygodności marki, umacnianie autorytetu i tworzenie treści, które odpowiadają na głębokie intencje użytkowników, będą miały kluczowe znaczenie. W dłuższej perspektywie firmy powinny połączyć działania SEO z zaawansowaną analityką, aby podejmować lepsze decyzje i pozostać konkurencyjne na rynku.
Wpływ i wykorzystanie AI w SEO w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
W 2024 roku AI odegrała kluczową rolę w SEO, pozwalając między innymi na szybsze tworzenie treści, co niektórym graczom pozwoliło znacznie zwiększyć ruch na ich stronach.
W 2025 roku będziemy świadkami walki o użytkowników, która będzie się rozgrywała między Google, Search GPT oraz Perplexity. Perplexity wdrożyło w USA funkcję rekomendacji produktów. To rozwiązanie może zrewolucjonizować doświadczenia użytkowników związane z zakupami.
W przyszłym roku należy spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia AI, zwłaszcza w optymalizacji pod kątem zapytań naturalnych. Ruch z ChatGPT może okazać się dla wielu właścicieli stron www bardziej wartościowy, co podkreśla wagę nowoczesnych strategii SEO skoncentrowanych na użytkowniku i jego intencjach. Trudnością może być analiza danych ruchu przychodzącego – na ten moment właściciele stron nie mają dostępu do informacji, co dokładnie wpisywali użytkownicy w wyszukiwarce AI, chociaż dochodzą już pierwsze sygnały z rynku o pracy nad takim narzędziem.
Firmy muszą postawić na integrację działań marketingowych z nowoczesnymi narzędziami analitycznymi, aby szybko reagować na zmieniające się potrzeby odbiorców. Kluczem do sukcesu będzie elastyczność i zdolność do adaptacji w obliczu dynamicznie zmieniającego się środowiska SEO.