Które kampanie w 2024 r. były najciekawsze i jakie trendy mocno wpłynęły na e-commerce? Czego możemy się spodziewać w 2025 r. i jak wpłynie na to sztuczna inteligencja? Podsumowujemy rok 2024 w e-commerce i prognozujemy na 2025.
E-commerce podsumowują i prognozują: Sandra Szachraj z iProspect (dentsu Polska), Korneliusz Smolik z SeoFly, Jarosław Łuczka z adQuery, Wojciech Mazur z Elephate, Kamil Paduch z Tide Software.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.
Sandra Szachraj
media performance manager w iProspect (dentsu Polska)
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w e-commerce w 2024 r.
Rok 2024 był okresem dynamicznego rozwoju i przełomowych innowacji w e-commerce. Postęp technologiczny przyczynił się do popularyzacji zaawansowanych narzędzi, takich jak sztuczna inteligencja (AI) czy rzeczywistość rozszerzona i wirtualna (AR/VR). Jednocześnie rosnące oczekiwania konsumentów wyznaczyły nowe standardy w branży, napędzając rozwój quick commerce oraz bardziej personalizowanych i wygodnych doświadczeń zakupowych.
W odpowiedzi na te potrzeby, MediaMarkt we współpracy z Uber Direct, zaprezentował jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w branży e-commerce w 2024 roku – usługę ekspresowej dostawy, umożliwiającej dostarczenie zamówień w zaledwie 90 minut! To pionierskie rozwiązanie w sektorze elektroniki użytkowej, które do tej pory kojarzyliśmy wyłącznie z branżą spożywczą/gastronomiczną.
Usługa obejmuje większość sklepów MediaMarkt, a maksymalna odległość dostawy wynosi 8 km od najbliższego punktu sprzedaży. Zamówienia można składać przez sklep internetowy mediamarkt.pl lub aplikację mobilną. Klienci mogą korzystać z rozwiązania na dwie godziny przed zamknięciem sklepów stacjonarnych, a dostawy obejmują tylko produkty małogabarytowe (o wadze do 15 kg). Pomimo ograniczeń, MediaMarkt zdecydowanie wyznaczył nowe standardy szybkości w dostawach.
Innym przykładem strategicznego partnerstwa w służbie szybkiej dostawy było nawiązanie współpracy między Carrefour a Wolt. Dzięki temu sojuszowi Carrefour znacząco rozszerzył zasięg swojej sprzedaży internetowej oraz zaoferował klientom możliwość dostarczenia zamówienia nawet w 35 minut.
Jak podkreśla Marek Garus, Dyrektor e-commerce w Carrefour Polska, inicjatywa ta jest strategiczną odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania Polaków, którzy cenią szybkość, wygodę oraz dostęp do atrakcyjnych cen w internecie. Partnerstwo z Woltem wpisało się w większą strategię digitalizacji i modernizacji doświadczeń zakupowych Carrefour.
To nie jedyny strategiczny sojusz zawiązany przez Carrefour. Potentat spożywczy zainicjował współpracę z programem lojalnościowym PAYBACK, umożliwiając klientom zbieranie punktów podczas zakupów w sklepach stacjonarnych oraz online.
Program został szeroko zakomunikowany za pomocą wielokanałowej kampanii zasięgowej (TV, OOH, kina, digital, POS), której celem było zbudowanie świadomości nowego rozwiązania oraz edukacja klientów na temat sposobów korzystania z programu. Na dalszych etapach ścieżki konsumenckiej marka informowała odbiorców o tym, jak połączyć PAYBACK z aplikacją Mój Carrefour, co wiąże się z dodatkowymi benefitami dla konsumenta.
Uwzględniając otoczenie konkurencyjne i ogromne nakłady finansowe przeznaczane na reklamę oraz kampanie promocyjne przez Lidla i Biedronkę, sojusz Carrefour&Payback to ciekawa koncepcja, zaadresowana do specyficznej grupy smart shopperów. Warto wspomnieć, że według 42% ankietowanych lepsze programy lojalnościowe mogą być czynnikiem skłaniającym do zmiany marki (Postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów, 2024, PWC).
Jednakże, brandem który zdecydowanie podbił digital w 2024 jest TEMU. Chiński potentat szturmem wszedł na polski rynek pod koniec 2023 roku, zdobywając serca internautów nieszablonową strategią, opartą na komunikacji produktowej, dopasowaną do potrzeb użytkownika. Co ciekawe, internet stanowił niemalże 100% budżetu reklamowego TEMU. Odważna i spójna strategia przyniosła rezultaty, o czym świadczą zawrotne wyniki. Według danych z mediapanelu (11.2024), w kategorii Handel tradycyjny i E-Commerce, Grupa Whaleco (witryna internetowa i aplikacja mobilna TEMU) zajęła 2 miejsce z wynikiem ponad 16 mln realnych użytkowników, zostawiając w tyle Grupę Alibaba (AliExpress – 9 mln RU). Świetne rezultaty, osiągnięte przez TEMU w bardzo krótkim czasie udowadniają, że sukces sprzedażowy jest możliwy bez kampanii wizerunkowych i inwestycji w offline. Chociaż liderem kategorii niezmiennie pozostaje Allegro, którego oferta jest zgoła inna, sukces TEMU może nieść implikacje dla dalszego prowadzenia biznesu, co brandy sprzedające w digitalu powinny wziąć pod uwagę planując strategie na 2025 rok.
Zmiany i trendy, które dominowały w e-commerce w 2024 r.
Jednym z trendów były wspomniane już crossdziałania marek. Rosnąca konkurencja zachęca biznesy do współdziałania w celu obopólnych korzyści i skalowania biznesu.
Ciekawym przykładem oprócz wymienionych powyżej jest duża akcja promocyjna Sinsay & Letyshops, przeprowadzona na początku listopada tego roku. Konsumenci decydując się na zakup za pośrednictwem Letyshops mogli otrzymać aż 20% zwrotu wartości zakupów.
Moją uwagę zwrócił fakt, że nie była to standardowa współpraca afiliacyjna, a szersze partnerstwo strategiczne. W przeciwieństwie do standardowej kampanii afiliacyjnej, w której afiliant (Letyshops) promuje akcję swoimi kanałami, w tym przypadku również Sinsay informował na stronie o korzyściach wynikających z dokonywania zakupów za pośrednictwem platformy Letyshops.
Kolejnym trendem jest wciąż rosnąca popularność zakupów z drugiej ręki. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2024” aż 61% badanych internautów kupuje produkty używane, a 50% z nich określa swoją sytuację materialną jako „dobrą”. Główne motywatory takich zakupów to cena, ale też świadomość odnośnie konsekwencji klimatycznych, jakie niesie za sobą masowa produkcja.
Re-commerce daje markom szanse nie tylko na dobry PR, ale też na uzyskanie dodatkowych przychodów. Przykładem takiego działania jest program odkupu używanego sprzętu oferowany przez RTV euro AGD, który wypłaca klientom zwrot na wewnętrzną kartę podarunkową.
Jednak w mojej ocenie najgorętszym trendem jest poszukiwanie przez retailerów nowych źródeł dochodu. W konsekwencji retailerzy przekształcają swoje powierzchnie w marketplace’y. Wśród platform, które sprzedają w imieniu swoim, ale też dają taką możliwość innym sprzedawcom są np. Zalando, Empik, ale też Kaufland czy Decathlon. Dodatkowo, platformy e-commerce coraz chętniej tworzą własne siatki reklamowe i monetyzują dostępną powierzchnię za pośrednictwem self service’ów. Oprócz Allegro przykładem jest narzędzie empikADS, które pozwala wystawcom lepiej pozycjonować swoje produkty na platformie, a w efekcie wpływać na sprzedaż.
Ciekawym przykładem zauważenia obu tych trendów jest działanie podjęte przez Ikea, która na wybranych rynkach uruchomiła platformę do sprzedaży mebli używanych. Platforma ma charakter marketplace – klienci sami dodają swoje oferty na stronę. Co ciekawe, system Ikea wykorzystuje sztuczną inteligencję do uzupełnienia danych, których będzie brakować w ogłoszeniu. Czekam na wprowadzenie platformy w Polsce!
Wyzwania i zmiany czekające e-commerce w 2025 r.
Rynek e-commerce w Polsce staje się coraz bardziej nasycony, co oznacza, że konkurencja będzie jeszcze bardziej zacięta. Skalowanie biznesu będzie wymagać coraz większej kreatywności, odważnych decyzji i nakładów finansowych.
Transformacja retailerów w marketplace’y niesie ze sobą mnóstwo wyzwań, którym trzeba będzie sprostać w 2025 roku. Platformy sprzedażowe będą musiały zadbać o odpowiednie oznaczenie sprzedawców indywidualnych na swojej powierzchni oraz poinformowanie klientów o ewentualnych różnicach wynikających z zakupu od tych podmiotów (np. różnice w procesie reklamacji). Przykładem podmiotu, na który już w 2024 UOKiK nałożył karę za brak jasnej informacji jest Zalando.
Istotnym będzie również zadbanie o bezpieczeństwo przechowywanych danych i przeciwdziałanie atakom hakerskim. Zaniechanie tych obszarów może mieć nie tylko konsekwencje prawne i finansowe, ale też wizerunkowe. W mijającym roku firmą, która musiała zmierzyć się z konsekwencjami wycieku danych swoich klientów był Super-pharm.
W przypadku dużych graczy, jak np. Allegro niezbędna będzie dalsza ekspansja na kolejne rynki (które już teraz sprzedaje poza Polską, najświeższym rynkiem, na którym platforma uruchomiła działania w październiku tego roku są Węgry).
Marki prowadzące własne sklepy e-commerce będą musiały podjąć działania mające na celu zatrzymanie i budowanie lojalności klientów np. poprzez tworzenie własnych programów lojalnościowych i wprowadzanie elementów grywalizacji (rozwiązania już teraz obecne np. w H&M czy Sinsay).
Rola mediów społecznościowych w sprzedaży wciąż będzie rosnąć, niezbędnym zatem będzie uwzględnienie kampanii sprzedażowych w tych kanałach w swojej strategii.
W dobie walki o konsumenta niezbędnym jest wprowadzanie kolejnych usprawnień jak np. płatności odroczone, co może wpływać niekorzystnie na poziom zwrotów, a więc obniżenie ROI. Marki będą zmuszone odpowiedzieć na to wyzwanie, w czym pomocne może być AI.
Wpływ i wykorzystanie AI w e-commerce w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
AI rewolucjonizuje e-commerce w każdym obszarze. Sztuczna inteligencja pomaga sprzedawcom lepiej zarządzać logistyką, tworząc predykcje popytu produktów, co pozwala podejmować lepsze decyzje i redukować niepotrzebne koszty.
Z punktu widzenia poprawy doświadczenia zakupowego, AI jest wykorzystywana do personalizacji oferty dla użytkowników. Wśród analizowanych danych oprócz historii zakupowej algorytmy biorą pod uwagę kontekst sytuacyjny np. porę dnia.
Konsumenci oczekują ciągłego ułatwiania procesu zakupowego. Aby usprawnić nawigację wśród ogromnej ilości produktów, Amazon uruchomił funkcję AI Shopping Guides, która pomaga dokonać decyzji porównując produkty w kategorii. Narzędzie kierowane jest szczególnie do osób, które dokonują zakupu w nieznanej im kategorii. W przypadku dodatkowych pytań odpowiedzi udzieli wirtualny asystent Rufus.
Rozwiązanie Amazona na razie jest dostępne w formie pilotażu w Stanach Zjednoczonych, ale na polskim rynku również pojawiają się takie usprawnienia. Ceneo zachęca do dokonywania zakupów z użyciem Ceneo AI – zbioru narzędzi, dzięki którym użytkownik może wyszukiwać i porównywać produkty, a także przeglądać opinie na ich temat. Wzorem Amazona, wprowadzono również chatbota – ZapytajAI – który w odpowiedzi na zapytanie przeanalizuje dostępne produkty i zaproponuje (jego zdaniem) najlepszą ofertę.
Popularyzacja AI w codziennym życiu wymaga podjęcia działań przez marki. W dobie dostępu do rozwiązań takich jak chatGPT warto zainwestować w rozwój asystentów zakupowych, którzy odpowiedzą na pytania użytkowników. Sama rekomendacja produktów to za mało – chatboty będą musiały umieć prowadzić rozmowę w różny sposób, dostosowując swój język i odpowiedzi do klienta korzystającego z narzędzia.
Rewolucja dzieje się na naszych oczach, obserwuję ją z zapartym tchem i do tego również Was zachęcam!
Korneliusz Smolik
CEO w agencji SeoFly
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w e-commerce w 2024 r.
Najbliższe mojemu sercu są przedsięwzięcia, w których czynnie bierze udział moja agencja. Z tego względu, chciałbym zwrócić uwagę na wielopłaszczyznowe działania dla firmy DLF, sprzedającej takie marki produktów jak iRobot, Laurastar, Stadler Form oraz Kohersen. Sytuacja rynkowa w mijającym roku była bardzo zmienna, na większą wstrzemięźliwość w zakupach Polaków na pewno mają wpływ wyższe koszty energii oraz mniej stabilna sytuacja na rynku pracy. Mówiąc wprost: konsumenci bardziej liczą wydawane pieniądze, więc ten rok był zdecydowanie trudniejszy niż jeszcze parę lat temu, w czasie pandemii. Od biznesów e-commerce wymaga to jeszcze większej elastyczności oraz kreatywności, co warto robić np. poprzez aktywności w nowych kanałach dotarcia takich jak TikTok.
Zmiany i trendy, które dominowały w e-commerce w 2024 r.
Jednym z najważniejszych trendów 2024 roku była personalizacja na niespotykaną dotąd skalę. Klienci oczekują, że ich zakupy będą szybkie, intuicyjne i dostosowane do indywidualnych potrzeb. Dzięki zaawansowanym algorytmom sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML), sklepy internetowe mogły oferować użytkownikom spersonalizowane rekomendacje produktów, dynamicznie dostosowywać treści na stronie oraz przewidywać potrzeby klientów na podstawie ich wcześniejszych zachowań.
Netflix czy Amazon od lat wyznaczają standardy w tej dziedzinie, ale rok 2024 pokazał, że również mniejsze platformy e-commerce zaczęły korzystać z tych technologii. W Polsce prym wiedzie Allegro, które coraz lepiej wykorzystuje dane o użytkownikach do tworzenia spersonalizowanych ofert. Personalizacja to nie tylko wygoda dla konsumenta – to także większa lojalność klientów i wyższe wskaźniki konwersji dla sprzedawców. Przykładem tych zastosowań są inteligentne wyszukiwarki, dopasowujące wyniki do profilu użytkownika albo boty AI, rekomendujące odpowiednie produkty oraz spersonalizowane rabaty.
Wyzwania i zmiany czekające e-commerce w 2025 r.
Nie mam wątpliwości, że rynek e-commerce w Polsce staje się coraz bardziej zatłoczony. Nowi gracze – zarówno lokalni, jak i międzynarodowi – stale dołączają do gry, co prowadzi do zwiększonej konkurencji. Dla konsumentów oznacza to większy wybór, ale dla przedsiębiorców może być to wyzwanie związane z koniecznością wyróżnienia się na tle innych marek. Szczególne wyzwania stoją przed mniejszymi sklepami, którym może być ciężko nadążenie za postępem technologicznym oraz kolejnymi wymogami prawnymi.
Jakie widzę główne obszary wyzwań w 2025 roku?
- Personalizacja jako kluczowy wyróżnik: firmy muszą inwestować w technologie umożliwiające personalizację oferty. Klienci oczekują spersonalizowanych rekomendacji i doświadczeń zakupowych dostosowanych do ich potrzeb.
- Inwestycje w SEO/SEM: w obliczu rosnącej konkurencji widoczność w wynikach wyszukiwania będzie kluczowa. Firmy powinny skupić się na optymalizacji swoich stron oraz kampanii reklamowych.
- Budowanie lojalności klientów: programy lojalnościowe i doskonała obsługa klienta staną się priorytetem, aby przyciągnąć stałych kupujących.
Innowacje w e-commerce czyli albo się rozwijasz albo zwijasz
Technologia odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu przyszłości handlu online. W 2025 roku możemy spodziewać się dalszego rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI) oraz automatyzacji procesów.
- Sztuczna inteligencja i analiza danych: AI będzie wykorzystywana do przewidywania zachowań klientów, optymalizacji cen oraz tworzenia bardziej efektywnych strategii marketingowych.
- Automatyzacja logistyki: wdrożenie zaawansowanych systemów logistycznych, takich jak roboty magazynowe czy drony dostawcze, może znacząco skrócić czas realizacji zamówień.
- Rozwój kanałów sprzedaży omnichannel: integracja kanałów online i offline stanie się standardem. Sklepy internetowe będą musiały zapewnić spójne doświadczenie zakupowe we wszystkich punktach kontaktu z klientem.
Rok 2025 przyniesie również nowe regulacje prawne wpływające na działalność e-commerce. Przedsiębiorcy będą musieli dostosować swoje działania do zmieniających się przepisów. W ostatnim czasie, do już pokaźnej listy obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach, doszedł obowiązek wdrożenia tzw. Consent Mode oraz dyrektywy Omnibus. Tymczasem, na horyzoncie pojawia się już kolejny przepis w postaci obowiązku posiadania regulaminu DSA (Digital Services Act, Akt o Usługach Cyfrowych) oraz unijne rozporządzenie GPSR, wymagające podawania szczegółowych informacji dotyczących producenta oferowanych produktów. Duże firmy sobie z tym poradzą, natomiast mały, rodzinny biznes dostanie kolejny orzech do zgryzienia, który niekoniecznie będzie miał jakiekolwiek przełożenie na wyniki sprzedażowe.
Wpływ i wykorzystanie AI w e-commerce w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
Mijający rok był niezwykle dynamiczny nawet dla tak szybko zmieniającej się branży jak e-commerce. Ogólnie rzecz ujmując, docieranie do klientów stało się jeszcze bardziej precyzyjne i do coraz większej liczby aktywności i procesów przestajemy potrzebować pracowników.
Jednym z kluczowych zastosowań AI w e-commerce jest automatyzacja obsługi klienta. Chatboty oparte na AI są w stanie odpowiadać na pytania klientów 24/7, co znacząco poprawia jakość obsługi i redukuje koszty operacyjne. Ponadto, algorytmy rekomendacyjne wykorzystujące AI pomagają klientom odkrywać nowe produkty, co zwiększa sprzedaż krzyżową i dodatkową.
AI przyczynia się również do optymalizacji procesów logistycznych. Algorytmy uczące się analizują dane dotyczące zamówień i dostaw, co pozwala na lepsze zarządzanie stanami magazynowymi oraz przewidywanie popytu. W efekcie firmy mogą redukować koszty związane z przechowywaniem towarów oraz minimalizować ryzyko braków magazynowych.
Jak AI zmieni sprzedaż online w 2025 roku?
Patrząc w przyszłość, można oczekiwać, że rola AI w e-commerce będzie jeszcze bardziej znacząca. Jednym z obszarów o ogromnym potencjale jest dalsza personalizacja doświadczeń zakupowych. Dzięki zaawansowanym algorytmom uczenia maszynowego możliwe będzie tworzenie jeszcze bardziej precyzyjnych profili klientów, co pozwoli na dostarczanie ofert idealnie dopasowanych do ich preferencji i potrzeb.
AI może również znacząco wpłynąć na rozwój technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) i rzeczywistości wirtualnej (VR) w e-commerce. Wyobraźmy sobie możliwość przymierzania ubrań czy testowania produktów w wirtualnym środowisku przed dokonaniem zakupu. Brzmi ciekawie, prawda? To wszystko stanie się możliwe dzięki integracji AI z AR i VR, co w pierwszej kolejności będzie można zaobserwować w wykonaniu większych podmiotów, działających w sprzedaży online. Coraz więcej sprytnych rozwiązań opartych na AI jest też dostępnych dla mniejszych sklepów internetowych.
2025 rokiem wielkich szans i zmian
AI już teraz ma ogromny wpływ na branżę e-commerce, a jego potencjał rozwoju jest niemal nieograniczony. W miarę jak technologia ta będzie się rozwijała, możemy spodziewać się coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które zrewolucjonizują sposób prowadzenia handlu online. Kluczem do sukcesu będzie umiejętne wykorzystanie możliwości oferowanych przez sztuczną inteligencję oraz ciągłe dostosowywanie strategii biznesowych do nowych realiów technologicznych. Warto śledzić te zmiany i być gotowym na przyszłość pełną innowacji i nowych możliwości biznesowych.
Jarosław Łuczka
product owner, adQuery
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w e-commerce w 2024 r.
Na pewno ciekawym trendem w działaniach marek jest retail media i przykład Żabki, która niedawno ogłosiła swój zaawansowany system reklamowy Żabka Ads. To pokazuje, jakiego wiatru w żagle nabrał ten kanał i jak światy online oraz offline coraz bardziej się przenikają. Omnichannelowe podejście do klienta jest już nieuniknione, dlatego początek ścieżki transakcji użytkownika w e-commerce ma miejsce w innych kanałach.
Za kolejny, obowiązkowy przykład muszę podać kampanię Coca-Coli w pełni przygotowaną przez AI. Sztuczna inteligencja to narzędzie, po które e-commerce również będzie sięgał coraz częściej podczas przygotowywania komunikacji. Pomimo tego, że algorytmy AI są dosyć powszechne w tym sektorze, marketerzy i managerowie e-commerce będą nieustannie szukali w tym kontekście innowacji i nieszablonowego podejścia. Jeśli chodzi o jedną z najciekawszych moim zdaniem kampanii, była nią ta od Mazdy, która promowała swoje crossovery CX – 50 w US. Marka potrafiła ciekawie wykorzystać dane i algorytmy AI w swoich działaniach za co otrzymała nagrodę Global Automotive Marketing Awards 2024. Wykorzystała opinie klientów, tworząc spersonalizowane treści i wchodząc z nimi w interakcję.
Zmiany i trendy, które dominowały w e-commerce w 2024 r.
Jeśli popatrzymy na zmiany z perspektywy technologii i narzędzi, które pojawiły się w portfolio działań sprzedażowych, warto wymienić narzędzia AI w kontekście omnichannel. Co prawda na ostatnim DMEXCO czy Web Summit mogliśmy przyjrzeć się mnóstwu pomysłów na wykorzystanie AI w e-commerce, to tylko niektóre z nich mają realną szansę na powodzenie. Różnorodność AI asystentów powinna szybko zawitać do codziennego użytku, pomagając w analizie wyborów produktów czy zakupie. Zauważalne było także zainteresowanie CTV jako kanału kończącego ścieżkę użytkownika. Wprowadzenie QR code do spotu wideo jest połączeniem świata offline z online i pozwala szybko nie tylko zrealizować zakup, ale też przeanalizować zachowania użytkowników. To z kolei jest bezcennym źródłem wiedzy w planowaniu kolejnych działań.
Wyzwania i zmiany czekające e-commerce w 2025 r.
Moim zdaniem wciąż bardzo ważnym elementem będzie personalizacja. Umiejętność precyzyjnego docierania do konsumenta i przyciąganie klienta do sklepu będą stanowiły o przewadze w działaniach. Jest to duże wyzwanie, ponieważ zmiany w adresowaniu kampanii i bałagan z cookiesami wywołany przez Chrome pokazują, jak bardzo technologie, które dostarczają usługi pozyskiwania wartościowego ruchu, są w tarapatach.
Wyzwaniem będzie także umiejętność radzenia sobie z ogromną ilością danych, których przetwarzanie staje się problematyczne. Warto też zwrócić uwagę na zrównoważony rozwój. W badaniu użytkowników internetu, które przeprowadziliśmy w adQuery, respondenci wyraźnie zadeklarowali, że chętniej kupują marki, które są zaangażowane w działania eco.
Wpływ i wykorzystanie AI w e-commerce w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
AI na pewno będzie wykorzystywane częściej i w coraz większej liczbie punktów styku marki z użytkownikiem. Narzędzi jest coraz więcej, a niektóre potrafią naprawdę skutecznie zadbać o zwiększenie wolumenu sprzedaży. Nie zapominajmy o brand safety, eliminowaniu sztucznego ruchu czy kontekście, bo to wpływa potem na lojalność użytkownika. AI musi być elastyczna i kreatywnie dopasowywać się do przebiegu kampanii. Wiemy jednak, że takie umiejętności mają tylko nieliczne technologie.
Wojciech Mazur
CEO & founder w Elephate
Zmiany i trendy, które dominowały w e-commerce w 2024 r.
Kończący się rok 2024 przyniósł istotne zmiany w krajobrazie e-commerce, które wyraźnie wpłynęły na strategie SEO i sposób, w jaki sklepy internetowe budują swoją widoczność w sieci. Jeszcze niedawno większość wyszukiwań w internecie była niemal synonimem Google. Teraz jednak użytkownicy coraz częściej wybierają alternatywne platformy i kanały. Jednym z bardziej zauważalnych trendów była rosnąca rola Bing, napędzana współpracą Microsoftu z OpenAI. Dodatkowo, coraz większa liczba konsumentów korzysta z modeli językowych, takich jak ChatGPT, Perplexity czy Claude, nie tylko do wyszukiwania informacji, ale również do podejmowania decyzji zakupowych. Do tego dochodzą inne platformy, jak YouTube, LinkedIn czy media społecznościowe, które stały się ważnymi punktami kontaktu z użytkownikami. Mimo tych zmian ruch organiczny z wyszukiwarek pozostaje jednym z kluczowych źródeł wartościowego ruchu w e-commerce. Google nadal dominuje w tym obszarze, choć jego udział w rynku spadł z niemal monopolistycznych 95% do bardziej zróżnicowanego krajobrazu.
Co to oznacza dla sklepów internetowych w kontekście SEO? Z moich obserwacji wynika, że SEO wymaga obecnie bardziej holistycznego podejścia. Nie chodzi już tylko o zajmowanie czołowych pozycji w Google na kilka najważniejszych słów kluczowych. Dziś skuteczna strategia SEO polega na szerokiej obecności marki w internecie – nie tylko na własnej stronie, ale również w innych kanałach, gdzie klienci szukają informacji i inspiracji. Mijający rok jest dowodem na to, że dywersyfikacja działań SEO i otwartość na nowe platformy to nie tylko opcja, ale konieczność w dynamicznie zmieniającym się świecie e-commerce.
Wpływ i wykorzystanie AI w e-commerce w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
Patrząc na 2024 rok, z pewnością można powiedzieć, że sztuczna inteligencja miała ogromny wpływ na rozwój e-commerce i sposób, w jaki sklepy internetowe budują swoją widoczność oraz docierają do klientów. AI przestała być tylko technologią „z przyszłości” i stała się integralną częścią strategii marketingowych.
Jednym z kluczowych obszarów było znaczenie modeli językowych, takich jak ChatGPT, Perplexity czy Claude. Konsumenci coraz częściej wykorzystują je do wyszukiwania rekomendacji i odpowiedzi na pytania związane z zakupami. Oczywiście, nie mamy bezpośredniego wpływu na to, co te modele językowe „powiedzą” o naszych produktach. Ale firmy, które konsekwentnie inwestowały w content marketing, budowanie rozpoznawalności marki i PR, są w znacznie lepszej pozycji. Tego rodzaju działania zwiększają szanse na to, że nasze treści zostaną zauważone i wykorzystane przez AI.
Z perspektywy wyszukiwarek, rok 2024 przyniósł wzrost znaczenia Binga, wspieranego współpracą z OpenAI. Dla sklepów oznacza to, że warto zadbać o widoczność w tej wyszukiwarce, na przykład poprzez korzystanie z Bing Webmaster Tools, które stanowią odpowiednik Google Search Console.
Jakie lekcje płyną z tego na przyszłość? Przede wszystkim, strategia SEO musi być znacznie bardziej precyzyjna i wielokanałowa. Oznacza to nie tylko inwestowanie w Google, ale także optymalizację pod kątem innych platform i wyszukiwarek oraz dostosowanie treści do specyficznych intencji użytkowników. Przykładem mogą być tzw. long-tail keywords, czyli mniej popularne, ale bardziej szczegółowe frazy kluczowe. Na przykład zamiast ogólnej frazy „odżywki białkowe”, skupienie się na bardziej niszowych terminach, takich jak „odżywki białkowe dla kobiet” czy „wegańskie odżywki białkowe”. Aby osiągnąć sukces w tym obszarze, trzeba dogłębnie zrozumieć swoją grupę docelową i podzielić ją na mniejsze, precyzyjnie określone persony zakupowe. Dodatkowo strategia contentowa musi być bardziej zróżnicowana i spersonalizowana. Tworzenie dedykowanych treści, takich jak artykuły poradnikowe, zestawienia produktów czy precyzyjnie podzielone kategorie w sklepie, to klucz do dotarcia do klientów z unikalnymi potrzebami.
Z mojej perspektywy, w nadchodzącym roku AI jeszcze mocniej wpłynie na sposób, w jaki klienci dokonują zakupów i jak sklepy pozycjonują się w internecie. Modele językowe staną się jeszcze bardziej zaawansowane, a ich znaczenie w procesach zakupowych wzrośnie. W odpowiedzi na to, sklepy internetowe będą musiały jeszcze lepiej integrować swoje działania marketingowe z różnorodnymi kanałami i platformami.
Rok 2025 z pewnością będzie czasem jeszcze większej personalizacji, dywersyfikacji i kreatywnego podejścia do marketingu opartego na AI. Kluczem do sukcesu będzie elastyczność i zdolność do szybkiego adaptowania się do zmieniających się trendów.
Kamil Paduch
dyrektor sprzedaży w Tide Software
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w e-commerce w 2024 r.
Kilka kampanii, które szczególnie przyciągnęły uwagę odbiorców to m.in.
- Allegro – jedną z ciekawszych reklam jest międzynarodowa kampania pod nowym hasłem „Jak tak, to Allegro”. Odpowiedź giganta e-comm na silny trend personalizacji. Allegro pokazuje jak spełnia mniejsze i większe „życzenia” klientów, podkreślając, że klienci będą kupować coraz więcej i częściej w sieci. Tradycyjnie także świąteczny wyciskacz łez w wydaniu Allegro, w tym roku pod hasłem „Dobry Duch”, to kampania, na którą wszyscy czekają. W 2024 roku jest o technologii i o relacjach ludzkich.
- Apple – Phone 15: Więcej niż telefon: Kampania Apple pokazała iPhone’a jako absolutnie niezbędny element stylu życia, koncentrując się na emocjonalnych aspektach użytkowania, zamiast na technicznych funkcjach. To podejście skutecznie przyciągnęło uwagę i zwiększyło konwersje.
- Ikea – Kampania „Pobudka! Czas na sen dobry: Ikea skupiła się na promowaniu zdrowego snu, prezentując swoje produkty, edukując i zachęcając do używania produktów IKEA jak materace i dodatki do sypialni. Digital w połączeniu z marketingiem doświadczeń, edukacją na temat jakości snu, storytellingiem dał ciekawe efekty.
Zmiany i trendy, które dominowały w e-commerce w 2024 r.
W 2024 roku branża e-commerce przechodziła dalszą transformację. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe zyskują na znaczeniu, umożliwiając lepsze przewidywanie zachowań konsumentów, trendów i popytu, ale także dobór narzędzi komunikacji w zależności od wieku, preferencji klientów. Social commerce, czyli zakupy przez media społecznościowe, zyskiwały na popularności, a Facebook jest nadal nr 1 w tym obszarze.
Konsumenci cenią komunikację celowaną i chętniej wracają do marek, które personalizują swój przekaz w kontakcie z nimi. W 2024 roku trend hiperpersonalizacji w marketingu, ecommerce nabrał dodatkowego znaczenia. Wśród narzędzi zintegrowanych z platformami do sprzedaży e-commerce pojawiają się nowe nie tylko oparte na generatywnej AI, ale także RCS. Rok 2024 jest pierwszym okresem, w którym technologia RCS od Google, inaczej zwana SMS 2.0, jest dostępna na szerszą skalę. Dzięki RCS możliwe jest tworzenie interaktywnych, multimedialnych wiadomości, które wspierają cały proces zakupowy – od początkowego zainteresowania aż po finalizację transakcji. Firmy coraz częściej wybierają technologię RCS w komunikacji z klientami, by wyróżnić się z atrakcyjnym wizualnie przekazem reklamowym, interaktywnością.
Wyzwania i zmiany czekające e-commerce w 2025 r.
W nadchodzącym roku e-commerce w Polsce może stanąć przed kilkoma wyzwaniami. Przede wszystkim będzie to konieczność dostosowania się do rosnących oczekiwań klientów dotyczących personalizacji i budowania angażującej ścieżki zakupowej. Coraz mocniej obok social commerce na znaczeniu zyskuje live commerce, zakupy na żywo podczas transmisji video, wspierane przez dodatkowe kanały komunikacji jak komunikatory, powiadomienia SMS.
Wzrost znaczenia zrównoważonego rozwoju będzie wymuszać na markach dalsze zmiany w komunikacji. Dużym wyzwaniem będą platformy zagraniczne, szczególnie azjatyckie, które cieszą się rosnącą popularnością i stanowią silną konkurencję dla graczy działających na rynku polskim. Innym, kluczowym wyzwaniem są kwestie bezpieczeństwa, cyberataki. W Tide Software mamy nasze data centers w Polsce, tu przechowujemy dane, podlegamy restrykcyjnym regulacjom m.in. KNF, UODO, UKE, EBA, co szczególnie dla dużych graczy, platform jest bardzo ważne.
Wpływ i wykorzystanie AI w e-commerce w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025W mijającym roku 2024 sztuczna inteligencja miała istotny wpływ na e-commerce, głównie w obszarze analizy danych oraz personalizacji doświadczeń zakupowych. Firmy wykorzystywały AI do skuteczniejszego profilowania klientów i optymalizacji kampanii marketingowych.
W przyszłym roku 2025 można spodziewać się dalszego rozwoju tych technologii, oraz zastosowania narzędzi AI na znacznie szerszą skalę. Globalne badania McKinsey pokazały, że obecnie w dużej skali tylko ok. 10% firm używa AI.