Jakie zmiany zaszły w content marketingu w 2024 r. i które strategie okazały się najskuteczniejsze? Jakie trendy miały kluczowy wpływ na ten obszar? Analizujemy mijający rok, by zrozumieć, jak rozwijające się technologie, w tym sztuczna inteligencja, będą wpływać na content marketing w 2025 r.
Content marketing podsumowują i prognozują: Piotr Cyran z GoldenSubmarine, Katarzyna Słomian z KODA.ai, Anna Boenish z More Bananas, Karolina Szmygin z Cape Morris.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.
Piotr Cyran
copywriter w GoldenSubmarine
Najciekawsze kampanie i działania content marketingowe marek i firm w 2024 r.
Saving The Voice Of The Ghetto – zdecydowanie jedna z najbardziej intrygujących kampanii 2024 roku, zrealizowana przez Muzeum POLIN. Dzięki zastosowaniu technologii AI odtworzono głos Stelli Fidelseid, świadkini powstania w getcie warszawskim, umożliwiając odwiedzającym wysłuchanie jej wspomnień. Kampania opierała się na technologii „synthetic voice”, pozwalającej na odtworzenie głosu oddającego emocje tamtych wydarzeń. Kampania miała na celu zachęcenie do odwiedzenia wystawy czasowej, co niewątpliwie się udało – była to jedna z najczęściej odwiedzanych wystaw w historii muzeum.
Podcast od ZERA – mogłoby się wydawać, że w świecie podcastów powiedziano już o wszystkim. Marce Pepsi udało się jednak stworzyć nowy i na tyle angażujący format, by przyciągnąć uwagę kolejnych słuchaczy. W podcaście zaproszeni goście opowiadali o podjętych przez siebie działaniach, wzlotach i upadkach, które wpłynęły na ich epicki sukces. Całość nagrywana była w windzie, wspinającej się piętro po piętrze – od poziomu zero, z którego goście kiedyś startowali, aż do momentu osiągnięcia wymarzonego celu.
Influencerzy (BA!) roku – jak skutecznie wypromować historyczny serial o polskiej szlachcie wśród młodszej widowni? Odpowiedź na to pytanie przynosi kampania promująca Netflixową produkcję „1670”, przedstawiająca XVII-wieczną rzeczywistość przez pryzmat mediów społecznościowych. Bohaterowie serialu, niczym prawdziwi influencerzy, zabrali odbiorców w wirtualną podróż po świecie polskiej szlachty i chłopstwa. W efekcie powstały takie perełki jak makijażowy tutorial rodem z innej epoki, świąteczny prezentownik czy układ taneczny na miarę najgorętszych trendów z TikToka. Na koniec nie zabrakło też memów, które błyskawicznie obiegły cały internet, zdobywając serca internautów. Czegóż chcieć więcej?
Zmiany i trendy, które dominowały w content marketingu w 2024 r.
Personalizacja treści – im bardziej insiderski i spersonalizowany komunikat, tym większa szansa na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. W 2024 roku nadal kładziono na to duży nacisk. Nierzadko wykorzystywano do tego narzędzia AI, tworząc skrojone na miarę interakcje i oferty mające zwiększyć lojalność klientów. Zrozumienie indywidualnych potrzeb konsumentów pozwalało markom budować głębsze relacje z odbiorcami – co niezmiennie pozostaje kluczowym elementem skutecznego marketingu.
Krótkie formy wideo, ale nie tylko – nie da się ukryć, że popularność krótkich formatów wideo na TikToku czy Instagramie w minionym roku dalej rosła. To one były kluczowym formatem angażującym użytkowników. I trudno się temu dziwić. Istnieją jednak pewne obszary, w których dłuższe formy też się sprawdzały, jak na przykład influencerskie vlogi i podcasty, tworzone we współpracy z markami. Jeżeli są one wystarczająco merytoryczne i angażujące, odbiorcy chętnie zatrzymują się przy nich na dłużej. Czy możemy doszukiwać się tu pierwszych oznak długofalowej zmiany? Chyba niekoniecznie, ale warto mieć tę kwestię na uwadze.
Wyzwania i zmiany czekające content marketing w 2025 r.
Wdrażanie kolejnych rozwiązań opartych na AI – rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji staną się nieodzowną częścią content marketingu, otwierając drzwi do automatyzacji, analizy danych i personalizacji treści na dużo większą skalę. Kluczowym wyzwaniem będzie tu zachowanie standardów etycznych. Pytanie o to, jak korzystać z AI w sposób transparentny, aby budować zaufanie odbiorców, stanie się priorytetem.
Gamifikacja jako narzędzie budowania zaangażowania – trend gamifikacji nabierze jeszcze większego rozpędu, odpowiadając na rosnące potrzeby rynku w zakresie kreatywnych i angażujących formatów treści. Dzięki nowym narzędziom marki zyskają możliwość tworzenia immersyjnych doświadczeń, które wykraczają poza tradycyjne formy komunikacji. Coraz bardziej wymagający użytkownicy będą doceniać interaktywne elementy, które nie tylko przyciągną uwagę, ale także zbudują głębsze relacje.
Treści inkluzywne i personalizowane – marki będą musiały sprostać wyzwaniu łączenia globalnych standardów różnorodności z potrzebami i oczekiwaniami mniejszych, lokalnych społeczności. Personalizacja treści przy użyciu danych i narzędzi AI zyska na znaczeniu, ale to autentyczność i etyczne podejście do różnorodności będą istotne dla budowania lojalności. Coraz więcej świadomych odbiorców oczekuje działań spójnych z wartościami, co oznacza, że inkluzywność i autentyczność nie będą już dodatkiem, ale koniecznością w strategiach content marketingowych.
Wpływ i wykorzystanie AI w content marketingu w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
W minionym roku byliśmy świadkami zarówno sukcesów, jak i porażek związanych z wykorzystaniem AI. Trudno się temu dziwić. Jesteśmy dopiero na początku tej drogi, choć tempo wdrażania nowych rozwiązań jest zawrotne. W przyszłości kluczowe będzie szybkie wyciąganie wniosków oraz zrozumienie konsekwencji wynikających z rosnącej roli sztucznej inteligencji w kampaniach.
Dzięki AI treści będą coraz lepiej dopasowane do odbiorców na różnych poziomach. Zwiastunem tego trendu niech będzie eksperyment przeprowadzony w Lucernie, gdzie w jednym z konfesjonałów lokalnego kościoła umieszczono hologram Jezusa sterowany przez AI. Awatar potrafił komunikować się w 100 językach, umożliwiając wiernym wchodzenie z nim w swobodną interakcję. Pokazuje to, że AI nie tylko wspiera personalizację, ale także potrafi inicjować głębsze, emocjonalne, a nawet duchowe zaangażowanie użytkowników. W przyszłości podobne rozwiązania mogą prowadzić do tworzenia jeszcze bardziej interaktywnych kampanii, w których sztuczna inteligencja nie tylko generuje treści, ale też aktywnie uczestniczy w ich przekazywaniu. Czy ta wizja ziści się już w 2025 roku? Przekonamy się niebawem.
Katarzyna Słomian
marketing manager w KODA.ai
Najciekawsze kampanie i działania content marketingowe marek i firm w 2024 r.
Najciekawsze działania content marketingowe pokazują, że kluczem do sukcesu jest autentyczne zaangażowanie odbiorców i przełamywanie schematów.
LEGO Botanicals „Le Florist”
LEGO mistrzowsko wykorzystało potencjał user generated content w segmencie dorosłych odbiorców, organizując serię angażujących wyzwań na TikToku. Cotygodniowe zadania kreatywne zachęcały społeczność do tworzenia własnych, unikalnych kompozycji florystycznych z klocków LEGO, a transformacja londyńskiego sklepu LEGO w kwiaciarnię przyciągnęła uwagę mediów globalnych i wygenerowała znaczący zasięg w mediach społecznościowych.
HubSpot na LinkedInie
Na uwagę zasługuje też strategia HubSpot na LinkedInie, która łączy to co najlepsze z marketingu B2C z komunikacją B2B. HubSpot udowadnia, że platforma biznesowa może być przestrzenią dla kreatywnej, angażującej komunikacji, która jednocześnie buduje autorytet marki i generuje znaczące zasięgi organiczne. To podejście zaowocowało wysokim poziomem zaangażowania i regularnymi viralami.
Duolingo x Social Media
Marka postawiła na rozwijanie swojego brand hero tworząc komunikację, w której autentyczność miesza się z autoironią, a popkulturowe odniesienia z błyskotliwymi grami słownymi. Konsekwentna implementacja tej strategii doprowadziła do powstania niemal kultowej społeczności wokół marki, charakteryzującej się wyjątkowo wysokim poziomem zaangażowania i lojalności. Duolingo udowadnia, że autentyczna, bezkompromisowa komunikacja w połączeniu z kreatywnym wykorzystaniem memów i trendów może przekształcić markę edukacyjną w fenomen social mediowy.
Zmiany i trendy, które dominowały w content marketingu w 2024 r.
Rok 2024 przyniósł kilka znaczących zmian w content marketingu. Przede wszystkim nastąpiło pełne zadomowienie się narzędzi AI w procesach twórczych. Równocześnie wzrosło znaczenie optymalizacji contentu pod kątem wirtualnych asystentów, interfejsów konwersacyjnych i social search. Personalizacja treści osiągnęła nowy poziom granularności, z contentem dostosowanym do mikrosegmentów odbiorców. Transformacja formatów i kanałów dystrybucji przyniosła dominację krótkich form wideo, które wykraczają już poza marketing B2C zdobywając znaczącą pozycję w komunikacji B2B.
Wyzwania i zmiany czekające content marketing w 2025 r.
Rosnące nasycenie rynku contentem wymusi konieczność wyróżnienia się w szumie informacyjnym. Kluczowe stanie się balansowanie między automatyzacją a autentycznością komunikacji, wraz z koniecznością adaptacji do nowych algorytmów i preferencji platform.
Szczególnego znaczenia nabierze user generated content jako przeciwwaga dla treści generowanych przez AI. Technologia umożliwi marketerom skuteczny recykling treści dzięki remiksowaniu i przetwarzaniu istniejących materiałów w nowe formy.
Wpływ i wykorzystanie AI w content marketingu w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
W 2024 AI zrewolucjonizowało procesy twórcze poprzez automatyzację zadań edytorskich i graficznych, tworzenie napisów do wideo czy konwersję między formatami. W 2025 spodziewam się intensywnego rozwoju hiperpersonalizacji treści i ich dynamicznego dostosowania do etapów customer journey. Jednocześnie wzrośnie znaczenie transparentności w kwestii wykorzystania AI, a w odpowiedzi na masowość generowanego contentu, treści tworzone przez ludzi nabiorą szczególnej wartości jako wyróżnik i gwarant autentyczności marki. Trend ten jest już widoczny między innymi w branży fotografii modowej. Ostatecznie sukces marek będzie zależał od umiejętności adaptacji do dynamicznie zmieniających się preferencji odbiorców i ewoluującej technologii. W tym kontekście kluczowa stanie się elastyczność w dostosowywaniu strategii contentowej oraz umiejętność wykorzystania nowych narzędzi i formatów przy zachowaniu autentycznego głosu marki.
Anna Boenish
copywriterka More Bananas
Najciekawsze kampanie i działania content marketingowe marek i firm w 2024 r.
Świąteczna reklama T-mobile – tak jak co roku zachwycałam się kampaniami od Allegro, tak w tym roku moje serce skradła świąteczna kampania od T-mobile. Ładne obrazy, otulający serce przekaz, a do tego połączenie artystów – Pezeta z Małgorzatą Walewską – to strzał w dziesiątkę!
Lasy państwowe – ich kreacje z grzybami wykonanymi ze śmieci są doskonałe – zarówno pod względem przekazu, jak i walorów wizualnych. To świetny sposób na zwrócenie uwagi na ważne kwestie ekologiczne.
W Podlaskiem jeżdżę z kaskiem – zwierzaki w kaskach wygenerowane przez AI, zabawne gry słowne i kampania “co naprawdę straszy”, która miała na celu zwrócenie uwagi na zanieczyszczanie środowiska. Skuteczna i potrzebna!
Zmiany i trendy, które dominowały w content marketingu w 2024 r.
W 2024 roku obserwowaliśmy dalszy rozkwit formatów wideo, które opanowały większość mediów społecznościowych. Zaczęliśmy też dyskusję na temat prywatności i bezpieczeństwa naszych danych – i to może być trend utrzymujący się w kolejnych latach. Oprócz tego widoczny gołym okiem rozkwit AI.
Wyzwania i zmiany czekające content marketing w 2025 r.
W 2025 roku coraz większy nacisk będzie kładziony na autentyczność w mediach społecznościowych, co wymusi tworzenie treści, które będą zgodne z tym trendem. Odbiorcy coraz lepiej wyczuwają fałsz i niekompetencje. Chcesz sprzedawać za pomocą treści w 2025 roku? Postaw na rzetelną edukację, prawdziwość i głęboką personalizację, a wycofaj się ze standardowych technik sprzedażowych.
Wpływ i wykorzystanie AI w content marketingu w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
W 2024 zachłysnęliśmy się AI, szczególnie w copywritingu. Są to świetne narzędzia, żeby ułatwić i przyspieszyć sobie pracę, ale nie mogą być bezrefleksyjnym wygeneruj-wklej – a w tym roku słyszałam i widziałam wiele takich działań. Tworzymy treści pisane przez roboty, żeby były czytane przez roboty. To może mieć znaczący wpływ na statystyki (wzrost), ale nie będzie przekładać się na konwersję, a na tym nam najbardziej zależy. Myślę, że w 2025 roku zdecydowanie nadal będziemy korzystać z AI – może nawet w większym stopniu niż dotychczas – ale będzie to bardziej przemyślane i traktowane jako wsparcie, a nie jedyny słuszny wybór!
Karolina Szmygin
senior social media manager, Cape Morris
Najciekawsze kampanie i działania content marketingowe marek i firm w 2024 r.
Jakub Biel „Szczere marki” – czyli jak wyglądałaby komunikacja znanych firm, gdyby rzeczywiście mówiły prawdę. Seria zawierała humorystyczne slogany marek, odwołując się do doświadczeń konsumentów. Jednocześnie Biel wywołał dyskusje na temat stosunku firm do swojej komunikacji i relacji z klientami. Niestety nie wszystkie firmy podeszły do kampanii z dystansem i niektóre z nich (jak Biedronka) zażądały usunięcia materiałów.
Dove #TheFaceof10 – edukacyjna kampania na TikToku, która zwróciła uwagę na rosnący problem presji wywierany na młode dziewczęta w zakresie stosowania produktów anti-aging. Kampania z udziałem Drew Berrymore obejmowała edukacyjne materiały dla rodziców i opiekunów, przeciwdziałając absurdalnym standardom urody i ich negatywnego wpływu na samoocenę młodych osób.
Adidas „To Tylko Presja” w ramach kampanii „You Got This” – dotycząca sportowców przygotowujących się do zmagań podczas Igrzysk 2024. Polscy siatkarze, występujący w reklamie, opowiadali o różnych formach presji, jakiej doświadczają – od krytyki, przez kontuzje, aż po decydujące momenty na boisku. Kampania miała na celu przypominać, zarówno sportowcom, jak i kibicom, że najważniejsze w sporcie są pozytywne emocje i radość z gry, nawet w tych najtrudniejszych chwilach.
Zmiany i trendy, które dominowały w content marketingu w 2024 r.
Czy chcemy czy nie, to AI po raz kolejny było dominującym trendem w content marketingu. Rosnąca liczba aplikacji, która pozwala wygenerować z pomocą sztucznej inteligencji wszelkiej maści materiały, coraz mocniej automatyzuje działania marketerów.
Dalej, po sporym rozgłosie reklamy Maybelline z gigantycznym tuszem do rzęs w metrze, efekty CGI na dobre weszły do komunikacji marek. I tak w 2024 r. regularnie przewijał się podobny koncept – przeskalowane produkty (głównie z branży beauty & fashion) przemieszczały się przez miejską tkankę, często w znanych miejscach takich jak np. Pałac Kultury i Nauki.
Nie można też zapomnieć o naturalności i spontaniczności contentu, który staje się coraz bardziej popularny wśród brandów. Celowe tworzenie nieidealnych treści, korzystanie z memów, swobodniejszego języka czy po prostu wykorzystywanie UGC. Wszystko po to, by budować większą wiarygodność i angażować odbiorców, dla których ważna jest autentyczność i ludzka strona marki.
Wyzwania i zmiany czekające content marketing w 2025 r.
Przy rosnącej popularności AI, nasuwa się pytanie o wiarygodność – czy to, co widzimy jest prawdziwe? Czy tekst, który czytamy napisał specjalista czy też jest zlepkiem treści sklejonych przez AI? Przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji na taką skalę możemy coraz częściej napotykać na nieufność odbiorców, tym bardziej, że algorytmy działają coraz sprawniej. Ponadto, wyzwaniem będzie wybicie się komunikatem i contentem, w coraz bardziej zatłoczonej przestrzeni digital.
Wpływ i wykorzystanie AI w content marketingu w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
Trzeba przyznać, że w ostatnich latach sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała content marketing, na dodatek z każdym rokiem widzimy coraz lepsze i bardziej zaawansowane wykorzystanie algorytmów. W 2025 roku AI dalej będzie się rozwijać i usprawniać narzędzia dla marketerów, tego możemy być pewni. Jednak największym wyzwaniem będzie autentyczność i wiarygodność treści. Wciąż niezbędny będzie nadzór i weryfikacja materiałów wygenerowanych przez AI oraz przede wszystkim – rozwój umiejętności promptowania.
Koniec