Rok 2024 w świecie sztucznej inteligencji: rewolucja czy ewolucja? Przyglądamy się najważniejszym rozwiązaniom, narzędziom i innowacyjnym kampaniom, a także temu, jakie zmiany nas czekają w kwestii AI w 2025 roku.
AI w marketingu podsumowują i prognozują: Dorota Bigo-Sułowska z Google, Marcin Morawski z Dell, Nikodem Sarna z Altavia Kamikaze + K2, Michał Czubiński z GoldenSubmarine, Daniel Adamus z Spark Foundry.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.
Dorota Bigo-Sułowska
strategic partnerships lead, Google
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku AI w 2024 roku
W 2024 roku z jednej strony obserwowaliśmy ogromny rozwój modeli uczenia maszynowego: zwiększoną moc obliczeniową oraz coraz większą precyzję generowania obrazów i wideo, a z drugiej strony był to rok, kiedy biznesy, mając dostęp do wysokiej jakości modeli open source’owych zaczęły z nich korzystać na większą skalę.
Dlatego z mojej perspektywy, najciekawsze rozwiązania i wdrożenia to nie tylko efektowne przykłady użycia AI w kreacji, np. wygenerowane przez sztuczną inteligencję reklamy wideo, a wdrożenia, które pomagają w codziennej pracy i przede wszystkim ją ułatwiają. Cieszy mnie, że wiele firm zaczęło od wdrażania sztucznej inteligencji w obszarach, które nie są bezpośrednio widoczne dla klientów i klientek, ale których efektem są lepsze doświadczenie użytkowników albo wzrost efektywności dla biznesu. Często są to wdrożenia oparte na jednej z kluczowych umiejętności sztucznej inteligencji: przeszukiwania i syntetyzowania informacji. Możemy tu wymienić takie przykłady zastosowania AI jak: analizy rozmów w call center, raportowanie wpływu mediów digitalowych na sprzedaż offline czy budowanie agentów wspierających działy HR, sprzedaży albo onboarding nowych pracowników.
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji strukturyzowanie danych, analiza, wyciąganie wniosków i ich serwowanie w przystępnej formie skróciło się do sekund. Ta nowa jakość i szybkość w generowaniu insightów i wniosków otwiera drzwi dla działów produktu, marketingu czy sprzedaży. Śmiem więc twierdzić, że wdrożenia sztucznej inteligencji w 2024 roku to dopiero początek i sprawdzą się prognozy z raportu Implement Consulting Group The economic opportunity of generative AI in CEE, które mówią o tym, że polskie PKB ma szansę wzrosnąć dzięki AI o 8% w perspektywie dekady, szczególnie ze względu na zwiększoną produktywność pracowników.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
Sztuczna inteligencja w 2024 roku niejednokrotnie pokazała nam, że potrafi rozwiązać istniejący problem lub znacząco wpływać na doświadczenia użytkowników i użytkowniczek.
Nie sposób jednak w tym miejscu nie wspomnieć o tegorocznej świątecznej reklamie Coca-Coli, która została w całości wygenerowana przez AI. W Polsce również obserwujemy trend kreacji tworzonych przez AI – kampania Tymbark „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał” to dowód na coraz śmielsze wykorzystanie tej technologii. Sztuczna inteligencja z jednej strony będzie nieoceniona w generowaniu dużej liczby materiałów reklamowych dla marek o szerokiej ofercie. Z drugiej strony będzie wspomagała proces tworzenia sztandarowych kampanii wizerunkowych.
Oprócz generowania ilustracji oraz wideo, AI otwiera nowe możliwości kreatywnego wykorzystania technologii. Doskonałym przykładem jest wielokrotnie nagradzana kampania Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz Saatchi & Saatchi (nagrodzona m.in. Effie Awards, IAB Mixx Awards), w której sztuczna inteligencja posłużyła do odtworzenia głosu nieżyjącej autorki dzienników z czasu II wojny światowej – Żydówki Stelli Fidelseid. Dzięki temu jej relacje z warszawskiego getta wybrzmiały z niezwykłą mocą, pozostawiając głęboki emocjonalny ślad.
AI 2025 roku
W 2025 roku możemy nadal spodziewać się transformacji, którą muszą przejść zarówno rynek, jak i firmy, aby w pełni korzystać z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.
Po pierwsze, sukces wielu wdrożeń sztucznej inteligencji w znacznej mierze opiera się na ilości i jakości danych, na których pracuje dany model. Dla wielu biznesów – szczególnie tych, których sprzedaż opiera się na sieci partnerów czy dystrybutorów ich produktów – nadal wyzwanie stanowi zbyt mała ilość danych. Z drugiej strony wiele firm dysponuje ogromnymi zasobami danych, z wielu źródeł, które nie są ustrukturyzowane i przygotowane do pracy z pomocą sztucznej inteligencji.
Kolejnym aspektem jest gotowość organizacji na wykorzystanie w pracy sztucznej inteligencji. Ważny jest tu wymiar edukacyjny – zespoły, pracownicy i pracowniczki muszą mieć dostęp do wiedzy w jaki sposób wykorzystywać AI w pracy i jakie standardy w tym zakresie wprowadza firma. Co więcej, wdrożenie AI wymaga ścisłej współpracy wielu zespołów: IT, analitycznych, biznesowych oraz prawnych. Ścisła współpraca tych zespołów, a także gotowość do zainwestowania w testy i innowacje będzie kluczowe wyzwania, z którymi zmierzyć będzie się musiało wielu przedsiębiorców.
Na koniec wspomnę, że poza marketingiem, z nadzieją i optymizmem obserwuję zmiany, które zachodzą w dziedzinie ochrony zdrowia, właśnie dzięki sztucznej inteligencji. Mam nadzieję, że aktualne osiągnięcia, takie jak Nagroda Nobla w dziedzinie chemii dla Sir Demisa Hassabisa i Dr. Johna Jumpera z Google DeepMind za opracowanie AlphaFold – systemu przewidującego strukturę 3D białek, to tylko wstęp do tego, aby innowacje w medycynie przyspieszyły, a dostępność do leczenia na świecie wzrosła.
Marcin Morawski
head of marketing Poland, Dell
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku AI w 2024 roku
O ile dwa lata temu obserwowaliśmy wielki hype dotyczący AI, tak w tym roku można było zobaczyć już konkretne efekty udanych wdrożeń, także w marketingu. Wiele z nich robi na mnie ogromne wrażenie, przy czym zawsze przyglądam się raczej temu, jaki mają wpływ na biznes, niż tylko warstwie kreatywnej czy wizualnej. W tym roku zaczęliśmy przechodzić od kosztownych, czaso- i energochłonnych projektów do rozwiązań zoptymalizowanych pod potrzeby biznesu – liderzy rynku tacy jak Dell proponują dziś poruszanie się w świecie sztucznej inteligencji poprzez składanie jej z wybranych modułów, według wcześniej sprawdzonych scenariuszy, co zmniejsza złożoność i przyspiesza wdrożenie.
W trakcie Dell Technologies Forum, największego wydarzenia branży technologicznej, pokazywaliśmy wiele różnych case studies, ale też video-awatary w roli wirtualnych przewodników. Dopracowane wizualnie kreacje konkretnych osób, odpowiadające na pytania dotyczące wydarzenia. Tego typu avatary czy chatboty podnoszą jakość obsługi, pozytywnie wpływają na customer experience, ale w naszym przypadku chodzi też o zaprezentowanie naszym klientom i uczestnikom konferencji, że sami mogą dziś z takich rozwiązań korzystać, że to już jest możliwe. Przestają być futurystyczną wizją i dzieją się tu i teraz.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
Muzeum POLIN dzięki m.in. współpracy z Dell Technologies bardzo umiejętnie usprawniło swoją infrastrukturę IT. Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji, na bazie archiwalnych nagrań, odtworzono głos kobiety, która przetrwała powstanie w getcie warszawskim, a następnie ten głos odczytał jej pamiętniki z tego okresu. Projekt ma wymiar technologiczny i jednocześnie ogromny ładunek emocjonalny, tak dla zwiedzających, jak i rodziny tej osoby. Kontynuacją i rozszerzeniem jest wykorzystywanie ogromnych ilości danych jako paliwa dla zaawansowanych narzędzi wyszukiwania, które ułatwią eksplorację zbiorów odwiedzającym muzeum i badaczom.
To niesamowity, immersyjny element wystawy, który jednocześnie wynika wprost ze strategii Muzeum POLIN, angażuje uczestnika wystaw, zachęca do interakcji, oddziałuje na emocje i pokazuje, że muzeum to coś więcej niż oglądanie, to doświadczanie historii. Technologia w tym przypadku realizuje cele firmy, wzbogaca model biznesowy i pozwala zwiększyć liczbę odwiedzających.
AI w 2025 roku
Dzisiejsza wersja sztucznej inteligencji jest najgorszą, jakiej będziemy używać. Rozwój AI jest tak dynamiczny, że trudno jest przewidywać jej kształt za rok, dlatego rozsądniejsze wydaje się podejście agile i śledzenie trendów na bieżąco, niż planowanie z dużym wyprzedzeniem na podstawie tego, co wiemy dzisiaj.
Badania Dell prowadzone wśród firm w Polsce i na świecie pokazują, że przedsiębiorcy są w większości pozytywnie nastawieni do AI, chcą zwiększać inwestycje w tym kierunku i zależy im przy tym na budowaniu przewag konkurencyjnych i redukcji kosztów operacyjnych. Co ciekawe, coraz więcej firm tworzy działy AI, ale nie są to zespoły specjalistów IT, a osób, które pracują nad maksymalizacją potencjału danych, zbieranych wcześniej czasem nawet latami, ale bez takich możliwości ich przetwarzania, jakie dziś oferuje na przykład generatywna sztuczna inteligencja.
Ważnym trendem będzie wspomniana już ewolucja modeli korzystania z AI, znacząco obniża się próg wejścia w technologię. Firmy nie muszą dziś już samodzielnie budować i trenować dużych modeli językowych, mogą dotrenować gotowe modele na własnych danych, pojawiły się AI PC umożliwiające uruchomienie AI na komputerze osobistym, bez dostępu do specjalnych serwerów, korzystanie ze sztucznej inteligencji będzie wciąż coraz łatwiejsze. Rosnąca dostępność zostawi w tyle biznesy odkładające na później wdrożenie AI – można to porównać do pozostania przy fakcie, podczas gdy wszyscy inni przechodzą na maila.
W marketingu sztuczna inteligencja pozwoli wiele rzeczy zrealizować przy niższych budżetach, ale jednocześnie będą temu towarzyszyć dyskusje o etyce i jakości. Niektóre kreacje AI są zupełnie nie w moim guście, więc zastanawiam się, jaka będzie odpowiedź innych konsumentów.
Nikodem Sarna
head of martech & CX, Altavia Kamikaze + K2
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku AI w 2024 roku
Lokalnie, w Polsce, za ciekawe i ważne wydarzenie uważam powstanie i dynamiczny rozwój Bielika, największego polskiego dużego modelu językowego (LLM). Po pierwsze dlatego, że SpeakLeash aka Spichlerz, czyli stojąca za nim organizacja, to zupełnie otwarta i oddolna inicjatywa działająca w duchu open source i open science – co stanowi niezwykłe świadectwo tego, że sztuczną inteligencję można budować nie będąc jednorożcem z Doliny Krzemowej, a zarazem zapewniając demokratyczny dostęp do niej.
Po drugie, ten projekt rzuca dodatkowe na światło to, jak ważne jest dopasowanie do lokalnego kontekstu kulturowego. Z polszczyzną bowiem Bielik radzi sobie lepiej niż największe, powszechnie znane modele i wychwytuje niuanse specyficzne dla naszego języka. Globalnie projektów jest tak wiele, że nie sposób ocenić, ale dla mnie osobiście najbardziej frapujące są projekty, które mają na celu zbudowanie sobowtórów w postaci bardzo rozbudowanych agentów AI.
W pierwszej połowie roku takim pomysłem podzieliła się słynna projektantka mody, Norma Kamali, a zupełnie niedawno (listopad 2024) do naukowej recenzji trafił artykuł opisujący utrzymane w podobnym duchu wspólne badanie Google DeepMind i Stanford University. Multidyscyplinarny zespół postawił sobie za cel wytrenowanie 1000 agentów AI-sobowtórów imitujących 1000 uczestników badania. Metodą treningową były rozmowy na linii człowiek-AI, a rezultaty zweryfikowano porównując wyniki testów osobowości, ankiet społecznych, zadań logicznych etc. Średni poziom podobieństwa osiągnął aż 85%. Czy to oznacza, że niebawem wszyscy będziemy mogli zbudować swoje sobowtóry i oglądać seriale w trakcie pracy, które wykonywać będzie nasza inteligenta świta? Trudno powiedzieć, ale kierunek jest bardzo interesujący.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
Moim zdaniem najciekawszym polskim projektem marketingowym, w którym wykorzystano AI, była kampania z wirtualną influencerką zrealizowana przez Douglas w marcu tego roku. Udało się połączyć dwa równie istotne, co kontrowersyjne trendy, a jednocześnie pokazać innowacyjne oblicze marki bez wpadania w pułapkę bezmyślnego podążania za modą kosztem rozmycia tożsamości. Globalne bardzo przemawia do mnie kampania Adidas z motywami floralnymi i piosenką Megan Thee Stallion w tle. Świetna kompozycja, spójność i niesamowicie świeży wygląd kreacji to bardzo dobra, nomen omen, reklama ludzkiej kreatywności połączonej z AI. Oczywiście, jej wykonanie nie odbyło się na zasadzie „plug & play” i wymagało użycia kilku narzędzi, ale to tylko wspiera tezę o tym, że sztuczna inteligencja nie tyle wypiera, co wspiera specjalistów z krwi i kości.
AI w 2025 roku
Sam chciałbym to wiedzieć. 🙂 Myślę, że obszar generatywnej AI w marketingu powoli wchodzi w etap toddlera i możemy spodziewać się nie tylko większej liczby, ale też większego zróżnicowania wdrożeń. Odważniejsze wykorzystanie AI w procesie kreatywnym, bardziej złożone aplikacje wykorzystujące agentów AI, rozbudowane i mocno dopasowane do specyfiki biznesu chatboty to niemal pewni kandydaci do wzrostu. W związku z rozwojem mechanizmów RAG jest wielce prawdopodobne, że pojawią się sprawniejsze (tj. szybciej dające wiarygodną odpowiedź) narzędzia do odpytywania wieloźródłowych baz danych, a także do pogłębionej analityki i wnioskowania. Należy jednak pamiętać, że nowe modele językowe i nowe zabawki nie rozwiążą starych problemów infrastrukturalnych i organizacyjnych, przede wszystkich związanych z procesem zbierania i udostępniania danych przez organizacje. Dopóki w grze są dane, dopóty reguła GIGO jest jednym z bardziej złośliwych przeciwników.
Michał Czubiński
head of digital innovation w GoldenSubmarine
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku AI w 2024 roku
AI stała się kluczowym narzędziem w personalizacji doświadczeń użytkowników, automatyzacji procesów oraz zwiększaniu efektywności działań. W mojej ocenie najciekawsze zmiany w 2024 roku dotyczyły nie tylko samej technologii, ale także sposobów jej wdrażania w odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów oraz wyzwania etyczne i regulacyjne.
Pierwszym rozwiązaniem, na które chciałbym zwrócić uwagę, to Search GPT od OpenAI, czyli rozwiązanie łączące możliwości generatywnej sztucznej inteligencji z funkcjami wyszukiwania informacji w czasie rzeczywistym. W odróżnieniu od tradycyjnych wyszukiwarek, SearchGPT nie tylko prezentuje listę wyników, ale także dostarcza kompleksowe, spersonalizowane odpowiedzi, bazując na kontekście i intencjach użytkownika. Dzięki temu interakcja staje się bardziej naturalna i intuicyjna.
Pojawienie się rozwiązań takich jak SearchGPT może mieć istotny wpływ na reklamodawców, ponieważ zmienia sposób, w jaki użytkownicy wyszukują informacje i konsumują treści. To bezpośrednio może przełożyć się na przełamanie monopolu Google.
Drugim ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie agentów AI, które mają możliwość realizowania zadań, wykorzystując aplikacje zainstalowane na komputerze. Takie możliwości pokazuje model Claude 3.5 Sonnet stworzony przez firmę Anthropic. Póki co funkcja „Computer Use” jest jeszcze we wczesnej fazie testowej i dostęp mają do niej developerzy, ale już teraz widać ogromny potencjał jej zastosowania w codziennej pracy.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
W 2024 roku wiele marek wykorzystało sztuczną inteligencję w swoich kampaniach marketingowych, tworząc innowacyjne i angażujące projekty. Ja chciałbym wspomnieć o dwóch przykładach, które zapadły mi w pamięć, w których, moim zdaniem, wykorzystanie AI ma solidne uzasadnienie.
Brytyjski operator telekomunikacyjny O2 stworzył „Daisy”, czyli wirtualną babcię opartą na sztucznej inteligencji, zaprojektowaną do rozmów z telefonicznymi oszustami. Gdy oszust nawiązuje połączenie, Daisy automatycznie odbiera je i rozpoczyna rozmowę, naśladując sposób mówienia starszej osoby. Dzięki zaawansowanym algorytmom przetwarzania języka naturalnego i syntezy mowy potrafi prowadzić realistyczne konwersacje w czasie rzeczywistym, angażując oszustów w długie, bezcelowe rozmowy.
Jej sposób działania opiera się na proaktywnej taktyce „pułapki” – numer Daisy jest świadomie udostępniany w sposób, który czyni go atrakcyjnym dla przestępców. Ta inicjatywa nie tylko zwraca uwagę na problem oszustw telefonicznych, ale również pokazuje, jak kreatywne zastosowanie AI może jednocześnie chronić konsumentów i edukować społeczeństwo.
Lasy Państwowe w Polsce przeprowadziły kampanię edukacyjną, w której za pomocą sztucznej inteligencji zwizualizowało fikcyjne gatunki grzybów, takie jak „puszynka leśna”, „papierzak szkaradny” czy „butelczak wiecznisty”. AI umożliwiło szybkie stworzenie unikalnych, sugestywnych kreacji, które przyciągają uwagę odbiorców, jednocześnie zachęcając do dbania o czystość lasów.
Zastosowanie AI w tym przypadku nie tylko przyspieszyło proces, ale pozwoliło na znaczną optymalizację budżetu. Środki, które musiałyby zostać przeznaczone na zatrudnienie artystów do stworzenia tak specyficznych grafik, mogły zostać skierowane na dotarcie z przekazem do szerszego grona odbiorców.
AI w 2025 roku
W 2025 roku możemy spodziewać się znacznego rozwoju sztucznej inteligencji, która stanie się jeszcze bardziej wszechstronna i zaawansowana. Modele AI będą płynniej obsługiwać tekst, obrazy, wideo i audio, a dodatkowo mogą zyskać zdolność rozumienia i manipulowania przestrzeniami 3D, co otworzy nowe możliwości w wielu dziedzinach. Poprawie ulegną również zdolności rozumowania – AI stanie się lepsze w rozwiązywaniu złożonych problemów, wykrywaniu i korygowaniu własnych błędów, co znacząco zwiększy jej niezawodność.
Pamięć i spójność narzędzi AI również będą bardziej zaawansowane – modele będą mogły zapamiętywać jeszcze dłuższe konteksty, utrzymywać dłużej ciągłość rozmów i budować bardziej personalizowane interakcje, co zbliży je do tworzenia długotrwałych relacji z użytkownikami. Szybsze przetwarzanie danych i bardziej efektywne metody treningowe pozwolą na obniżenie kosztów i ograniczenie zużycia zasobów.
Daniel Adamus
senior digital strategy & innovations manager, Spark Foundry
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku AI w 2024 roku
Rok 2024 przyniósł moment stabilizacji w obszarze rozwoju AI, a szczególnie Gen AI. Zakończyło się już pierwsze zachłyśnięcie i przeszliśmy faktycznie do fazy budowania ram i otoczenia prawnego, ułatwiającego poruszanie się w gąszczu możliwości. Wypada zacząć od ważnych wydarzeń pod patronatem kluczowych organizacji marketingowych, w których też miałem przyjemność uczestniczyć. IAB How To: AI, na którym omawiano praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w organizacjach, interpretacja i porady zastosowania AI stworzone przez SAR, programy szkoleniowe tworzone przez obie organizacje, czy pojawienie się kategorii AI w ramach konkursu EFFIE Poland. Wszystko to sprawia, że wychodzimy z fazy szerokiego uczenia podstaw promptów i logowania do narzędzi, a wreszcie bawimy się w tworzenie zaawansowanych rozwiązań.
Oczywiście w świecie marketingu nie może być za prosto – gdy myślimy o głównych obszarach, to pierwszym zawsze będzie kreacja i to w niej widzieliśmy na początku największy boom. Generatywna AI pomaga jednak również w mniej spektakularnych aspektach, które automatyzują i przyspieszają interakcje z użytkownikami, takich jak:
Personalizacja treści
Jasper AI to jedno z najpopularniejszych narzędzi do copywritingu, które wykorzystuje AI do tworzenia spersonalizowanych treści marketingowych. Dzięki analizie danych użytkowników, Jasper generuje teksty, które są dostosowane do preferencji odbiorców, co zwiększa zaangażowanie i konwersje.
Insider to platforma, która umożliwia personalizację rekomendacji produktowych. Używa zaawansowanych algorytmów do segmentacji użytkowników, co pozwala na zwiększenie współczynnika konwersji o 50% w przypadku nowych użytkowników.
Automatyzacja procesów marketingowych
Albert AI jest samouczącym się narzędziem do zarządzania kampaniami reklamowymi, które automatyzuje wiele procesów marketingowych. Analizuje dane w czasie rzeczywistym i optymalizuje kampanie na różnych kanałach, co pozwala marketerom skupić się na strategii i kreatywności.
Reply.io to asystent e-mailowy oparty na AI, który automatyzuje tworzenie odpowiedzi na e-maile oraz zarządza kampaniami e-mailowymi. Dzięki temu, marketerzy mogą skuteczniej angażować potencjalnych klientów, a także usprawniać standardową komunikację operacyjną.
Analiza predykcyjna
Optimove to platforma CRM, która wykorzystuje AI do analizy zachowań klientów oraz efektywności kampanii. Dzięki hyper-segmentacji i testom A/B, marketerzy mogą lepiej dostosować swoje działania do potrzeb klientów.
Brand24 to narzędzie monitorujące media społecznościowe i internetowe wzmianki o markach. Używa analizy sentymentu do identyfikacji pozytywnych i negatywnych rozmów, co pozwala na szybką reakcję na opinie klientów. Oprócz tego platformy takie jak WARC, czy GWI wprowadzają jako standard możliwość rozmowy z zasobami językiem naturalnym zamiast ręcznego wyciągania raportów.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
Bardzo łatwo się skupić na samej części kreatywnej: od najnowszej kampanii świątecznej Coca-Cola z mniej i bardziej udanymi zastosowaniami AI do produkcji materiałów, po wzruszający i nagradzany projekt realizowany dla POLIN przywracający głos ludziom ocalałym z getta. Jednak patrząc przez pryzmat wspomnianych wcześniej kategorii, warto zwrócić uwagę również na kampanie marek tj.:
Renault: stworzenie interaktywnej platformy, która wykorzystuje AI do analizy preferencji klientów i rekomendacji pojazdów. Klienci mogą korzystać z personalizowanych ofert na podstawie ich zachowań zakupowych. Personalizacja pojawiła się też chociażby w kampanii i na stronie grupy Marriott, gdzie za pomocą języka naturalnego możliwe stało się wpisanie poszukiwanych miejsc wypoczynku.
L’Oréal: w ramach kampanii „Your Beauty, Your Way”, marka wykorzystała AI do analizy danych dotyczących pielęgnacji skóry oraz preferencji kosmetycznych użytkowników, co pozwoliło na stworzenie spersonalizowanych zestawów produktów. Dodatkowo fantastycznym pomysłem było stworzenie też przez L’Oreal własnego narzędzia predykcyjnego do nadchodzących trendów beauty, bazującego na trendach w social mediach i reakcjach na aktywność influencerów.
Meta: wprowadzenie AI Sandbox dla reklamodawców pozwala na eksperymentowanie z generowaniem tekstów i obrazów przy użyciu AI. To narzędzie ma na celu zwiększenie skuteczności reklam przez lepsze dopasowanie treści do odbiorców. Niestety nie dane nam będzie prędko zobaczyć pełni możliwości, ponieważ aktualnie narzędzia nie spełniają całkowicie wymagań prawa europejskiego. Jednak już teraz pokazują potencjał oraz rzucają wyraźne wyzwanie przyszłości branży, dając jeszcze większe zestawy narzędzi dla marek do bezpośredniego wykorzystania w ramach platform technologicznych, bez udziału pośredników.
Boo: jedna z mniejszych aplikacji randkowych wykorzystuje AI do przełamywania lodów i podtrzymywania konwersacji, bazując zarówno na historii czatu, jak i bio użytkowników, ułatwiając też nawiązywanie znajomości ludziom o mniejszych zdolnościach interpersonalnych.
AI w 2025 roku
W nadchodzących latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju technologii AI w marketingu. Kluczowe zmiany obejmą:
Zwiększenie dostępności narzędzi AI: Firmy będą miały łatwiejszy dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych i automatyzacyjnych, co umożliwi jeszcze efektywniejsze wykorzystanie AI. Narzędzia takie jak ChatGPT 5, Claude, czy Perplexity.ai będą kontynuować rozwój możliwości hiperpersonalizacji treści oraz rekomendacji produktów, jednocześnie zwiększając możliwości integracji z istniejącymi już systemami. Realnym ryzykiem dotychczas było to, że każde narzędzie będzie tworzyło własne rozwiązania AI i pojawią się nowe walled gardens – oczywiście kluczowe platformy wciąż dążą do utrzymania swojej pozycji rynkowej, jednak zwiększanie otwarcia na zewnętrzne API pozwoli na wybór finalnych narzędzi (jak chociażby w przypadku rodzimego ElevenLabs, dla którego integracja z innymi systemami jest wręcz naturalna)
Rozwój kreatywnych narzędzi AI: Coraz lepsze rezultaty końcowe sprawią, że kreacje tworzone przez AI będą częściej interpretowane jako rezultat działań człowieka. Oczywiście pomijam tutaj kwestie prawne i opisywania dzieła ludzkiego vs maszynowego, jednak swoboda i łatwość z jaką będzie można stworzyć atrakcyjną kampanię reklamową w ramach Mety, Google, Amazona czy TikToka rzuci poważne wyzwanie agencjom kreatywnym. I nie tylko, bo wszystkie platformy mają ambicje 360, które docelowo umożliwią markom praktycznie automatyczną obsługę użytkowników od pozyskania, po procesy pozakupowe.
Automatyzacja SEO: z narzędziami takimi jak Surfer SEO i Frase, które umożliwią szybsze dostosowywanie strategii SEO do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek oraz analizę konkurencji w czasie rzeczywistym. Samo SEO też się zmienia wraz z automatycznymi podsumowaniami i przewidywaniami, że w wynikach AI pojawią się reklamy – już niebawem możemy się spodziewać rewolucji SEO i jeszcze bardziej płynnych zasad tworzenia treści.
Z tworzeniem treści też wiąże się kolejne wyzwanie nadchodzącego czasu: halucynacje. Jakość działania algorytmów zależy od wsadu na którym się one uczą. Im więcej generowanych maszynowo treści, im więcej błędnych informacji (czasem nawet celowo wpuszczanych dla zakrzywiania obrazu rzeczywistości), tym gorsze wyniki otrzymamy pracując z rozwiązaniami Gen AI. Dlatego też jako przyszłość widzę dalszy rozwój tworzonych in-house asystentów, uczonych w bezpieczny sposób na własnych bazach danych. W ramach Publicis Groupe mamy w tym celu Entity, regularnie rozwijane o moduły służące właśnie eksploracji gigantycznych zasobów raportów i danych jak Knowledge Hub – wszystko z zachowaniem bezpieczeństwa i anonimizacji pierwotnych właścicieli danych, by pracownicy mogli pracować na trendach i zjawiskach, a nie jednostkowych, łatwych do namierzenia przypadkach.
Aktualna faza rozwoju tematu to faza popularyzacji eksperckości oraz intuicyjnego wykorzystania narzędzi. Z jednej strony to rozwój całego rynku AI, z drugiej obniżanie progu wejścia dzięki coraz bardziej zaawansowanym i jednocześnie przyjaznym rozwiązaniom.