Które kampanie w 2024 r. były najciekawsze i jakie trendy mocno wpłynęły na PR? Czego możemy się spodziewać w 2025 r. i jak wpłynie na to sztuczna inteligencja? Podsumowujemy rok 2024 w public relations i prognozujemy na 2025.
PR podsumowują i prognozują: Magdalena Skarżyńska z monday group, Karolina Krzeska z Rocket Science Communications, Sandra Żochowska z agencji Płodni, Klaudia Chmielecka z 24/7Communication.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.
Magdalena Skarżyńska
vp comms, monday group
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w PR w 2024 r.
Ważnym projektem, który warto wyróżnić wśród tegorocznych działań marek jest „Praca z korzyścią dla wszystkich” od OLX .
W kolejnych kampaniach marka poruszała problem ageizmu, stereotypów i wyzwań na rynku pracy. W kampanii „Praca po 50-tce? To tylko uczucie” firma walczyła z dyskryminacją na rynku pracy osób po 50-tce. Mimo, że silver tsunami to jeden z trendów, o którym na świecie mówi się od kilku lat, w Polsce silversi bardzo często są pomijani w procesach rekrutacyjnych (wg danych OLX 9 z 10 wysłanych aplikacji nie doczekuje się żadnej odpowiedzi!). Zdecydowanie warto to zmienić.
Marka OLX zachęcała też rodziców do dzielenia się urlopem rodzicielskim, a w jednej z kampanii oddała głos Zetkom, które mogą być motorem dobrych zmian na rynku pracy.
Zmiany i trendy, które dominowały w PR w 2024 r.
Najważniejszą zmianą tego roku była ekspansja AI, która usprawniła wiele procesów i działań. Według SARu, 96% badanych agencji korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji, najczęściej do generowania treści w procesach przetargowych (80%), ale też do tworzenia kontentu w ramach bieżących projektów. AI była jednym z najgorętszych tematów dyskusji branżowych tego roku. Zaawansowane technologie w narzędziach wzmacniały równocześnie potrzebę autentyczności i wrażliwości marek w komunikacji.
Obserwowaliśmy też rosnące znaczenie zintegrowanej komunikacji, łączących PR z usługami wspierającymi sprzedaż, takimi jak social selling, account-based marketing czy marketing automation.
Wyzwania i zmiany czekające PR w 2025 r.
Nuda w komunikacji jest droga, jak twierdzi Byron Sharp, reklamy, które nie przyciągają uwagi, nie mogą wpłynąć na sprzedaż. Przy ograniczanych budżetach, które będą jednym z wyzwań nadchodzącego roku, marki będą musiały wygrywać kreatywnością, emocjami, zaskoczeniem, autentycznością. I szybkością. Kampanie i działania będą stawały się reakcją i błyskawiczną odpowiedzią na ważne wydarzenia i zjawiska w sporcie, popkulturze i geopolityce. Przed nami znany dobrze RTM czy issues hijacking, tylko na sterydach. Co ważne, reakcja marki powinna być zabraniem głosu w ważnych dla odbiorców sprawach i koniecznie w zgodzie z jej wartościami.
Wpływ i wykorzystanie AI w PR w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
W mijającym roku niemal cała branża była beneficjentami AI. 2025 r. powinien być rokiem standaryzacji wykorzystania sztucznej inteligencji. Przed nami konieczność doprecyzowania i dostosowania polityki korzystania z AI do istniejących regulacji i umów, takich jak AI Act, prawo autorskie, RODO, umowy z klientami, w tym kwestie poufności, oświadczenia o uzyskaniu pełni praw od strony trzeciej, itd.
Będziemy też musieli stawiać czoła wyzwaniom związanych z deepfake’ami i manipulacją treściami. Walka powinna odbywać się na kilku płaszczyznach równocześnie: poprzez działania regulacyjne, inwestowanie w narzędzia weryfikacji informacji, ale też budowanie odporności na dezinformację w zespołach i w całym społeczeństwie.
Karolina Krzeska
prezeska agencji Rocket Science Communications
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w PR w 2024 r.
W tworzeniu najciekawszych kampanii najważniejsza jest autentyczność, storytelling i odpowiedź na problemy czy potrzeby społeczne, które razem tworzą spójny, emocjonalny i etyczny przekaz, który nie tylko przyciąga uwagę, ale też buduje długotrwałe relacje z odbiorcami. Takie podejście jest często kluczowym wyróżnikiem marki na rynku. Ważne, aby każdy kto ma kontakt z przekazem kampanii, poczuł korzyść emocjonalną, i, o ile to możliwe, również racjonalną.
Jedną z ciekawszych kampanii, która zaangażowała wiele kobiet, również dziennikarki oraz pracowniczki mediów, była wakacyjna kampania #ToNieUrlop Fundacji WłączeniPlus. Jej pomysłodawczynią jest ekspertka i liderka w obszarze DEI, twórczyni Sukceus Pisanego Szminką i członkini Rady NDO ds. Prezydencji Polski w EU, Olga Kozierowska. Akcja została zauważona przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Działania w ramach kampanii objęły publikacje w social mediach z dedykowanymi grafikami poświęconymi pracy opiekuńczej rodziców oraz live’y, a także edukację poprzez pokazywanie wyników badań i rozmowy publikowane w mediach i social mediach na temat kompetencji rozwijanych przez matki i ojców. Kampanii towarzyszyło badanie, według którego blisko połowa Polaków chce zmiany określenia „urlop macierzyński” na bardziej neutralną.
Wcześniej w tym roku Sukces Pisany Szminką zaprezentował również kampanię, #CoZTąKasą – Jak rozmowy o kasie wpływają na relacje?, we współpracy z bankiem BNP Paribas, zwracała uwagę na ogromne znaczenie transparentności finansowej w relacjach międzyludzkich i edukowała na temat wyzwań pojawiających się w kontekście zarządzania finansami w związkach. W ramach akcji powstały dedykowane podcasty, artykuły eksperckie oraz materiały w mediach społecznościowych z praktycznymi poradami.
Warto wspomnieć również o akcji Answear.LAB promującej siostrzeństwo, czyli wzajemne wspieranie się kobiet, i wprowadzenie tego słowa do słowników języka polskiego. Według informacji, jakie marka otrzymała od Rady Języka Polskiego, wyraz ten nie jest dość powszechnie używany. W słownikach znajdziemy tylko „braterstwo”, które odnosi się także do kobiet. Według towarzyszącego akcji sondażu, z ideą siostrzeństwa jako wsparcia wśród kobiet zgadza się 84 proc. jego uczestniczek. Ponad połowa (56 proc.) respondentek uważa, że słowo „siostrzeństwo” powinno zostać wprowadzone do słowników
Zmiany i trendy, które dominowały w PR w 2024 r.
Jako agencja PR obserwujemy dwa wyraźne nurty, które kształtują współczesny rynek mediów i komunikacji. Po pierwsze, widoczna jest rosnąca wartość rzetelnych, sprawdzonych informacji publikowanych w opiniotwórczych mediach. Takie źródła, dzięki swojej wiarygodności i wysokim standardom dziennikarskim, zyskują na znaczeniu w oczach odbiorców, którzy są coraz bardziej świadomi ryzyka związanego z dezinformacją. W obliczu zalewu fake newsów oraz sensacyjnych clickbaitów, które często zniekształcają fakty i dążą wyłącznie do przyciągnięcia uwagi, rzetelne media stają się ostoją zaufania. To powoduje, że zarówno odbiorcy, jak i marki, chętniej sięgają po te źródła informacji, a ich opinie traktowane są jako bardziej wartościowe i godne zaufania. Po drugie, marki osobiste z mocną reputacją zyskują ogromną i realną siłę wpływu na społeczeństwo.
Drugi trend to dynamiczny rozwój krótkich formatów wideo, które stają się kluczowym narzędziem komunikacji dla marek. Krótkie wideo – szczególnie na platformach takich jak TikTok, Instagram Reels czy YouTube Shorts – jest skutecznym „wytrychem” zwiększającym widoczność marki. Tego rodzaju treści, ze względu na ich atrakcyjność, dynamikę i dopasowanie do szybko zmieniających się preferencji odbiorców, mają ogromny potencjał viralowy. Krótkie, treściwe i wizualnie angażujące formaty trafiają do szerokiego grona odbiorców, pozwalając markom dotrzeć do nowych grup i umacniać relacje z istniejącymi klientami.
W efekcie obydwa te nurty – czyli rosnące znaczenie jakościowych mediów oraz popularność krótkich formatów wideo – stanowią odpowiedź na potrzeby współczesnych odbiorców, którzy poszukują zarówno wiarygodnych treści, jak i dynamicznej, szybkiej formy przekazu. Wspierając się na tych dwóch filarach, marki mogą zbudować zaufanie, jednocześnie zwiększając zasięg i atrakcyjność swojej komunikacji w zgodzie z wartościami oraz misją.
Wyzwania i zmiany czekające PR w 2025 r.
Kluczowym czynnikiem sukcesu staje się umiejętność wnikliwej obserwacji zmieniających się zwyczajów konsumenckich i trendów, a także szybka adaptacja strategii komunikacyjnych oraz kanałów dotarcia. Elastyczność, która była kiedyś przewagą konkurencyjną, dziś staje się standardem, umożliwiającym najzwinniejszym markom zdobycie zaufania i uznania klientów.
Jednocześnie, rozwój zaawansowanych narzędzi wspierających działania komunikacyjne, w tym technologii opartych na sztucznej inteligencji, znacząco poszerza możliwości kreatywne. Dzięki nim marki mogą szybciej i bardziej precyzyjnie reagować na zmieniające się potrzeby swoich konsumentów, dostosowując swoje działania do dynamiki rynku i nowych formatów komunikacji. Jednak to samo przyspieszenie technologiczne rodzi również wyzwania – zwiększa konkurencję oraz wymaga od firm jeszcze większej spójności i innowacyjności, aby się wyróżnić.
Ponadto krótkie treści wideo będą coraz bardziej konsumowane w social mediach. Takie jak te na TikToku, Instagramie czy YouTube Shorts, stały się potężnym narzędziem, które przyciąga uwagę odbiorców w kilka sekund. Są one szczególnie skuteczne, ponieważ odpowiadają na potrzeby użytkowników, którzy szukają szybkiej, atrakcyjnej i angażującej formy przekazu. Dodatkowo taki format jak wideo podcasty, które zyskują na popularności, pozwalają markom rozwijać pogłębione tematy i budować zaufanie poprzez dłuższe, autentyczne rozmowy, jednocześnie wykorzystując siłę wideo dla lepszego zaangażowania.
Utrzymywanie dobrych relacji z mediami tradycyjnymi oraz liderami opinii to kluczowy element strategii, dzięki czemu marki mogą dotrzeć do odbiorców w sposób wiarygodny i oparty na zaufaniu. Współpraca z mediami i wykorzystywanie nowych formatów wideo oraz spójnej identyfikacji wizualnej umożliwiają markom tworzenie atrakcyjnych kampanii, które odpowiadają na oczekiwania współczesnych odbiorców.
Wpływ i wykorzystanie AI w PR w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji (AI) rewolucjonizują sposób, w jaki firmy i specjaliści podchodzą do analizy danych, tworzenia identyfikacji wizualnej oraz copywritingu. W obszarze analizy danych AI pozwala na błyskawiczne przetwarzanie ogromnych ilości informacji, wykrywanie trendów oraz przewidywanie zachowań konsumentów. Dzięki zaawansowanym algorytmom i uczeniu maszynowemu firmy mogą lepiej zrozumieć swoje grupy docelowe i optymalizować strategie marketingowe w oparciu o rzetelne dane.
W zakresie identyfikacji wizualnej, narzędzia AI, takie jak generatory grafik czy algorytmy rozpoznawania obrazów, umożliwiają tworzenie nowoczesnych, spersonalizowanych projektów. Mogą one automatycznie dostosowywać kolory, układ czy elementy graficzne do preferencji użytkownika, a także generować całkowicie nowe wizualizacje, które w innym przypadku wymagałyby wielogodzinnej pracy grafików.
W obszarze copywritingu AI oferuje wsparcie w generowaniu tekstów – od sloganów reklamowych po pełne artykuły czy treści SEO. Narzędzia takie jak ChatGPT są w stanie dostarczać inspiracje, pisać teksty na bazie podanych wytycznych, a także optymalizować treści pod kątem odbiorcy. Pomimo zaawansowania technologii, kluczową rolę odgrywają doświadczeni eksperci, którzy nadają ostateczny szlif i kontrolują spójność komunikacji, dbając o zgodność z wartościami i strategią marki.
Pod nadzorem doświadczonych specjalistów narzędzia te stają się potężnym wsparciem w procesie kreatywnym i analitycznym, a ich potencjał stale rośnie wraz z rozwojem technologii i możliwością ich personalizacji do specyficznych potrzeb danej marki.
Sandra Żochowska
public relations & social media director w agencji Płodni
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w PR w 2024 r.
Sporo kampanii odnosiło się w tym roku do kwestii wieku, doceniania siebie, swoich cech i zauważania piękna (zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego) bez względu na liczbę lat. Warto tutaj wskazać np. akcję Dove „Beauty never gets old”, L’Oreal „Worth it resume” czy Burger Kinga „70 years later the fire’s still burning”. Ciekawa była też ta pod hasłem „Kids should stay kids” marki Kiehl’s, która z kolei miała na celu zwrócenie uwagi na to, że dzieci – zainspirowane m.in. mediami społecznościowymi – przejmują rutyny pielęgnacyjne przeznaczone dla dorosłych, co jest nie tylko bezużyteczne, ale może stanowić realne zagrożenie dla ich skóry.
Marki odnosiły się także do kwestii poczucia własnej wartości, autentyczności i naturalności vs AI. Tutaj warto wskazać np. nową odsłonę platformy komunikacyjnej Dove i „Dove self-esteem project”. Firma zwracała w niej uwagę na presję odczuwaną przez kobiety z powodu tego, co widzą online i zobowiązała się nigdy nie używać sztucznej inteligencji do tworzenia lub zmieniania wizerunku. Ciekawym projektem była też kampania Bodyform „Never just a period”, która z kolei podkreślała dysonans między tym, czego kobiety są o menstruacji uczone, a późniejszymi rzeczywistymi doświadczeniami. Duże poruszenie i dyskusje (także w Polsce) wzbudziła również kampania brytyjskiego Burger Kinga „Bundles of Joy”. Wykorzystano w niej zdjęcia kobiet, które właśnie zostały mamami i na pierwszy posiłek po porodzie jadły burgera (inspiracją były badania, zgodnie z którymi 39% świeżo upieczonych mam wybrałoby w tych okolicznościach właśnie takie danie). Ciekawym przedłużeniem tej akcji było uruchomienie na jeden dzień specjalnej linii telefonicznej, za pośrednictwem której można było w Londynie zamówić dostawę z Burger Kinga prosto do szpitalnego łóżka kobiety, która właśnie urodziła dziecko.
Na wyróżnienie zasługuje także spot „Assume that I can so maybe I will!” wyprodukowany z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa. Warto też zwrócić uwagę na kampanie komercyjnych marek odnoszące się do zdrowia psychicznego, a wśród nich akcję McDonald’s, który przy okazji Tygodnia Świadomości Zdrowia Psychicznego pozbawił Happy Meale uśmiechów. Również na polskim rynku widzieliśmy w tym roku interesujące projekty dotyczące tego zagadnienia, a wśród nich była m.in. kampania Teatru Muzycznego w Poznaniu, która miała skłaniać do rozmów na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. „Nie dyskutuj ze mną!”, „Nie zaraz, tylko teraz!”, „Nie przesadzaj, inni mają gorzej” – to tylko kilka wybranych haseł, które pojawiły się na nośnikach w przestrzeni miejskiej w ramach jej pierwszej odsłony, wraz z pytaniem „Czy mówisz tak do swojego Dziecka?”. Druga odsłona opierała się już na przeciwieństwach z pozytywnym wydźwiękiem, jak np. „Jeśli to dla Ciebie ważne, to dla mnie też”, „Zawsze możesz na mnie liczyć”, „Możesz mi powiedzieć wszystko”. Inna godna uwagi inicjatywa to utwór-manifest „Powiedz mi jak?”, który stworzył DOBRY we współpracy z Piotrem Fronczewskim i producentem muzycznym Kubą Galińskim (partnerem utworu była z kolei Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej i projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym). Nie będę jej przekazu opisywać, polecam po prostu posłuchać.
Zmiany i trendy, które dominowały w PR w 2024 r.
Sprawą nienegocjowalną była na pewno autentyczność i transparentność, choć jednocześnie w stronę firm kierowanych było wiele zarzutów o greenwashing, pinkwashing i innego typu -washingi. To tylko potwierdza, że konieczna jest dalsza praca nad zaufaniem i empatią, ale też niezbędne jest podejmowanie dalszych prób wyważenia i znajdowania „złotego środka” między działaniami firm w zakresie ESG, zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności a tym, by odbiorcy nie mieli poczucia, że jest to podszyte niewłaściwymi czy nieczystymi intencjami, a przynosi im realną wartość i korzyść.
Odnosząc się do roku 2024, nie sposób nie wspomnieć o zmianach, które zachodziły w tym czasie w mediach i ich redakcjach, a które także miały wpływ na realizowane działania PR.
Wyzwania i zmiany czekające PR w 2025 r.
Coraz ważniejsze staje się rozumienie i docenianie korzyści płynących z przenikania się public relations i marketingu. To już nie są i nie mogą być osobne obszary, ciężko byłoby zresztą wyrysować między nimi wyraźną granicę. Niezbędna jest i będzie zintegrowana komunikacja w różnych kanałach, która pozwala skutecznie docierać do grup docelowych i efektywnie budować spójny wizerunek marki. Ogromne znaczenie mieć będzie w szczególności łączenie kompetencji i umiejętności PRowców i SEOwców, by pracować na wizerunek firmy w perspektywie długofalowej i tam, gdzie są jej klienci.
Niezwykle ważne w 2025 r. będzie także proaktywne podejście ze strony brandów (i stojących za nimi specjalistów) do komunikacji kryzysowej. Możemy również spodziewać się większej liczby aktywności z zakresu in real life experiences – nie tylko w postaci wracających do offline’u eventów, ale też realizowanych przez firmy akcji, dzięki którym markę można „dotknąć”, a nie tylko oglądać ją przez ekran smartfona czy komputera. Stwarza to ponownie potencjał do tego, by wychodzić w przestrzeń miejską z niestandardowymi działaniami, kreatywnymi pop upami itp. – i to zarówno na masową skalę, jak i w ekskluzywnej formule, dla węższego grona np. stałych klientów, influencerów itp.
Jednym z większych wyzwań zarówno w 2025 r., jak i w kolejnych latach z pewnością będzie też cały czas dopasowywanie komunikacji marek do potrzeb różnych generacji, jej różnicowanie, a wręcz hiperpersonalizacja. Obecnie najgłośniej mówi się o tym w odniesieniu do Gen Z, ale już powinniśmy myśleć o generacji Alpha, nie zapominając jednocześnie nie tylko o milenialsach, ale i silversach.
Wpływ i wykorzystanie AI w PR w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
Coraz powszechniejsze użycie AI to m.in. większe zagrożenie ze strony fake newsów czy widmo pogorszenia się jakości contentu i kondycji mediów. W 2024 r. głośno było chociażby o tym, że jeden z największych polskich dzienników zastąpił korektorów narzędziem bazującym na AI, a jedna ze stacji radiowych w ramach „eksperymentu” miała jeden z kanałów tematycznych oddać niemal w całości „w ręce” postaci wykreowanych przez sztuczną inteligencję. Na pewno jeszcze sporo wyzwań w tym zakresie przed nami i z pewnością z ich konsekwencjami PRowocy będą się w przyszłości mierzyć. Faktem jest jednak to, że AI jest częścią naszej branżowej rzeczywistości.
Mam nadzieję, że w kolejnym roku standardem stanie się traktowanie sztucznej inteligencji nie jak obiektu obaw czy nieufności, a jako naturalnego elementu naszych zawodowych działań. Można się na AI obrażać, można się buntować, ale czy to ma sens? Według mnie dużo więcej sensu ma traktowanie sztucznej inteligencji jako narzędzia, którym warto się wspierać, które nie ma za nas myśleć, ale nam w tym pomagać, ułatwiając i przyspieszając np. research czy analizę pewnych kwestii i zjawisk. Oczywiście nie zapominając przy tym o pewnej dozie krytycyzmu, trochę w myśl zasady: korzystam, ale sprawdzam.
Klaudia Chmielecka
senior communication & creative strategist, 24/7Communication
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w PR w 2024 r.
Rok 2024 nie sprzyjał spektakularnym kampaniom, ale kilka działań wyróżniło się nie tylko skutecznością, ale także autentycznym zaangażowaniem w ważne tematy społeczne, pokazując, jak owocna może być współpraca między biznesem a organizacjami pozarządowymi. Jednym z przykładów jest kampania #HejtOutLoveIn, zainicjowana w lutym przez Fundację SEXED.PL we współpracy z T-Mobile Polska i TikTokiem. Projekt skoncentrował się na walce z hejtem w sieci, edukując młodzież w zakresie rozpoznawania i reagowania na przemoc online. Kampania promowała także pozytywne wartości, zachęcając do szerzenia miłości i akceptacji. Dzięki niej wielu młodych ludzi nauczyło się, jak skutecznie reagować na przemoc w sieci, a to realnie poprawiło cyfrową rzeczywistość, tworząc bezpieczniejsze miejsce dla nas wszystkich.
Kolejna wyróżniająca się inicjatywa to kampania Fundacji Cześć Ciało, która w czerwcu uruchomiła platformę edukacyjną skierowaną do młodzieży i dorosłych, oferującą rzetelne informacje o dojrzewaniu. Wspierana przez ekspertów i osoby publiczne, kampania normalizuje rozmowy o ciele i emocjach, zachęcając do budowania zdrowego podejścia do siebie. To szczególnie ważne w kontekście braków w edukacji seksualnej w Polsce – młodzież potrzebowała przestrzeni, gdzie mogła zadawać pytania bez tabu i w końcu ją ma.
W komunikacji korporacyjnej bardzo podobała mi się reakcja mBanku na potencjalny kryzys wizerunkowy. Post influencera Dawida Pałki na platformie X, w którym skarżył się na odmowę obsługi w oddziale banku pięć minut przed jego zamknięciem, wywołał burzę w sieci. Zamiast wpaść w panikę, mBank postawił na transparentność i z empatią wyjaśnił swoje podejście do work-life balance pracowników. Komentarze internautów, w dużej mierze broniące banku, zamieniły potencjalny kryzys w przykład autentyczności i troski. To pokazuje, że szczerość i spójność w działaniach mogą nie tylko obronić markę, ale też wzmocnić jej reputację i zaufanie.
Zmiany i trendy, które dominowały w PR w 2024 r.
Rok 2024 był pełen zmian i wyzwań, które znacząco wpłynęły na branżę PR. Sytuacja geopolityczna, AI, wybory w USA, powodzie czy rosnące niepokoje społeczne wymagały równocześnie błyskawicznej reakcji, jak i przemyślanych działań. Dialog ze wszystkimi grupami interesariuszy stał się jeszcze ważniejszy – jedno nieprzemyślane słowo czy produkt może dziś skutkować utratą zaufania, a jego odbudowa to proces długotrwały i kosztowny.
Od kilku lat obserwujemy również rosnące oczekiwania wobec marek. Jak zauważył Mark Edelman podczas tegorocznego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions, odbiorcy coraz częściej wymagają od firm zajmowania stanowiska w sprawach społecznych, politycznych i etycznych, nawet jeśli nie mają nic wspólnego z obszarem działalności marki. W Polsce firmy są nadal ostrożne w poruszaniu tych kwestii – czy nadchodząca kampania prezydencka zmotywuje je do wyraźniejszego zabierania głosu?
Wyzwania i zmiany czekające PR w 2025 r.
Nie ma wątpliwości, że rok 2025 przyniesie wiele nowych wyzwań technologicznych, społecznych i politycznych. W Polsce, w obliczu wyborów prezydenckich, możemy spodziewać się wzrostu wykorzystania AI, w tym deepfake’ów, jako narzędzia dezinformacji. Już dziś widzimy wpływ amerykańskich strategii na kampanie polityczne – prekampania coraz mocniej inspiruje się tamtejszymi formatami i narracją. Pytanie brzmi, czy któryś z kandydatów znajdzie wsparcie na miarę Elona Muska, który w 2024 roku odegrał kluczową rolę w amplifikacji przekazów Donalda Trumpa na platformie X? To może zredefiniować rzeczywistość w której funkcjonujemy.
Rok 2025 będzie też czasem redefinicji relacji marek z odbiorcami. Konsumenci oczekują transparentności i wartości, które wykraczają poza produkt. Naszym zadaniem jest pomóc markom te wartości wyrażać i autentycznie wdrażać. Dla agencji PR oznacza to konieczność dalszego dostosowania się do realnych wyzwań biznesowych – od transformacji cyfrowej po rozwiązywanie problemów społecznych oraz dalsze edukowanie w zakresie wymiernych korzyści biznesowych, które niosą ze sobą działania PR. Obszar, który nadal wymaga pracy, to zrównoważony rozwój. Raport „Ziemianie Atakują 2024” pokazuje, że zainteresowanie kwestiami ekologicznymi wśród Polaków maleje, co niestety nie oznacza, że problemy klimatyczne przestają istnieć. PR może tu odegrać kluczową rolę (ponownie) – edukując i tworząc projekty, które pomogą markom autentycznie angażować się w rozwiązywanie wyzwań ekologicznych.
Wpływ i wykorzystanie AI w PR w 2024 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2025
W 2024 roku AI stała się nieodłącznym elementem pracy PR-owców. W 24/7Communication wdrożenie systemu opartego na sztucznej inteligencji zrewolucjonizowało sposób, w jaki pracujemy. Dziś każdy członek zespołu ma dostęp do narzędzi takich jak ChatGPT, a także do dedykowanych asystentów oraz wewnętrznej bazy danych, co zwiększyło efektywność pracy i pozwoliło skupić się na bardziej kreatywnych aspektach projektów. Oczywiście na tym nie poprzestajemy i mamy ambitne plany rozwoju w obszarze innowacji.
W trakcie tegorocznej konferencji WebSummit, rok 2025 został okrzyknięty rokiem robotów. Nie wiem czy zaczną nam już towarzyszyć w życiu i pracy, ale na pewno będziemy obserwować rozkwit i demokratyzację narzędzi AI. Aplikacje takie jak LipDub czy PicsArt osiągną nowy poziom zaawansowania, umożliwiając każdemu szybkie tworzenie angażujących treści czy automatyzować zadania. Wygrają ci, którzy odważą się eksperymentować i szybko adaptować nowe technologie do swojej pracy. Równocześnie kluczowe będzie odpowiedzialne podejście do AI – przeciwdziałanie dezinformacji i transparentność w komunikacji z odbiorcami.
W 2025 roku sztuczna inteligencja w PR nie będzie już tylko narzędziem – stanie się integralnym elementem naszej pracy, pomagając odpowiadać na wyzwania biznesu oraz interesariuszy.