Podsumowanie 2023 i prognozy na 2024: e-mail marketing

fot. unsplash.com/@martafilipczyk

Które kampanie w 2023 r. były najciekawsze i jakie trendy mocno wpłynęły na e-mail marketing? Czego możemy się spodziewać w 2024 r. i jak wpłynie na to sztuczna inteligencja? Podsumowujemy rok 2023 w e-mail marketingu i prognozujemy na 2024.

E-mail marketing podsumowują i prognozują: Agnieszka Gołuszka z SalesTube, Aleksandra Derlecka z dentsu Polska, Anna Sułkowska-Król z ContentHouse.


Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.

Agnieszka Gołuszka
marketing automation specialist SalesTube

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w e-mail marketingu w 2023 r.

W 2023 roku działania email marketingowe marek z różnych branż koncentrowały się na dostarczaniu wartości dodanej poprzez treści o wysokiej jakości, różniących się od tych, które komunikowane były np. w social mediach. Marki kładły nacisk na merytoryczną stronę komunikatów, dzięki czemu utwierdzali swoich odbiorców w przekonaniu, że zapis do newslettera to coś więcej niż 10% rabatu.

Szczególnie interesujące było także wykorzystanie interaktywnych elementów, takich jak gify, quizy i ankiety, mające na celu zwiększenie zaangażowania odbiorców poprzez tworzenie interaktywnych doświadczeń.

Czymś, co zwracało uwagę, było śmiałe podejście do błędów, gdzie marki nie bały się przepraszać za ewentualne pomyłki w mailach, co budowało autentyczność i zaufanie odbiorców.

Zmiany i trendy, które dominowały w e-mail marketingu w 2023 r.

Jedną z głównych zmian, z jaką weszliśmy w rok 2023, była Dyrektywa Omnibus. To zmiana, która w świetle e-mail marketingu nie była do końca zdefiniowana. Różne marki z różnym poziomem ostrożności podchodziły do stosowania wspomnianych zasad. Z biegiem roku, zauważyliśmy jednak rosnące znaczenie dostosowania się do zasad komunikacji omnibusowej, gdzie integracja różnych kanałów komunikacji (w tym e-mail marketingu) była kluczowa dla skutecznej strategii marketingowej.

Interesującą zmianą było również odejście od skupiania się na wskaźniku otwarć (OR), jako najważniejszym KPI, głównie ze względu na zmiany wprowadzone przez Apple. Zmiana ta skłania firmy do szukania bardziej miarodajnych wskaźników efektywności kampanii, takich jak zaangażowanie czy konwersje, co wpłynęło na ewolucję podejścia do pomiaru skuteczności e-mail marketingu.

Trend na hiperpersonalizację powtarza się w praktycznie każdym zestawieniu trendów w e-mail marketingu od kilku lat i nie mogło go też zabraknąć w 2023. Firmy coraz bardziej skupiały się na dostarczaniu treści dostosowanej do indywidualnych preferencji odbiorców, co znacząco zwiększało skuteczność kampanii. Ponadto zauważalne było modularne podejście do tworzenia maili, umożliwiające łatwe dostosowanie treści do różnych segmentów odbiorców, co sprzyjało większej elastyczności w planowaniu kampanii.

Wyzwania i zmiany czekające e-mail marketingu w 2024 r.

W nadchodzącym roku 2024 e-mail marketing w Polsce może napotkać wyzwania związane z coraz bardziej restrykcyjnymi regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych, a także wyzwanie związane z widocznością w skrzynkach mailowych odbiorców oraz dostarczalnością maili.

Zgodnie z zapowiedziami Google – kluczowym działaniem będzie zadbanie o uwierzytelnienie domen nadawcy, zapewnienie szybkiego procesu rezygnacji (jedno kliknięcie), a także uważność na zgłoszenia SPAM (utrzymywanie poniżej wyznaczonego limitu).

Wpływ i wykorzystanie AI w e-mail marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Rok 2023 zdecydowanie był rokiem AI. Od obaw o utratę specjalistycznych stanowisk pracy, po zaprzyjaźnienie się z AI jak z nikim innym.

AI w e-mail marketingu pojawia się na wielu płaszczyznach. Od stosowanych przez lata silników rekomendacyjnych AI pozwalających na dobór optymalnych dla użytkownika produktów, po nowo pojawiające się integrację z OpenAI pozwalające na generowanie tytułów, preheaderów czy całych treści maili. Narzędzia do e-mail marketingu czy marketing automation w swoich funkcjonalnościach opartych o AI udostępniają również takie elementy jak analityka predyktywna (dobra do budowania segmentów czy jako trigger/warunek automatyzacji) czy optymalizacja czasu wysyłki.

Marki, które decydowały się na wykorzystanie powyższych rozwiązań, mogły cieszyć się wyższym zaangażowaniem odbiorców poprzez dostarczanie bardziej atrakcyjnych i dopasowanych komunikatów. Takie właśnie podejście, poszerzone o śledzenie nowo powstających rozwiązań opartych o AI powinno przyświecać e-mail marketerom w nadchodzącym 2024 roku.

Aleksandra Derlecka
eCRM Manager, dentsu Polska

Trendy i wyzwania w e-mail marketingu w 2024 roku

Rok 2023 był niewątpliwie rokiem niosącym zarówno wiele zmian jak i wyzwań dla branży marketingowej. Popularyzacja sztucznej inteligencji, koncentracja wokół potrzeb klienta, a także wzrost znaczenia danych behawioralnych w mijającym roku, to niewątpliwie te obszary, które również w roku 2024 będą wiodły prym.

Rosnąca świadomość konsumentów, rozwój digitalizacji oraz mechanizmy automatyzacji, z którymi spotykamy się niemalże na każdym kroku, wręcz wymuszają na firmach stworzenie szybkich i skutecznych rozwiązań, które jednocześnie będą oparte na mocno spersonalizowanej strategii. Tylko takie podejście pozwoli sprostać oczekiwaniom klientów i wyprzedzić działania konkurencji w szybko zmieniającym się świecie marketingowym.

Co w 2024 roku wpłynie na skuteczność działań e-mail marketingowych i co może się zmienić w nadchodzącym roku?

Personalizacja poziom wyżej

W obecnej rzeczywistości e-mail marketingowej ciężko już sobie wyobrazić kampanie pozbawione chociażby podstawowych elementów personalizacji. Jest to kluczowe w skutecznej komunikacji i budowaniu więzi z klientami. Jednak oczekiwania klientów idą o krok dalej, a stosowane dotąd formy personalizacji i uniwersalne strategie komunikacji to już za mało.
Aby sprostać oczekiwaniom klientów i stosować wysoko spersonalizowane komunikaty, firmy muszą opierać komunikację na dogłębnej analizie danych behawioralnych. Zaawansowane algorytmy analizujące dane, sztuczna inteligencja personalizująca content i wysoce zaawansowane nowe technologie wykorzystujące zebrane o klientach informacje – to w 2024 roku czeka marketerów.

Więcej i więcej AI

Sztuczna inteligencja już 2023 roku pokazała swoje możliwości i na dobre wkroczyła również w obszar e-mail marketingu. Coraz więcej systemów marketing automation i narzędzi CDP rozbudowuje swoje funkcjonalności, oferując optymalizację czasu pracy i zwiększanie efektywności kampanii e-mail, wykorzystując możliwości AI.

Narzędzia oparte m.in o Chat GTP dostarczają wiele rozwiązań na etapie przygotowania kampanii e-mail. Wystarczy kilka słów kluczowych, aby AI wbudowana w narzędzie, przygotowała w kilka sekund chwytliwy temat maila lub jego treść. Oczywiście nie są to idealne (na ten moment) materiały, ale niewątpliwie jest to ogromna optymalizacja czasu związanego z przygotowaniem bazy, która dzięki AI wymaga jedynie niewielkiego przeredagowania.

Optymalizacja czasu wysyłki e-mail, dobór odpowiedniej grupy docelowej czy wygenerowanie grafik i materiałów wideo to kolejne elementy, które będą zyskiwały na popularności w nadchodzącym roku.

Sztuczna inteligencja, która gwarantuje coraz bardziej zaawansowaną personalizację, będzie dodatkowo wzmagała oczekiwania klientów związane z otrzymywaniem hiperspersonalizowanych, szytych na miarę treści. Wykorzystanie tego potencjału prawdopodobnie zaowocuje zwiększoną satysfakcją doświadczeń klientów i przełoży się na wzrost konwersji.

Dostarczalność = bezpieczeństwo

Wielka zmiana szykuje się dla nadawców masowych wysyłek e-mail, których odbiorcy posiadają skrzynki pocztowe w domenach Gmail i Yahoo Mail.

Google i Yahoo ogłosili bowiem, że w lutym 2024 roku zaczną obowiązywać nowe wymagania dla nadawców wysyłek masowych. Zmiany mają na celu stworzenie bezpieczniejszego środowiska poczty e-mail, a niedostosowanie się do nowych wymogów wpłynie na dostarczalność wysyłanych wiadomości.

Nie od dziś wiadomo, że algorytmy dostawców pocztowych klasyfikują nadawców i komunikaty według tych bardziej i mniej pożądanych przez odbiorców. W obliczu rosnącej popularności kanału e-mail i stale rosnącej ilości maili dostarczanych do skrzynek pocztowych, Google i Yahoo przedefiniowali coś, co do tej pory było dobrymi praktykami w wymagania konieczne do spełnienia.

Wymagania te skupiają się na kilku kluczowych elementach:

  • uwierzytelnianie e-mail protokołami DMARC, SPF i DKIM,
  • możliwość anulowania subskrypcji za pomocą jednego kliknięcia i procesowanie zgłoszenia w ciągu 2 dni,
  • nieprzekraczanie ilości zgłoszeń spamu powyżej 0,3%.

Nadawcy, którzy obecnie nie spełniają powyższych wymogów powinni odpowiednio przygotować się na zmiany, które już za kilka tygodni wejdą w życie. Jak w praktyce nowe zasady wpłyną na dostarczalność i statystyki kampanii e-mail? Tego dowiemy się w 2024 roku.

2=1, czyli phygital

Online i offline – dwa niegdyś oddzielne światy, dziś stanowią nierozerwalne połączenie. Osobne strategie marketingowe, dzielenie kanałów komunikacji w zależności od formy zakupu i niezależne od siebie zespoły zarządzające kanałami online i offline to już przeszłość.
Aby dostarczyć klientowi spójne doświadczenie zakupowe oba te światy należy połączyć w jeden. Taki trend nasila się w ostatnich latach i w 2024 r. również w komunikacji e-mail na pewno będzie widoczny. Zbieranie danych z różnych punktów styku klienta z marką, tworzenie profili danych, opartej na nich segmentacji i komunikacji spersonalizowanej o informacje pozyskane w offline to trend, za którym podąża coraz więcej firm.

Podsumowanie

Nadchodzący rok to niewątpliwie rok rozwijających się technologii opartych o wykorzystanie AI. Rosnące oczekiwania konsumentów będą wzmagały trend hiperpersonalizacji i docenianie wagi danych behawioralnych. W tak dynamicznej branży jaką jest marketing (i e-mail marketing) warto śledzić bieżące nowinki i być gotowym na dostosowywanie strategii komunikacji do zmieniającej się rzeczywistości. Takie podejście ułatwi sprostanie wysoko postawionym oczekiwaniom klientów oraz pomoże osiągnąć marketingowe cele firmy.

Źródła:
-www.getresponse.pl/blog/zmiany-w-google-i-yahoo-2024

-emaillabs.io/google-i-yahoo-oglaszaja-rygorystyczne-wymagania-dotyczace-uwierzytelniania-poczty-e-mail-co-to-oznacza-dla-nadawcow/
-thecopysloth.com/email-marketing-trends-2024
-expertsender.com/pl/blog/

Anna Sułkowska-Król
Content Marketing Specialist, ContentHouse

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w e-mail marketingu w 2023 r.

W Polsce już 79% internautów* robi zakupy online, dlatego chętnie sprawdzam, jak z e-mail marketingiem radzą sobie e-commerce’y. Marki dostępne stacjonarnie – pchane zmianami, jakie zaszły w czasie pandemii – uruchomiły w ostatnich latach handel online, poszerzając dotychczasowy model sprzedaży. Dobrze przeprowadzona kampania porzuconego koszyka może namówić do zakupu skuteczniej niż duża obniżka ceny. Szeroko omówiliśmy ten temat w wydanym w tym roku poradniku „Jak contentem wypełnić łańcuch dostaw?”.

W pierwszym kwartale duża krytyka spadła na Pocztę Polskę, która wprowadziła płatną usługę Q-Doręczenia – tłumaczenia instytucji, że nie jest to zwykła usługa mailingu, nie przekonały użytkowników. Rejestrowane Doręczenia Elektroniczne służą do komunikacji z podmiotami publicznymi i firmami. Nie są „odkryciem Ameryki”, ale mogą znacznie ułatwić i przyspieszyć obieg ważnych dokumentów.

Niedawno trafiłam na mailingi mPay – spółka zaryzykowała i w swojej kampanii mailowej używa grafik wygenerowanych przez AI. Ilustracje mają wiele niedociągnięć, nienaturalne kolory i kształty, bałagan w tle. Nie da się ukryć, że ich styl jest bardzo charakterystyczny. Czy na dłuższą metę użytkownicy będą mocno zwracać uwagę na takie szczegóły? Czas pokaże, ale uważam, że to dobrze, gdy marka odważnie wychodzi przed szereg.

Branżowo według mnie na uwagę zasługuje Szkoła Reklamy Natalii Charzyńskiej. Dwie serie bardzo konkretnych maili przekierowywały do wypchanych praktyczną wiedzą lekcji. Co więcej (zgodnie ze sztuką), można było zapisać się tylko do Szkoły Reklamy, bez obowiązku subskrypcji dodatkowych maili.

Zmiany i trendy, które dominowały w e-mail marketingu w 2023 r.

W 2023 roku mieliśmy ogromną skalę oszustw za pomocą marketing automation. Często czytamy maile i sami zapraszamy marki do tego, aby nam je wysyłały – ten kanał wbrew powszechnej opinii, nie starzeje się. W tym roku phishing wszedł na nowy poziom – adresatami ataków niejednokrotnie stały się firmy i specjaliści, a przemyślane fałszywe mailingi były trudne do rozpoznania. Oszuści sprawnie podszywali się pod Allegro, Google’a czy Facebooka.
Pojawiły się też pierwsze próby wykorzystania sztucznej inteligencji w e-mail marketingu jak grafiki wygenerowane z myślą o wspomnianym mailingu mPay. Problem z kampaniami mailowymi jest taki, że są one kierowane bezpośrednio do prywatnych skrzynek. Dzięki testom A/B i automatyzacji mogą być celnie dopasowane do oczekiwań odbiorcy, ale przez to rzadko robi się o nich głośno.

Wyzwania i zmiany czekające e-mail marketingu w 2024 r.

Jesteśmy przebodźcowani, a jednocześnie chcemy się wciąż uczyć. Do tego każdy z nas preferuje w tym celu inne źródła. E-mail marketing to dobry kanał dostarczania wartościowych treści bezpośrednio do odbiorcy, ale najpierw warto dobrze poznać jego oczekiwania. Które z obszarów naszej działalności go interesują? Jak często ma czas na spokojną prasówkę? Woli „pigułkę wiedzy” czy przekierowanie do wartościowych artykułów? Gdy poznamy odpowiedzi na te pytania, czas na wdrożenie skutecznego marketing automation.

O lepszy wskaźnik open rate mogą zadbać dobrej jakości lead magnety. Użytkownicy internetu szukają wartościowego dla siebie contentu, który da im praktyczne korzyści. Część z nich po pobraniu interesującego ich e-booka już nie wróci do naszego mailingu – miejmy to na uwadze i dbajmy o jakość bazy, a nie liczbę odbiorców, przy jednoczesnych niskich wskaźnikach.

Wpływ i wykorzystanie AI w e-mail marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Sztuczna inteligencja może nam pomóc w generowaniu pomysłów, na które sami byśmy nie wpadli, do ich realizacji wciąż jednak wybieram ludzki mózg. W 2023 nie było przykładów, na których można by się wzorować. Grafiki generowane przez AI do maili były nieestetyczne, teksty wymagały żmudnej redakcji, aby brzmiały dobrze. Na szczęście pojawia się coraz więcej wiedzy, jak skutecznie korzystać z tych narzędzi – być może już w przyszłym roku praca generowana przy pomocy AI zyska na jakości i odciąży e-mail marketing specjalistów.

*Raport „E-commerce w Polsce 2023”

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.