Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały kontrakt z wiodącym producentem Airbus, który dostarczy przewoźnikowi 84 samoloty typu 220-100 i -300. Nowa flota regionalna to nie tylko kwestia modernizacji – to realna szansa na zwiększenie konkurencyjności LOT-u i jego zdolności do obsługi rosnącego ruchu pasażerskiego. Dzięki pozyskanym maszynom LOT będzie także w stanie rozwijać się z myślą o docelowym przeniesieniu operacji do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Nowe maszyny, oferujące większą średnią liczbę miejsc na pokładzie, oznaczają efektywniejsze wykorzystanie slotów, większą elastyczność operacyjną i niższe emisje w przeliczeniu na pasażera. To kluczowe czynniki w dobie rosnących oczekiwań dotyczących zrównoważonego rozwoju oraz wymogów środowiskowych.
– Wybór dostawcy floty regionalnej jest niezwykle ważną z punktu widzenia LOT-u decyzją. To właśnie flota regionalna stanowi fundament modelu operacyjnego PLL LOT jako przewoźnika sieciowego. Dzięki wyborowi samolotów typu Airbus A220 uzyskamy lepszą efektywność kosztową, docelową konsolidację do dwóch nowoczesnych typów samolotów, uproszczenie operacji i planowania rejsów, czy optymalizację kosztów utrzymania. Samoloty te, oferując wyższy komfort dla pasażerów, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa, emisji CO₂ i hałasu będą pozwalały skutecznie konkurować z innymi przewoźnikami – mówi Maciej Dziudzik, prokurent, dyrektor biura floty PLL LOT.
Nowoczesna flota, zrównoważone rejsy
A220 został zaprojektowany z myślą o lotach krótko- i średniodystansowych. To nowoczesny, regionalny odrzutowiec mogący, w zależności od wariantu, pomieścić od 100 do 160 pasażerów. Dysponując maksymalnym zasięgiem do 6.700 km, umożliwia realizację operacji w ramach całości europejskiej siatki PLL LOT. A220 zużywa o 25% mniej paliwa na pasażera w porównaniu do poprzednich generacji samolotów.
Samolot korzysta z technologii fly-by-wire (nowoczesna technologia stosowana w samolotach, która zastępuje tradycyjne mechaniczne połączenia między pilotem a powierzchniami sterowymi maszyny elektronicznymi interfejsami). Konstrukcja wykorzystuje zaawansowane materiały, takie jak kompozyt węglowy, stop aluminium i litu. Jest to najnowsza generacja samolotów wąskokadłubowych Airbusa, łącząca najnowocześniejszą aerodynamikę, zaawansowane materiały i silniki najnowszej generacji – PW1500G producenta Pratt&Whitney.
Realna szansa na impuls gospodarczy w regionie
Decyzja o wyborze dostawcy floty regionalnej będzie miała wymiar strategiczny nie tylko dla Polskich Linii Lotniczych LOT, ale także dla całej branży lotniczej w regionie. Kontrakt o takiej skali to szansa na realny impuls gospodarczy – poprzez inwestycje, transfer technologii i rozwój kompetencji w kraju. Współpraca z Airbusem będzie miała również wpływ na lokalny przemysł lotniczy w Polsce, poziom zatrudnienia, rozwój działalności badawczo-rozwojowej oraz relacje gospodarcze z dostawcami.
Airbus aktualnie zatrudnia w Polsce ponad 800 wykwalifikowanych pracowników w trzech lokalizacjach: Warszawie, Łodzi oraz Gdańsku. Koncern aktywnie współpracuje z 50 polskimi dostawcami, wspierając ok. 10 000 miejsc pracy. Producent planuje także założenie hubu cyfrowego w Polsce, co w perspektywie 15 lat może stworzyć nawet 13 000 kolejnych miejsc pracy.
Pierwsze samoloty dołączą do floty przewoźnika w roku 2027, rozpoczynając konsolidację floty regionalnej, która docelowo, po wycofaniu starszej generacji maszyn regionalnych, będzie składać się wyłącznie z samolotów typu Airbus A220-100 i -300, co pozwoli na uproszczenie planowania rejsów i zapewni wysoką sprawność operacyjną.