Personalizacja i lojalizacja – jak reklama, media i rozrywka wykorzystują AI

fot. Unsplash.com

W 2023 r. w branżach reklamowej, rozrywkowej i mediowej wyraźnie wzrosło wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego raportu Snowflake, firmy oferującej Chmurę Danych. Organizacje z sektora zwracają się w stronę AI, próbując wykorzystać możliwości nowej technologii do optymalizacji strategii biznesowych i budowania lojalności klientów.

Analiza danych na potrzeby optymalizacji istniejących strumieni przychodowych i tworzenia nowych stała się ogólnoświatowym trendem, rozciągającym się na liczne gałęzie gospodarki. Media, reklama i rozrywka nie są pod tym względem wyjątkiem – co więcej, wielomilionowe audytoria konsumentów mediów (a pośrednio również reklamy) stanowią nieprzebraną kopalnię informacji o zachowaniach i preferencjach użytkowników.

Dzięki danym o preferencjach można dostosować treści do indywidualnych upodobań odbiorców, zwiększając w ten sposób ich zaangażowanie oraz skuteczność reklam. Dane mogą pomóc w identyfikacji grup docelowych o określonych cechach demograficznych, zainteresowaniach lub zachowaniach. Dzięki temu reklamodawcy mogą skuteczniej dotrzeć do właściwej grupy docelowej, co z kolei zwiększa efektywność kampanii reklamowych.

Analiza danych na temat interakcji użytkowników z treściami mediów i rozrywki pozwala na optymalizację treści pod kątem popularności, czasu przeglądania i innych parametrów. Dane mogą być też wykorzystywane do lepszego zrozumienia zachowań klientów – co pozwala planować i wdrażać bardziej efektywne strategie zarządzania relacjami z klientami – oraz do prognozowania i identyfikacji trendów, co umożliwia adaptację strategii biznesowych.

Jak wynika z najnowszego raportu Snowflake „Data Trends 2024: Advertising, Media and Entertainment”, organizacje z sektora trafnie zidentyfikowały potencjał wynikający z połączenia zaawansowanej analityki danych i możliwości sztucznej inteligencji. Potwierdzeniem tego są zmiany w sposobie korzystania przez nie z narzędzi dostępnych w Chmurze Danych Snowflake.

Przykładowo, w okresie od stycznia 2023 r. do stycznia 2024 r. ilość danych nieustrukturyzowanych przetwarzanych przez branżę reklamową, medialną i rozrywkową wzrosła aż o 536 proc, w porównaniu do średniej 123 proc. dla wszystkich branż.

Dane nieustrukturyzowane to wszystkie dane bez ustalonej struktury, m.in. pliki tekstowe, multimedia, wiadomości e-mail czy posty publikowane w mediach społecznościowych. Szacuje się, że nawet do 90 proc. wszystkich danych w ekosystemach przedsiębiorstw to dane nieustrukturyzowane.

Ze względu na swój charakter sektory reklamy, mediów i rozrywki dysponują ogromnymi ilościami danych nieustrukturyzowanych. Ich analiza jest niezbędna do identyfikacji kluczowych trendów, zachowań i preferencji użytkowników, do jej przeprowadzenia wymagane jest jednak stosowanie zaawansowanych narzędzi do przetwarzania języka naturalnego, analizy obrazu i dźwięku, a także technik uczenia maszynowego.

Ponadto Snowflake zauważył wśród swoich użytkowników bardzo wyraźny wzrost użycia języka programowania Python, uznawanego za preferowany język do tworzenia aplikacji AI. W analizowanym okresie był to najczęściej używany język skryptowy w ramach biblioteki programistycznej Snowpark, wchodzącej w skład Chmury Danych Snowflake – wykorzystanie Pythona przez firmy z branży reklamowej, medialnej i rozrywkowej wzrosło o 356 proc.

Firmy z sektora muszą zapewniać klientom wyjątkowe doświadczenia, aby pozostać konkurencyjnymi. Niezbędne do tworzenia takich doświadczeń jest uzyskanie holistycznego, 360-stopniowego widoku klienta, w tym jego potrzeb, preferencji i zachowań. Pozwala to marketerom, menedżerom ds. doświadczeń klientów i twórcom treści personalizować interakcje z klientami, przewidywać preferencje dotyczące treści i dostarczać odpowiednie treści we właściwym czasie – wyjaśnia David Fisher, industry principal, media and entertainment EMEA w Snowflake.

Implementacja narzędzi AI, w tym silników generatywnej sztucznej inteligencji, wymaga jednak od organizacji zaadresowania pewnych ryzyk. Chodzi m.in. potencjalne niebezpieczeństwo naruszenia praw autorskich – dowiedziono już bowiem, że publiczne chatboty GenAI mogą ujawniać własność intelektualną bądź poufne informacje, które zostały wcześniej przesłane przez użytkowników w ramach formułowanych przez nie poleceń (promptów).

Firmy muszą też mierzyć się z brakiem przejrzystości danych treningowych. Eksperci Snowflake przypominają w swoim raporcie, że organizacje nie zawsze dysponują pełnym wglądem w dane do trenowania modeli AI, przez co trudno jednoznacznie określić ich wiarygodność. Ponadto samo działanie sieci neuronowych wykorzystywanych do budowy modeli językowych nie jest przejrzyste nawet dla osób, które je projektowały. A to szczególnie istotne choćby w kontekście wprowadzenia przepisów regulujących stosowanie narzędzi AI, takich jak na przykład unijna dyrektywa AI Act.

Raport „Snowflake Data Trends 2024: Advertising, Media and Entertainment” został opracowany na podstawie zanonimizowanej analizy sposobów, wzorców i trendów w stosowaniu Chmury Danych Snowflake w zakresie wdrażania danych i sztucznej inteligencji w okresie styczeń 2023-styczeń 2024 przez użytkowników platformy – organizacje z sektora mediów, reklamy i rozrywki.