Dom produkcyjny Papaya Films publikuje swoje pełne dane finansowe. W 2023 r. spółka utrzymała stabilną pozycję na rynku w obliczu zmieniającego się otoczenia gospodarczego. Papaya Films konsekwentnie inwestuje także w produkcje oryginalne, w zespół, a także działania wokół strategii zrównoważonego rozwoju oraz ESG.
Papaya Films osiągnęła łączne przychody za 2023 r. na poziomie 134,46 mln złotych przy zysku netto o wartości 1,58 mln złotych. Sprzedaż dla odbiorców krajowych wyniosła 94,72 mln zł, zaś dla odbiorców zagranicznych – 39,88 mln zł. W stosunku do poprzedniego roku oznacza to spadki odpowiednio o 3,4% oraz o 12,9%.
Różnica w wynikach w porównaniu do poprzedniego roku jest przede wszystkim efektem inwestycji w pełnometrażowe projekty dokumentalne. W 2023 r. premierę miał film „Lewandowski: Nieznany”, a na początku 2024 r. „KUBA”. Niedawno ogłoszono także, że trwają prace nad dokumentem dla Prime Video o Wojciechu Szczęsnym. W przygotowaniu są również projekty fabularne. Cykl rozliczeń projektów oryginalnych Papaya Films wykracza poza rok finansowy, w przeciwieństwie do większości projektów reklamowych. Faktyczne koszty i wyniki tych projektów nie rozkładają się więc równomiernie na każdy rok finansowy. Kolejnymi czynnikami była dekoniunktura w pierwszym kwartale 2023, wciąż wysoka inflacja, skokowy wzrost kosztów usług zewnętrznych, energii, paliw czy materiałów. Te czynniki sprawiły, że polska branża produkcyjna była mniej konkurencyjna względem niektórych innych rynków. W stosunku do 2022 r. o 6,1% wzrosły w Papaya Films koszty wynagrodzeń.
– W minionym roku kluczowe dla funkcjonowania Papaya Films było utrzymanie stabilnej pozycji pozwalającej na kolejne inwestycje i wdrażanie długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju. W świetle wyzwań, z którymi mierzymy się jako branża i jako czołowy dom produkcyjny w Polsce, jestem wdzięczny całemu zespołowi oraz wszystkim naszym klientom, że udało się spełnić ten cel – mówi Kacper Sawicki, założyciel i prezes Papaya Films.
Największym źródłem przychodu Papaya Films w 2023 r. były produkcje komercyjne dla takich klientów jak McDonald’s, Porsche, Modivo, Visa, PKO BP, ING Bank Śląski, Play, Amazon, Netflix, Nivea, Nestlé czy G2A. Firma w 2023 r. realizowała 10. edycję programu wspierania młodych twórców Papaya New Directors, po raz pierwszy w nowej formule. W ramach strategii zrównoważonego rozwoju, Papaya Films w 2023 r. kontynuowała działania w zakresie ESG i opublikowała pierwszy w polskiej branży reklamowej raport ESG.
Z początkiem lipca 2024 r. w Papaya Films dokonała się zmiana w strukturze zarządzającej. Justyna Górniak, dotychczas chief growth officer Papaya Films, awansowała na stanowisko chief executive officer. Dotychczas pełniący tę rolę Kacper Sawicki pozostaje prezesem zarządu, a na poziomie operacyjnym skupi się na rozwoju projektów oryginalnych oraz Papaya New Directors, a także wyznaczaniu dalszych strategicznych kierunków rozwoju firmy.
Jednocześnie do grona współwłaścicieli spółki dołączyli Jan Mukułowski (chief operating officer) oraz Sebastian Jurczek (executive producer), którzy otrzymali mniejszościowy pakiet udziałów. – Inwestowanie w zespół Papaya Films i budowanie wzajemnego zaufania wśród jego członków zawsze było dla nas priorytetem. Awanse i zmiany na kluczowych stanowiskach pokazują, że jesteśmy otwarci na budowanie długofalowych relacji – mówi Sawicki. Oprócz Sawickiego, który posiada obecnie większość udziałów kapitału podstawowego Papaya Films, Mukułowskiego i Jurczka, udziałowcem jest również pełniący funkcję prokurenta Paweł Bondarowicz.