Tik Tok dynamicznie przekształca krajobraz mediów społecznościowych, stając się nie tylko platformą rozrywkową, ale też ważnym narzędziem marketingowym. Serwis ten oferuje markom unikalną szansę na dotarcie do młodych konsumentów. Jednak jak efektywnie wykorzystać go do promocji produktów i usług?
Tik Tok powstał w 2016 roku i obecnie to najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa, która bardzo szybko stała się realną konkurencją dla Facebooka i Instagrama. W Polsce każdego miesiąca na Tik Toku jest aktywnych ponad 10 mln użytkowników, więc jest to grupa konsumentów, którą marki w działaniach marketingowych powinny uwzględniać.
Istotne jest, że dominującą część konsumentów tej platformy tworzy obecnie Gen Z. Pokolenie ludzi, które od początku miało do czynienia z życiem online, więc korzystanie z wygód Internetu i mediów społecznościowych to dla nich codzienność. Stale szukają tam rozwiązań i inspiracji, co za tym idzie, jest to grupa konsumentów najbardziej podatnych na zakupy online. To oznacza, że mając dobry pomysł na komunikację i skuteczną jej egzekucję można znacząco napędzić sprzedaż marki. Warto też podkreślić i mieć na uwadze, że Tik Tok nadal rośnie w siłę i stawia mocno na rozwój również w e-commerce.
Tik Tok zmienił przyzwyczajenia konsumentów
Myśląc o Tik Toku kojarzą nam się takie słowa jak: rozrywka, viral, szybka i łatwa treść, lifestyle, prostota i przede wszystkim wideo. To bardzo ciekawe, że zanim pojawiła się ta platforma, w internecie konsumenci byli przyzwyczajeni do długich treści wideo na YouTubie. Reelsy czy short wideo nie cieszyły się tak ogromną popularnością. Można zdecydowanie stwierdzić, że Tik Tok jako platforma zapoczątkował nowy trend w Internecie: trend vertical videos. I od kilku lat nieustanie i z powodzeniem eksploruje ten format publikacji, udowadniając jak bardzo jest to skuteczna forma komunikacji z konsumentem. Okazało się bowiem, że umożliwia to lepsze i bardziej treściwe przekazy, wzbudza więcej emocji i zmniejsza dystans. Czyli to, co marketerów interesuje najbardziej – wzbudzenie chęci obcowania z marką poprzez zakup jej produktów czy usług.
To wszystko brzmi bardzo zachęcająco, niczym gwarantowany sukces marki na Tik Toku. Jednak rzeczywistość bardzo często to koryguje. Platforma daje duże możliwości i gromadzi konsumentów szukających rozwiązań i podejmujących szybkie online’owe decyzje zakupowe, ale konsumpcja treści jest również szybka, contentu jest dużo, a konsumenci stali się bardziej wybredni.
Jak więc promować skutecznie produkty i usługi na Tik Toku?
Z mojego doświadczenia wynika, że przede wszystkim trzeba komunikować markę jako całość: cele, wartości, produkty, ludzie. Ważne jest budowanie wizerunku, akceptacji/przywiązania, zaufania. A to zbudujemy, myśląc o marce kompleksowo, a nie tylko skupiając się na ofercie. Według mnie Tik Tok jest platformą, w której kluczem do komunikacji marek jest podejście „od ogółu do szczegółu”. Jak zdefiniujemy ten „ogół” to już indywidulana kwestia marki, branży i pomysłu. Natomiast powinno być to coś, co będzie mówiło o marce, pokazywało ją, jej kompetencje, było wartością dla konsumenta. To zbuduje nam przywiązanie i zaufanie. „Szczegół” to ten ostatni krok, czyli skupienie się na produkcie/usłudze, którą chcemy sprzedać.
Jak wzbudzić w konsumencie chęć posiadania Twojego produktu/usługi?
Jak to robić? To zależy mocno od branży. Na przykład marki odzieżowe regularnie stawiają na inspirowanie. Pokazują stylizacje, a przy okazji używają swoich produktów i pokazują ich praktyczne zastosowanie. Marki kosmetyczne edukują, mówiąc o świadomej pielęgnacji, pokazują swoje kosmetyki. Im więcej marka tworzy treści z wartością dodaną dla konsumenta, tym profil na Tik Toku będzie atrakcyjniejszy. Co będzie wartością dla odbiorcy? To każda marka musi już dobrać indywidualnie, jednak warto pamiętać, że Tik Tok to platforma, na której nie sprawdzą się klasyczne treści produktowe.
Influencer marketing to król Tik Toka
Bardzo dobrym sposobem na komunikację oraz reklamę na Tik Toku jest influencer marketing. Dzięki influencerowi pokazujemy produkty marki, a on spaja je z tym, co ważne na platformie, czyli użytkowość, naturalność i lifestyle. Marka, w ramach której przemawia konkretna osoba, z którą odbiorca może się utożsamić, wzbudza więcej zaufania, przykuwa uwagę i wpisuje się w rozrywkowy, lekki koncept platformy. Można przyjąć dwojaką strategię współpracy z influencerami na Tik Toku, w zależności od potrzeb i pomysłu. Marka może mieć swój dedykowany kanał i współpracować z influencerami, jako dodatkowe wsparcie komunikacji. Natomiast dobrą opcją, w szczególności dla marek, które chcą zbadać i sprawdzić platformę jest komunikowanie się wyłącznie przez influencerów i ich profile. Taka forma pozwala na dotarcie do konsumentów, pokazanie produktów, zachęcenie do interakcji, rozpoczęcie budowania społeczności oraz contentu. To oczywiście nie wyklucza założenia konta w przyszłości, ale jest dobrym sposobem na rozpoczęcie działań na platformie i przetestowanie przyjętej strategii komunikacji.
Czy nie wystarczy, że jestem na Instagramie i Facebooku? Często pojawia się pytanie, czy w ogóle warto inwestować czas, fundusze i energię w prowadzenie komunikacji na Tik Toku, jeśli marka jest już obecna na Instagramie i Facebooku. Moim zdaniem ryzykowne jest nierozpoczynanie działań na tej platformie i lekceważenie jej potencjału. Jej popularność ciągle rośnie, a młodzi konsumenci rezygnują z Facebooka i szukają nowych miejsc. Ze względu na to, że Tik Tok jest jeszcze względnie nowy i nie zdominowany przez marki, można tam zbudować przewagę nad konkurencją i dotrzeć do konsumentów, którzy są jeszcze niezaopiekowani.
Ponadto Tik Tok oferuje szerokie możliwości reklamowe, z których szkoda byłoby nie korzystać. Szczegółowe opcje targetowania, różnorodne cele reklamowe i co najważniejsze ciekawe formaty reklamowe odpowiadające na potrzeby marek, a wykorzystujące specyfikę i założenia platformy. Na przykład Hashtag Challange, czyli wykorzystanie # i aktywowanie użytkowników do tworzenia treści oraz oznaczenie ich dedykowanym #. Idealny sposób na zdobywanie user generation content, którzy sprzyja promowaniu marki i powstawaniu contentu o marce. Od 2021 roku istnieją też tzw. sparks ads powalające na promowanie udostępnionych już materiałów również na kanałach innych użytkowników. Jest to dobre wsparcie działań przy współpracach influencerskich.
Nowe narzędzi reklamowe i sprzedażowe Tik Toka
Tik Tok obecnie mocno rozwija i udoskonala narzędzia reklamowe. Stara się proponować rozwiązania niedostępne na innych platformach lub wersje udoskonalone, lepiej dopasowane do specyfiki i motywów zakupowych konsumenta. Platforma stawia na rozwój w kierunku e-commerce. Już teraz w Stanach Zjednoczonych testowane jest rozszerzenie aplikacji, czyli Tik Tok shop. To może się okazać strzałem w dziesiątkę. Własny e-commerce, który daje możliwość kupowania produktów bez wychodzenia z aplikacji? Tak, jest to całkowite zminimalizowanie ilości kroków, jakie konsument musi pokonać, od zainteresowania się produktem do posiadania go. Niedługo to narzędzie może stać się głównym sposobem dla firm na urzeczywistnienie celu jakim jest skuteczne zwiększenie sprzedaży
Obserwując zmiany na rynku social mediowym i zmiany w zachowaniach konsumenckich uważam, że marki powinny testować i szukać dla siebie przestrzeni na Tik Toku już teraz. Za kilka lat może on stać się wiodącą siłą działań e-commerce’owych marek i nieistnienie na tej platformie będzie znacząco odbijało się na rozpoznawalności i oczywiście sprzedaży.