Od narracji do relacji. Emocje w centrum Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur [podsumowanie pierwszego dnia]

fot. mat. prasowe

Pierwszy dzień 14. edycji Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur już za nami. I to z całą pewnością był dzień pełen inspiracji, emocji, wiedzy i – co najważniejsze – spotkań potwierdzających, że marka miejsca to nie tylko strategia. To przede wszystkim relacje.

Wydarzenie rozpoczęło się od uroczystego otwarcia z udziałem wicemarszałkini Katarzyny Sobiech i burmistrza Kętrzyna, Karola Lizureja, którzy wskazywali na znaczenie autentyczności, tożsamości regionalnej i partnerskiego podejścia do promocji terytorialnej. Karol Lizurej podkreślał też nowe możliwości dla mieszkańców, które idą wraz z nowymi inwestycjami, w tym również z nowoczesną tłocznią oleju, którą w Kętrzynie buduje Orlen Południe.

Ta myśl pozwoliła płynnie przejść do części merytorycznej, którą zainaugurowała prelekcja „Koń jaki jest, każdy widzi” Piotra Burczyka, dyrektora Departamentu Koordynacji Promocji UMWM. „Dobra opowieść o naszym regionie to zbiór rozdziałów jednej książki, każdy rozdział to odrębna interesująca historia”. Następnie dr Małgorzata Majewska z Uniwersytetu Jagiellońskiego podczas prelekcji „Lider, który inspiruje – jak opowiadać o miejscu, by inni chcieli w nim żyć, pracować i inwestować” przedstawiła rolę komunikacji opartej na emocjach oraz siłę liderów lokalnych w budowaniu marki miejsca.

Podczas Festiwalu nie zabrakło przestrzeni na wartościowe spotkania z naszymi partnerami. W Strefie Partnerów uczestnicy mogli porozmawiać z ekspertami z Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Krajowy System e-Faktur i Warmińsko-Mazurskie Centrum Nowych Technologii, Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich. Były porady, badania profilaktyczne, technologie VR, quizy i wsparcie w zakresie e-usług, ubezpieczeń czy cyfryzacji urzędów oraz funduszy unijnych. Przestrzeń spotkań z instytucjami pokazała, że promocja regionu to także rozwój kompetencji i codzienne wsparcie mieszkańców.

Centralnym punktem dnia był panel dyskusyjny „Komunikacja, którą się czuje – emocje budujące miejsce”, poprzedzony power speech psychologa biznesu Andrzeja Tucholskiego. W rozmowie wzięli udział przedstawiciele samorządów, instytucji promocji oraz eksperci i praktycy. W panelu uczestniczyli Karol Lizurej burmistrz miasta Kętrzyna, Rafał Dąbrowski burmistrz miasta Ostródy, dr Małgorzata Majewska wykładowczyni Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Daria Widerowska ekspertka neuromarketingu i psychologii w marketingu, dr Katarzyna Andruszkiewicz wykładowczyni Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego „Doktorka od marketingu”, Andrzej Tucholski psycholog biznesu, twórca koncepcji osoby wysokosprawczej i Maria Londońska zastępczyni dyrektora Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Dyskusja toczyła się wokół neuropsychologii, która decyduje o skuteczności promocji terytorialnej, pamięci emocjonalnej działającej silniej niż dane, roli obrazu, dźwięku i ruchu w odbieraniu komunikatów.

Po części konferencyjnej, uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w praktycznych warsztatach: „Neurocopywriting – słowa, które angażują i budują wizerunek” z Joanną Burdek i Jarosławem Burdek oraz „Rolki, które działają – jak tworzyć krótkie formy wideo promujące miejsce i produkt bez dużego budżetu” z Klaudią Rak. Obie, równoległe sesje, koncentrowały się na różnych narzędziach komunikacji emocjonalnej i cyfrowej w promocji terytorialnej.

Wieczorem uczestnicy Festiwalu spotkali się na uroczystej Gali, podczas której wręczono nagrody w dwóch konkursach – PRO Warmia i Mazury oraz Nagrody Gospodarcze Żagle Warmii i Mazur. W 13. edycji konkursu PRO Warmia i Mazury w kategorii promocja gospodarcza wyróżniono projekt Warmińskie Forum Gospodarcze Szlaku Świętej Warmii. Z kolei w kategorii  promocja ogólna wyróżniono Dni Gminy Kurzętnik i Grupy Expom S.A., nagroda główna przypadła Uniwersytetowi Warmińsko-Mazurskiemu za organizację Kortowiady 2024 – 63. Edycji Festiwalu Studenckiego – jednego z największych festiwali studenckich w Polsce. Z kolei wśród wyróżnionych do Nagród Gospodarczych Żagle Warmii i Mazur w kategorii Żagle Warmii i Mazur znaleźli się: Stowarzyszenie Sportów Wodnych w Iławie, Gatra Polska sp. z o.o. sp. k., Kolster sp. z o.o., Restauracja Przystań sp. z o.o. sp. k, Constract Export-Import sp. z o.o. W kategorii Produkt z Warmii Mazur nagrodę otrzymał: Nowy Sztynort sp. z o.o. za „Memuak – Multimedialne Centrum Środowiska i Żeglarstwa” oraz Cairo Soft sp. o.o. za „Cairo.WMS”.

Galę zakończył pełen emocji koncert Marcina Januszkiewicza, który wystąpił z repertuarem „Osiecka po męsku”.