OBTK: Cyfrowy reset na wakacjach – aż 72% Polaków ogranicza korzystanie z social mediów w czasie urlopu [badanie]

Z badania zrealizowanego na zlecenie agencji On Board Think Kong wynika, że większość Polaków deklaruje ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych i internetu w czasie urlopu. 

Na ograniczenie aktywności online podczas wakacji w największym stopniu decydują się osoby z regionu północno-zachodniego (województwa lubuskie, zachodniopomorskie i wielkopolskie) – deklaruje tak aż (82% badanych z tego obszaru geograficznego). Najniższy odsetek odnotowano w województwie mazowieckim (66%). Największy kontrast w odpowiedziach widać między regionami południowo-zachodnim (województwa dolnośląskie i opolskie) a południowym (woj. małopolskie i śląskie) – w pierwszych aż 54% respondentów uważa, że urlop bez dostępu do internetu byłby lepszy, podczas gdy w drugich taką opinię wyraziło jedynie 39%.

Na poziomie ogólnopolskim 72% badanych ogranicza w jakimś stopniu korzystanie z internetu w czasie wakacji, całkowicie rezygnuje z aktywności online niemal co piąta osoba. 44% respondentów deklaruje, że podczas urlopu częściej sięga po książki, a 27% spędza więcej czasu na oglądaniu telewizji i filmów w serwisach streamingowych. 15% badanych wskazuje na częstsze słuchanie podcastów. 44% uczestników badania uważa, że urlop bez internetu byłby lepszy, 32% nie ma zdania, a 24% jest przeciwnego zdania.

Badanie wskazuje, że okres wakacyjny sprzyja ograniczaniu korzystania z Internetu, co tworzy korzystne warunki dla działań offline – wydarzeń, i kampanii odbywających się w przestrzeni publicznej. Warto rozwijać wydarzenia bez dostępu do sieci i treści drukowane, które odpowiadają na potrzebę cyfrowego resetu. Podcasty mogą być skutecznym kompromisem w takiej sytuacji. Dodatkowo rekomendowany jest dynamiczny kontent o krótkim formacie (Stories, Shorts, karuzele) i lokalne tworzenie kampanii w miejscach wypoczynku. Warto rozważyć sponsorowanie letnich podcastów i playlist oraz narrację skupioną na spokoju, regeneracji i dobrym samopoczuciu – bez presji bycia na bieżąco.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 24–25 czerwca 2025 r. na ogólnopolskiej próbie 816 dorosłych Polaków. Próba została zweryfikowana i zważona pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości.