Oatly: jakie smakowe trendy będą kształtować rynek w 2026 roku i kolejnych latach [raport]

fot. mat. prasowe

Oatly ogłosił premierę swojego pierwszego w historii raportu o trendach i przyszłości smaku – „Future of Taste Report”.

Raport, oparty na wywiadach z setkami baristów i ekspertów branży napojów z 23 krajów oraz analizach danych przygotowanych przez badaczy z CultureLab, wskazuje pięć kluczowych trendów, które już wkrótce zaczną pojawiać się w menu kawiarni i lokali na całym świecie.

Ten raport rzuca światło na dynamiczne kierunki rozwoju rynku napojów. Codzienne wybory konsumentów – zwłaszcza młodszych pokoleń – są coraz silniej kształtowane przez zmieniający się świat. Widzimy, jak trendy rozprzestrzeniają się viralowo od Londynu po Seul, a technologia sprawia, że zamawianie, personalizacja i dzielenie się tymi wyjątkowymi momentami są łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej – mówi Rowena Roos, global head of food and drinks experience w Oatly.

Trend 1: Globalna wymiana smaków

Coraz więcej smaków, rytuałów i tradycji z różnych zakątków Azji będzie krążyć po świecie, często wracając w nowej, odświeżonej odsłonie. W sieci rośnie liczba wyszukiwań orientalnych składników, takich jak ube, pandan czy hojicha. Popularność matchy otworzyła drzwi dla szerokiego wachlarza składników z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, które coraz śmielej pojawiają się w menu napojów na całym świecie.

Trend 2: Świadome wybory

Nadchodzi era napojów, które łączą przyjemność z umiarem. W 2025 roku liczba dziennych wyszukiwań hasła „bezkofeinowa kawa” w Google wzrosła aż 90-krotnie [dane: CultureLab Navigate 2024–2025], co zwiastuje dynamiczny wzrost popularności napojów bezkofeinowych oraz tych o obniżonej zawartości cukru w 2026 roku. Konsumenci coraz częściej poszukują świadomych, prozdrowotnych alternatyw, które oferują nowe, ekscytujące doznania smakowe, bez konieczności wykorzystywania cukru.

Trend 3: Błonnik przejmuje pałeczkę

Trend fibermaxxingu zadebiutował na TikToku jesienią 2024 roku, a latem 2025 zyskał globalną popularność, rozpętując modę na nasiona chia. Liczba odsłon artykułów zawierających to hasło wzrosła o 9500% między czerwcem a lipcem 2025 roku. Zdrowie jelit jako całość również szybko wchodzi do głównego nurtu – dane CultureLab Navigate pokazują, że prebiotyki rozwijają się w tym samym tempie i według tego samego schematu co białko. Oznacza to jeszcze więcej produktów fermentowanych – takich jak Tepache, czyli meksykański napój z fermentowanego ananasa, który ma szansę podbić światowe rynki.

„Zdrowie jelit to rosnący obszar zainteresowania. Wielu konsumentów szuka probiotyków, żywności fermentowanej i wybiera owoce sezonowe.” Gdańsk

Trend 4: Podróż za smakiem

W świecie, gdzie globalizacja sprowadza kulinarne doświadczenia do powtarzalnych schematów, autorskie receptury serwowane w niszowych kawiarniach stają się wyrazem lokalnej tożsamości. To właśnie niepowtarzalność i silne zakorzenienie w regionalnych tradycjach zyskują na znaczeniu wśród konsumentów poszukujących smaków wykraczających poza utarte wzorce. Od australijskiego mirtu cytrynowego po fińskie jagody leśne – to właśnie źródło i charakter składników wyróżniają najbardziej oryginalne napoje. Co więcej, aż 85% baristów zauważa, że preferencje klientów ewoluują w stronę większej otwartości i gotowości do odkrywania nowych doznań.

„Obecnie obserwujemy powrót do korzeni. Tradycyjne polskie smaki wracają do łask w nowoczesnym wydaniu, na przykład słodkie wypieki na bazie żyta czy fermentowane migdały.” Warszawa

Trend 5: Przyszłość matchy

Choć wciąż nie ma pewności, czy osiągnęliśmy już szczyt obsesji na punkcie matchy, coraz więcej ekspertów zgadza się, że ten trend ma solidne podstawy, by pozostać z nami na dłużej. Nie przeszkadza to jednak niektórym baristom w poszukiwaniu jej następcy. Na początku roku swoje pięć minut miał Earl Grey, który pojawiał się w koktajlach i napojach w USA. Z kolei chińskie odmiany, takie jak oolong czy jaśminowa herbata, zyskują ogromną popularność, a w Szanghaju jak grzyby po deszczu wyrastają wyspecjalizowane lokale z milk tea. Czy więc przyszłość kawy… to herbata?

Trendy zdrowotne, zrównoważony rozwój oraz globalne smaki przenikają się, ponieważ pokolenie wychowane online poszukuje w każdym smaku zarówno tożsamości, jak i więzi. W Oatly współpracujemy z partnerami z branży kawowej i gastronomicznej, aby przekształcać te globalne trendy smakowe w wyjątkowe doświadczenia dostępne w menu – dodaje Rowena Roos, global head of food and drinks experience w Oatly.

W ramach premiery raportu „Future of Taste”, Oatly opublikowało także najnowszy Lookbook na sezon jesień/zima, który pokazuje, jak ożywić wybrane trendy dzięki autorskim przepisom, które można odtworzyć we własnym domu.

Z pełnym raportem „The Future of Taste” można zapoznać się na stronie: oatly.com/future-of-taste.