Nowy e-book „Ciemna strona influencer marketingu” odkrywa słodko-gorzką prawdę o życiu w mediach społecznościowych

Na rynku wydawniczym debiutuje bezpłatny e-book „Ciemna strona influencer marketingu” Ta publikacja, burzy wyidealizowany obraz życia influencerów i influencerek, odkrywając prawdę, o której mało kto ma odwagę mówić. Dr Emilia Zakrzewska oraz Dagmara Tarka wykładowczynie Uniwersytetu Warszawskiego, ekspertki w dziedzinie public relations i influencer marketingu, zapraszają czytelników do świata pełnego blasków i cieni, sukcesów i bolesnych porażek, który rzadko bywa widoczny na ekranach smartfonów.

Szacuje się, że w Polsce jest około 703 583 influencerów i influencerek (konta powyżej 1000 obserwujących) działających na różnych platformach social mediowych. Rynek influencer marketingu prężnie się rozwija – jego globalna wartość w 2023 roku wyniosła ponad 21 mld dolarów, a w roku 2024 ma wzrosnąć o około 14%*. Na najbardziej popularnych platformach, tj. Instagramie i TikToku, o uwagę obserwatorów walczą celebryci, sportowcy, aktorzy, modelki, piosenkarze, a także eksperci i liderzy opinii różnych dziedzin życia społecznego. Dla niektórych influencer marketing stał się główną osią życia i pracą na pełen etat, dla innych stanowi dodatkowe zajęcie, pozwalające dzielić się wiedzą, promować własną markę osobistą czy inspirować innych do zmian.

Świat influencerów stał się kuszący, nie tylko ze względu na sławę czy blichtr życia, ale też ze względu, a może przede wszystkim na atrakcyjne zarobki. To zainspirowało dr Emilię Zakrzewską i Dagmarę Tarkę do rozmów z influencerami o ich prawdziwym życiu, a pomysł ten przerodził się w stworzenie e-booka ,,Ciemna strona influencer marketingu”.

W e-booku znajduje się dziesięć wywiadów z popularnymi polskimi twórcami internetowymi. To intymne rozmowy, w których influencerzy i influencerki Agnieszka Grzelak (@agagrzelakk), Joanna Banaszewska (@jbanaszewska), Paulina Mikuła (@paulina.inaczej), Basia Pasek (@barbrabelt), Michalina Grzesiak (@michalina_grzesiak), Paulina Ihnatowicz (@paulina.ihnat), Beata Borucka (@madrababciala), Sebastian Kowalczyk (@sebastiankowalczykkk), Natalia Ziopaja (@psychologiczne_ciekawosci), Martyna Popiołek-Dębska (@mecenas.popiolek.debska) odważnie dzielą się swoimi doświadczeniami, odkrywając ciemne strony ich internetowej kariery. Lukrowane zdjęcia i filmy publikowane w sieci tworzą wizerunek pięknych, bogatych (zarówno duchowo jak i materialnie) szczęśliwych ludzi. Okazuje się, że to nie jest do końca prawdą. Za tymi zdjęciami zwykle kryją się liczne dramaty, o których odbiorca nie ma pojęcia, tj. depresja, osamotnienie czy przytłaczająca rzeczywistość widziana w ciemnych barwach.

Chcemy pokazać, jak naprawdę wygląda świat influencerów, którzy nie mają doskonałych żyć, bez trosk i problemów. Dajemy im możliwość opowiedzenia prawdziwej historii o nich samych. Pokazujemy też jak anonimowi obserwatorzy potrafią wielokrotnie dysfunkcjonalnie traktować ich, chociażby lawinowo generując hejterskie komentarze, które niejednokrotnie zostawiają długo gojące się rany – mówią autorki.

Nie bez znaczenia jest również kontekst prawny, który przewija się przez karty e-booka. Zakrzewska i Tarka, które od początku brały udział w pracach nad Rekomendacjami Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania reklam w mediach społecznościowych, zagłębiają się w problematykę współpracy komercyjnej influencerów z markami, która często przysparza twórcom wiele wyzwań.

Przygotowany przy współpracy z Kołem Publikowania Współczesnego i Kołem Public Relations Uniwersytetu Warszawskiego e-book „Ciemna strona influencer marketingu” jest dostępny bezpłatnie na stronie Uniwersytetu Warszawskiego. To lektura dedykowana dla wszystkich, którzy chcą poznać prawdziwe oblicze świata influencerów – nie tylko dla fanów, ale także dla profesjonalistów z branży marketingu i PR-u.

E-book dostępny jest bezpłatnie na stronie Uniwersytetu Warszawskiego.

Informacje o autorkach

dr Emilia Zakrzewska – Pracownik naukowy i wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie prowadzi m.in. autorskie zajęcia z influencer marketingu. Absolwentka studiów MBA w London Business School, HEC Paris, NHH (Bergen) oraz na Politechnice Warszawskiej. Jako przedstawicielka Uniwersytetu Warszawskiego współtworzyła Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Od ponad 15 lat doradza polskim i zagranicznym spółkom z branży usług profesjonalnych. Doświadczenie zdobywała, pracując dla największych polskich i zagranicznych kancelarii prawnych oraz instytucji finansowych. Autorka licznych publikacji, prelegentka na konferencjach branżowych i naukowych poświęconych zagadnieniom influencer marketingu i public relations.
Współprowadząca program live „Na backstage’u” transmitowany w Anywhere TV oraz współtwórczyni podcastu „PR na backstage’u”.
Była wiceprezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Ekspertka w Sektorowej Radzie ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dagmara Tarka – Psycholożka, ekspertka w dziedzinie public relations i influencer marketingu. Specjalizuje się w budowaniu skutecznych strategii PR dla marek z segmentu lifestyle, beauty i fashion, a także w personal brandingu, tworząc efektywne plany rozwoju dla marki osobistej. Doradza również w branży usług profesjonalnych, w tym adwokatom oraz instytucjom szkolnictwa wyższego.
Prowadzi warsztaty i praktyczne szkolenia, w tym z personal brandingu dla przedsiębiorców, zrealizowane na zlecenie Luksembursko-Polskiej Izby Handlowej (LPCC).
Wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jako przedstawicielka Uniwersytetu Warszawskiego współtworzyła Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania reklam w mediach społecznościowych przez influencerów.
Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prowadzi autorski program #punktPR dla platformy Anywhere.pl oraz współtworzy podcast „Na backstage’u” z dr Emilią Zakrzewską.
Absolwentka Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej ze specjalizacją PR i Marketing Medialny na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła również Podyplomowe Studia Menedżerskie oraz Podyplomowe Studia Zarządzania na Rynku Dóbr i Usług Marek Luksusowych w Szkole Głównej Handlowej. Systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, biorąc udział w licznych kursach i szkoleniach.

*Myślicki, M., Influencer marketing, raportstrategiczny.iab.org.pl/influencer-marketing/, dostęp: 26.08.2024 r.