Nowa przestrzeń kampanii społecznych w sercu Warszawy

fot. mat. prasowe

W Warszawie, w samym centrum miasta, powstała unikalna instalacja artystyczna, wykonana w ramach kampanii społecznej „Filary Tolerancji”. Jest to pierwsza kampania realizowana w ramach nowej przestrzeni miejskiej Przestrzeń 360° przeznaczonej na komunikację społeczną.

Kampania społeczna „Filary Tolerancji” jest wyjątkowym przedsięwzięciem, które koncentruje się na uniwersalnych wartościach, takich jak miłość, wolność, szczęście, równość, bezpieczeństwo i akceptacja. Jej głównym celem jest promowanie postaw otwartości i zrozumienia, opierając się na przekonaniu, że te wartości są filarami harmonijnego współistnienia w społeczeństwie.

W ramach kampanii „Filary Tolerancji” powstała wyjątkowa instalacja artystyczna, składająca się z 12 kolumn, które w różnych kolorach oświetlają przestrzeń miejską. Są one symbolem wielowymiarowości ludzkich doświadczeń i współistnienia odmiennych poglądów. Każdy filar reprezentuje inną wartość, a razem tworzą obraz społeczności, w której różnice nie dzielą, ale łączą. „Filary Tolerancji” to nie tylko artystyczna forma wyrazu, ale również apel o wspólne budowanie społeczeństwa otwartego, w którym każdy czuje się akceptowany i bezpieczny.

Instalację umieszczono w tętniącym życiem sercu Warszawy przy rondzie Czterdziestolatka, w okolicy Dworca Centralnego, Złotych Tarasów i Varso Tower, na filarach podporowych estakady Jana Pawła II, przy samych przystankach tramwajowych „Dworzec Centralny”, zarówno po stronie dzielnicy Woli, jak i Śródmieścia. Miejsce to od lat było niezagospodarowane pod względem estetycznym. Inicjatywa Big Idea Promotions, agencji 360° specjalizującej się w komunikacji społecznej, sprawi, że miejsce to od teraz stanie się przestrzenią kampanii społecznych. Pozwoli nie tylko na ożywienie przestrzeni miejskiej, ale także wpłynie na podniesienie estetyki i prestiżu Warszawy w tej lokalizacji.

– Przeznaczeniem Przestrzeni 360° jest organizacja kampanii społecznych poruszających ważne społecznie problemy. Pierwszą kampanią jest akcja „Filary Tolerancji”. W planie mamy kolejne kampanie dotyczące ciałopozytywności, proekologiczne czy patriotyczne na Dzień Flagi RP i Święto Konstytucji 3 Maja, gdzie instalacja rozbłyśnie w barwach biało-czerwonych – mówi Małgorzata Eva Lendzion, pomysłodawczyni kampanii oraz twórczyni Przestrzeni 360°.

Kampanię Filary Tolerancji poparły osoby publiczne znane ze swojego zaangażowania społecznego. Ambasadorkami i Ambasadorami kampanii są: Maciej Stuhr, Julia Wieniawa, Maciej Musiał, Tomasz Raczek, influencerka Red Lipstick Monster i aktywistka Ogi Ugonoh, których wizerunki, jak i przesłanie widnieją na instalacji. Jest to jednocześnie pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce, której ambasadorami i ambasadorkami są osoby publiczne na równi z gronem naukowym socjolożka dr hab. Małgorzata Bieńkowska, psychoterapeutka Agata Loewe-Kurilla, PhD, psycholożka Joanna Flis, socjolog dr hab. Jacek Kochanowski, prawniczka dr Paulina Pilch i seksuolożka Patrycja Wonatowska, którzy przybliżają problematykę tolerancji i różnorodności z perspektywy badawczej.

fot. mat. prasowe

Patronat Honorowy nad kampanią objęła Ministra do spraw Równości Katarzyna Kotula, a nad Inauguracją Powstania Instalacji Artystycznej: Rzecznik Praw Obywatelskich i Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.

Oprócz instytucji i podmiotów publicznych, w organizację kampanii włączyły się firmy, które w ramach swojego zaangażowania w działania na rzecz różnorodności i inkluzywności, sfinansowały wykonanie instalacji. Fundatorem wykonania instalacji artystycznej jest firma Mars, właściciel marki M&M’S, a partnerem wspierającym – marka ZARA. Nad merytoryką kampanii czuwa Kampania Przeciw Homofobii.

Według raportu „Unia równości. Między założeniami a rzeczywistością”, przygotowanego na zlecenie Przedstawicielstwa KE w Polsce – Patrona Kampanii, w Polsce stopniowo poprawiają się wskaźniki dotyczące eliminowania dyskryminacji z życia społecznego, jednak tempo zmian jest powolne na tle pozostałych krajów UE. Pod względem równości płci, mimo wzrostu pozycji Polski w Gender Equality Index, pozostajemy na 18. miejscu wśród państw wspólnoty. Co więcej, w ostatnich latach Polska odnotowała wzrost liczby przestępstw z nienawiści, motywowanych uprzedzeniami wobec rasy, pochodzenia etnicznego, narodowości, wyznania, orientacji seksualnej, płci, tożsamości płciowej lub niepełnosprawności, co potwierdzają dane OSCE. Z raportu wynika, że Polska nadal pozostaje w tyle, jeśli chodzi o poziom równouprawnienia osób LGBT+. W 2024 r. Polska kolejny rok z rzędu zajęła ostatnie miejsce wśród państw UE w rankingu Rainbow Europe. Organizacja ILGA Europe, która odpowiada za opracowanie rankingu, ocenia, że Polska zabezpiecza jedynie 17,50% praw osób LGBT+ przy średniej unijnej na poziomie 56,1%.

Instalację można oglądać od dziś przez 2 miesiące. Więcej o kampanii, jak i instalacji „Filary Tolerancji” można przeczytać na stronie internetowej: www.filarytolerancji.pl oraz w social mediach kampanii: Facebook, Instagram i TikTok.

Patronat medialny nad kampanią społeczną „Filary Tolerancji” objęły Telewizja Polska, Polskie Radio Jedynka, marki mediowe Ringier Axel Springer Polska: Onet, Forbes, Forbes Women i Newsweek oraz magazyn Twój Styl.