Krótkometrażowy film „WEHIKUŁ”, zrealizowany na podstawie zwycięskiego scenariusza w konkursie Nextbike Polska, będzie miał swoją premierę we wrześniu podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach. Projekt, który jest efektem współpracy z młodymi talentami ze Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, celebruje 100-milionowy przejazd miejskim rowerem publicznym w Polsce. Miał on miejsce w Zabrzu, gdzie funkcjonuje Metrorower Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W lipcu tego roku jury w składzie: Marcin Sałański (head of communication w Nextbike Polska), Cezary Dudek (head of marketing w Nextbike Polska), Agata Wiśniewska-Mazur (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności) oraz dr Daniel Stopa (reżyser i wykładowca ze Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego) wyłoniło zwycięski scenariusz spośród zgłoszeń nadesłanych przez studentów katowickiej filmówki.
Wygrana trafiła do zespołu pod kierownictwem studenta – Adama Kohuta, który otrzymał grant na realizację swojego pomysłu, filmu krótkometrażowego pt. „WEHIKUŁ”. Zdjęcia do autorskiej produkcji realizowane były w sierpniu. Oprócz grantu na realizację pomysłu w wysokości 20 000 złotych, zwycięski zespół może liczyć na nielimitowany dostęp do aplikacji rowerowej organizatora.
– Do stworzenia filmu zainspirowała mnie chęć pokazania, jak jeden przedmiot może łączyć różne światy, czasy i bohaterów. Rower miejski staje się tutaj przewodnikiem – symbolem podróży, spotkań i opowieści, które choć zupełnie odmienne, splatają się w lekkiej, surrealistycznej formie z odrobiną humoru. Praca nad tym projektem była pełna wyzwań i emocji, ale też ogromną przyjemnością dzięki ludziom, z którymi miałem szczęście współtworzyć film. Jeśli choć jedna osoba uśmiechnie się podczas seansu, uznam to za największy sukces – komentuje Adam Kohut, twórca zwycięskiego scenariusza.
„WEHIKUŁ” stanowi centralny punkt kampanii jubileuszowej Nextbike, której celem jest nie tylko uczczenie imponującego wyniku 100 milionów przejazdów, ale także promocja ekologicznych form transportu i zaangażowania na rzecz zrównoważonej mobilności.
– Jesteśmy niezwykle dumni z faktu, że nasz jubileuszowy 100-milionowy przejazd stał się inspiracją dla tak kreatywnego projektu. Współpraca ze Szkołą Filmową w Katowicach to dla nas dowód na to, że ekologiczny transport potrafi inspirować i znajdować swoje odbicie w kulturze, a młodzi twórcy doskonale umieją przekazać wartości, które są dla nas kluczowe. Etiuda 'WEHIKUŁ’ to nie tylko forma celebracji, ale przede wszystkim ważny element promocji zrównoważonej mobilności w Polsce – mówi Marcin Sałański, head of communications w Nextbike Polska. – Tym bardziej cieszy nas, że projekt udało się zrealizować we współpracy z katowickimi artystami, z miasta, w którym funkcjonuje jeden z najbardziej innowacyjnych w Polsce systemów transportu multimodalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, integrujący komunikację publiczną z rowerem miejskim – dodaje.
Konkurs na koncepcję filmu krótkometrażowego został ogłoszony w czerwcu br. Inicjatywa była wspólnym przedsięwzięciem firmy Nextbike Polska, Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Premierę filmu zaplanowano podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025, który odbędzie się w dniach 23-25 września 2025 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach