Wyniki „Indeksu postrzegania ESG” przygotowanego przez firmę Navigator Business Consulting wskazują, jak społeczeństwo ocenia działalność największych polskich firm w obszarze ESG (Environmental, Social, Governance) oraz zrównoważonego rozwoju. Na czele najlepiej ocenianych sektorów znalazły się sektory rolnictwa, ochrony zdrowia i farmaceutyczny. Badanie wyłoniło także najlepiej ocenione przedsiębiorstwa, w tym na pierwszych miejscach Rossmann i Allegro. 58 proc. Polaków za najważniejszy aspekt ESG uważa dbanie o dobre samopoczucie pracowników.
W badaniu zidentyfikowano kluczowe aspekty zrównoważonego rozwoju i ESG, na które zwraca uwagę opinia publiczna. 58 proc. respondentów uznało dbanie o dobre samopoczucie pracowników za najważniejszy aspekt, co świadczy o rosnącej świadomości społecznej w zakresie odpowiedzialności pracodawców za zdrowie i zadowolenie swoich pracowników. Ponadto 55 proc. ankietowanych podkreśliło znaczenie ścisłego przestrzegania prawa i regulacji przez przedsiębiorstwa, wskazując na konieczność zgodności z prawem jako podstawowego wymogu działalności firm. Trzecim istotnym elementem, wyróżnionym przez 41 proc. respondentów, jest zachowanie przez firmy wysokich standardów etycznych.
– Dzisiaj zaufanie do firm coraz bardziej zależy od ich działań na rzecz ludzi i środowiska. Organizacje muszą stawiać na dobrostan pracowników i tworzenie kultury organizacyjnej, która wzmacniaą przestrzeganie standardów etycznych. To klucz do budowania lojalności wśród klientów i partnerów biznesowych, a także strategiczna decyzja biznesowa – mówi Jacek Szwarc, partner w firmie Navigator Business Consulting, odpowiedzialny za obszar ESG.
Kobiety podkreślają wagę dobrostanu i przestrzegania prawa, a mężczyźni komunikacji i zrównoważonego zarządzania energią i surowcami
Kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na znaczenie dbania o dobrostan pracowników (65 proc. kobiet vs. 51 proc. mężczyzn) oraz na konieczność przestrzegania prawa i obowiązujących zasad (61 proc. vs. 49 proc.). Natomiast mężczyźni częściej podkreślają wagę uczciwej komunikacji z interesariuszami (32 proc mężczyzn vs. 26 proc. kobiet), angażowania się w projekty społeczne (22 proc. vs. 14 proc.) oraz zrównoważonego zarządzania energią i surowcami (27 proc. vs. 20 proc.). Osoby powyżej 40. roku życia bardziej doceniają działania związane z ochroną środowiska (53 proc. starszych vs. 25 proc. młodszych) oraz zrównoważonym zarządzaniem dostawami energii i surowców – dwa razy więcej osób w tej grupie uważa to za bardzo istotne lub najważniejsze w porównaniu z młodszymi respondentami (32 proc. vs. 16 proc.).Tymczasem młodsze osoby poniżej 40. roku życia częściej podkreślają znaczenie uczciwej komunikacji z interesariuszami (36 proc. młodszych vs. 22 proc. starszych) oraz angażowania się w projekty społeczne (22 proc. vs. 14 proc.).
Rolnictwo, FMCG i ochrona zdrowia najlepiej ocenianymi sektorami
Na czele najlepiej ocenianych sektorów znalazły się sektory rolnictwa, ochrony zdrowia i farmaceutyczny, sprzedaży hurtowej oraz FMCG. Ponad połowa ankietowanych oceniła pozytywnie firmy działające w tych branżach. W badaniu najsłabiej wypadły sektory wydobywczy oraz naftowy i gazowy.
– Badanie miało na celu nie tylko ocenę bieżących działań firm, ale także wskazanie obszarów, w których mogą wprowadzić ulepszenia. Dla każdej z badanych firm uzyskaliśmy szczegółowe wyniki, pokazujące, na których aspektach powinny się skupić, aby podnieść swój indeks postrzegania ESG – mówi Grzegorz Sencio, partner w firmie Navigator Business Consulting.
Zestawienie liderów na podstawie wartości indeksu postrzegania ESG
Na podstawie odpowiedzi respondentów, powstało także zestawienie liderów, w którym znalazły się w nim przedsiębiorstwa działające w różnych branżach, od sprzedaży detalicznej po usługi finansowe, w tym w czołówce zestawienia: Rossmann (wartość indeksu 60,3%), Allegro (59,8%), Lasy Państwowe (58,9%).
– Czujemy ogromną satysfakcję i radość, gdy klienci, pracownicy, partnerzy biznesowi oraz społeczni, doceniają nasze wartości i działania. Mamy poczucie odpowiedzialności wobec całego otoczenia. Od lat realizujemy program „Pomagamy jak umiemy”. Od ubiegłego roku zbieramy środki na remont dwóch Klinik w Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki. Wcześniej pomocą wsparliśmy ponad 850 organizacji. W nowej strategii ESG kładziemy nacisk na działania związane z klimatem i redukcją śladu węglowego, wspieranie dobrostanu naszych pracowników i ich rodzin oraz promowanie równych szans na rynku pracy, z poszanowaniem różnorodności i inkluzywności – mówi Joanna Wojtasik, kierownik sekcji ds. zrównoważonego rozwoju w Rossmannie.
Allegro ankietowani przyznali wysokie oceny za wprowadzanie innowacji zmieniających świat na lepsze, orientację na klienta, uczciwą komunikacją z interesariuszami oraz przestrzeganie wartości etycznych.
– Nagroda od konsumentów ma dla nas najwyższą wartość. To najlepszy dowód na to, że nasze zrównoważone działania środowiskowe, społeczne i biznesowe czy dbałość o najwyższe standardy zgodności z prawem są przez nich dostrzegane i doceniane. Mamy świadomość tego, jaka odpowiedzialność na nas spoczywa jako na marce nie tylko bardzo rozpoznawalnej, ale też powstałej w Polsce. To nam daje ogromną motywację dla dalszych działań. Chcemy by Allegro było promotorem tych najlepszych standardów, teraz także poza Polską w ramach ekspansji naszej platformy w regionie – mówi Marta Mikliszańska, dyrektor ds. ESG i public affairs w Grupie Allegro.
Polacy najczęściej weryfikują firmy poprzez certyfikaty i opinie w Internecie
Najczęściej wymienianym źródłem oceny działań firm są certyfikaty zrównoważonego rozwoju oraz opinie w Internecie, na które wskazało odpowiednio 43 proc. i 38 proc. uczestników badania. Blisko jedna piąta respondentów (18 proc.) przyznaje, że nie podejmuje żadnych działań w celu weryfikacji informacji. 46 proc. respondentów bardzo często lub zawsze zwraca uwagę na informacje zawarte na opakowaniach produktów lub w materiałach promocyjnych, aby ocenić ich wpływ na środowisko i społeczeństwo. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród kobiet (48 proc.) osób powyżej 40. roku życia (47 proc.) oraz osób z wyższym wykształceniem (51 proc.).