Navigator Business Consulting: „Indeks postrzegania ESG” – Rossmann i Allegro na czele zestawienia [badanie]

Wyniki „Indeksu postrzegania ESG” przygotowanego przez firmę Navigator Business Consulting wskazują, jak społeczeństwo ocenia działalność największych polskich firm w obszarze ESG (Environmental, Social, Governance) oraz zrównoważonego rozwoju. Na czele najlepiej ocenianych sektorów znalazły się sektory rolnictwa, ochrony zdrowia i farmaceutyczny. Badanie wyłoniło także najlepiej ocenione przedsiębiorstwa, w tym na pierwszych miejscach Rossmann i Allegro. 58 proc. Polaków za najważniejszy aspekt ESG uważa dbanie o dobre samopoczucie pracowników.

W badaniu zidentyfikowano kluczowe aspekty zrównoważonego rozwoju i ESG, na które zwraca uwagę opinia publiczna. 58 proc. respondentów uznało dbanie o dobre samopoczucie pracowników za najważniejszy aspekt, co świadczy o rosnącej świadomości społecznej w zakresie odpowiedzialności pracodawców za zdrowie i zadowolenie swoich pracowników. Ponadto 55 proc. ankietowanych podkreśliło znaczenie ścisłego przestrzegania prawa i regulacji przez przedsiębiorstwa, wskazując na konieczność zgodności z prawem jako podstawowego wymogu działalności firm. Trzecim istotnym elementem, wyróżnionym przez 41 proc. respondentów, jest zachowanie przez firmy wysokich standardów etycznych.

Dzisiaj zaufanie do firm coraz bardziej zależy od ich działań na rzecz ludzi i środowiska. Organizacje muszą stawiać na dobrostan pracowników i tworzenie kultury organizacyjnej, która wzmacniaą przestrzeganie standardów etycznych. To klucz do budowania lojalności wśród klientów i partnerów biznesowych, a także strategiczna decyzja biznesowa – mówi Jacek Szwarc, partner w firmie Navigator Business Consulting, odpowiedzialny za obszar ESG.

Kobiety podkreślają wagę dobrostanu i przestrzegania prawa, a mężczyźni komunikacji i zrównoważonego zarządzania energią i surowcami

Kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na znaczenie dbania o dobrostan pracowników (65 proc. kobiet vs. 51 proc. mężczyzn) oraz na konieczność przestrzegania prawa i obowiązujących zasad (61 proc. vs. 49 proc.). Natomiast mężczyźni częściej podkreślają wagę uczciwej komunikacji z interesariuszami (32 proc mężczyzn vs. 26 proc. kobiet), angażowania się w projekty społeczne (22 proc. vs. 14 proc.) oraz zrównoważonego zarządzania energią i surowcami (27 proc. vs. 20 proc.). Osoby powyżej 40. roku życia bardziej doceniają działania związane z ochroną środowiska (53 proc. starszych vs. 25 proc. młodszych) oraz zrównoważonym zarządzaniem dostawami energii i surowców – dwa razy więcej osób w tej grupie uważa to za bardzo istotne lub najważniejsze w porównaniu z młodszymi respondentami (32 proc. vs. 16 proc.).Tymczasem młodsze osoby poniżej 40. roku życia częściej podkreślają znaczenie uczciwej komunikacji z interesariuszami (36 proc. młodszych vs. 22 proc. starszych) oraz angażowania się w projekty społeczne (22 proc. vs. 14 proc.).

Rolnictwo, FMCG i ochrona zdrowia najlepiej ocenianymi sektorami

Na czele najlepiej ocenianych sektorów znalazły się sektory rolnictwa, ochrony zdrowia i farmaceutyczny, sprzedaży hurtowej oraz FMCG. Ponad połowa ankietowanych oceniła pozytywnie firmy działające w tych branżach. W badaniu najsłabiej wypadły sektory wydobywczy oraz naftowy i gazowy.

Badanie miało na celu nie tylko ocenę bieżących działań firm, ale także wskazanie obszarów, w których mogą wprowadzić ulepszenia. Dla każdej z badanych firm uzyskaliśmy szczegółowe wyniki, pokazujące, na których aspektach powinny się skupić, aby podnieść swój indeks postrzegania ESG – mówi Grzegorz Sencio, partner w firmie Navigator Business Consulting.

Zestawienie liderów na podstawie wartości indeksu postrzegania ESG

Na podstawie odpowiedzi respondentów, powstało także zestawienie liderów, w którym znalazły się w nim przedsiębiorstwa działające w różnych branżach, od sprzedaży detalicznej po usługi finansowe, w tym w czołówce zestawienia: Rossmann (wartość indeksu 60,3%), Allegro (59,8%), Lasy Państwowe (58,9%).

Czujemy ogromną satysfakcję i radość, gdy klienci, pracownicy, partnerzy biznesowi oraz społeczni, doceniają nasze wartości i działania. Mamy poczucie odpowiedzialności wobec całego otoczenia. Od lat realizujemy program „Pomagamy jak umiemy”. Od ubiegłego roku zbieramy środki na remont dwóch Klinik w Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki. Wcześniej pomocą wsparliśmy ponad 850 organizacji. W nowej strategii ESG kładziemy nacisk na działania związane z klimatem i redukcją śladu węglowego, wspieranie dobrostanu naszych pracowników i ich rodzin oraz promowanie równych szans na rynku pracy, z poszanowaniem różnorodności i inkluzywności – mówi Joanna Wojtasik, kierownik sekcji ds. zrównoważonego rozwoju w Rossmannie.

Allegro ankietowani przyznali wysokie oceny za wprowadzanie innowacji zmieniających świat na lepsze, orientację na klienta, uczciwą komunikacją z interesariuszami oraz przestrzeganie wartości etycznych.

Nagroda od konsumentów ma dla nas najwyższą wartość. To najlepszy dowód na to, że nasze zrównoważone działania środowiskowe, społeczne i biznesowe czy dbałość o najwyższe standardy zgodności z prawem są przez nich dostrzegane i doceniane. Mamy świadomość tego, jaka odpowiedzialność na nas spoczywa jako na marce nie tylko bardzo rozpoznawalnej, ale też powstałej w Polsce. To nam daje ogromną motywację dla dalszych działań. Chcemy by Allegro było promotorem tych najlepszych standardów, teraz także poza Polską w ramach ekspansji naszej platformy w regionie – mówi Marta Mikliszańska, dyrektor ds. ESG i public affairs w Grupie Allegro.

Polacy najczęściej weryfikują firmy poprzez certyfikaty i opinie w Internecie

Najczęściej wymienianym źródłem oceny działań firm są certyfikaty zrównoważonego rozwoju oraz opinie w Internecie, na które wskazało odpowiednio 43 proc. i 38 proc. uczestników badania. Blisko jedna piąta respondentów (18 proc.) przyznaje, że nie podejmuje żadnych działań w celu weryfikacji informacji. 46 proc. respondentów bardzo często lub zawsze zwraca uwagę na informacje zawarte na opakowaniach produktów lub w materiałach promocyjnych, aby ocenić ich wpływ na środowisko i społeczeństwo. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród kobiet (48 proc.) osób powyżej 40. roku życia (47 proc.) oraz osób z wyższym wykształceniem (51 proc.).