Nagrody za najbardziej efektywne kampanie i rozwiązania biznesowe zostały wręczone 7 listopada w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Tegoroczne Jury Effie obradowało pod przewodnictwem Magdaleny Kotlarczyk, dyrektorki Google Polska, która bezpośrednio prowadziła obrady kategorii Marketing & Business Solutions.
W jury Effie zasiadali najlepsi na rynku marketerzy, zarówno ze strony agencji, jak i klientów, niezależni konsultanci i badacze. Przyznali oni 103 nominacje. Na Gali wręczono 70 nagród. Zgłaszający mieli do wyboru 30 kategorii konkursowych, w tym wprowadzone w tym roku 3 kategorie odpowiadające porządkowi ESG: Environmental, Social oraz Governence.
Z roku na rok wzrasta liczba zgłoszeń w kategorii specjalnej Marketing & Business Solution, która docenia innowacyjność, przemyślane działanie i dopasowanie rozwiązania do wyzwania biznesowego, a nie tylko strategię komunikacyjną. Jurorami w tej kategorii są obecny oraz byli prezesi i prezeski SAR, IAA a także byłe przewodniczące i byli przewodniczący składów Jury Effie.
Złote statuetki Effie Awards 2023 otrzymali autorzy kampanii i rozwiązań biznesowych:
- w kategorii Beauty&Care – Trzeba mieć siłę, żeby być innym – Procter & Gamble, GREY, EssenceMediacom, Partner of Promotion, GroupM
- w kategorii Finance&Insurace – Bądź kotem płatności! – BLIK, Change Serviceplan, Spark Foundry, Performics, LiquidThread
- w kategorii Long Term – Wszystko czego chcesz od burgera – McDonald’s, DDB Warszawa, OMD
- w kategorii Marketing & Business Solutions – Kawonament – innowacyjny model sprzedaży – Żabka, Spark Foundry, Ogilvy, Cukier
- w kategorii Social – Stop toksycznej chemii – Clovin, FCB&theMilkman, The Rockets
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższe pozycje zajęli:
- wśród Agencji – DDB Warszawa,
- spośród Agencji Mediowych – Starcom,
- firma roku – McDonald’s.
Pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są na stronie awards.effie.pl.
Zanim wręczono nagrody, parę słów o tym co ważnego wydarzyło się i wydarza w komunikacji, przedstawił Marcin Gaworski obecny prezes SAR oraz Paweł Tyszkiewicz dyrektor zarządzający SAR. Zwrócili uwagę, że naszą polską rzeczywistość, zmieniły kampanie profrekfencyjne, których efektem była obecność 74,8% Polaków w wyborach do parlamentu.
– W osiągnięciu tego wyniku efektywnie pomogła komunikacja. Organizacje społeczne, inicjatywy obywatelskie wsparte często społeczną pracą branży reklamowej, badawczej i mediów dowiozły kosmiczny wynik – najlepszy w historii 3 Rzeczypospolitej. Naliczyliśmy 8 zorganizowanych kampanii i działań, a jesteśmy pewni, że było ich więcej – dane dalej spływają i wierzę, że doczekają się pełnego raportu – powiedział Marcin Gaworski, Prezes SAR.
– Ja chciałbym podziękować za dwie, o których wiem i w które były zaangażowane nasze agencje członkowskie. Pierwsza to kampania profrekwencyjna Inicjatywy Głos Kobiet „To Twój Wybór” – zaprojektowana przez agencję VMLY&R, a mediowo dowieziona przez Mindshare przy wsparciu GroupM, Influensersko Lifetube, PR-owo OneMulti, badawczo Difference. Druga inicjatywa to kampania i fizyczna kontrola wyborów KOD’u – „Wybory Bez Picu” przy wielkim zaangażowaniu agencji Komunikacja Plus i agencji Must be Loud. Osobą – naszą branżową instytucją, która wspierała obie te inicjatywy jest Zosia Sanejko. Nie mamy nadal wszystkich wyników z postbuy, ale dzięki zaangażowaniu OFBOR mamy wyniki rekordowo szybko zorganizowanych badań ilościowych i jakościowych. Dziękuje za błyskawiczną reakcje badawczą GFK, Ipsos, PBS, IQS i Pawłowi Ciackowi za koordynację – powiedział Paweł Tyszkiewicz dyr. zarządzający SAR. – Zaangażowanie branży realizuje się w wielu obszarach i reagujemy na atakujące nas kryzysy klimatyczne, polityczne, migracyjne. Zdajemy sobie sprawę, że kolejne kryzysy i nasze działania wymykają się kategoriom konkursowym. Global Effie – nasz licencjodawca – doceniając zaangażowanie branży rekomenduje wprowadzenie w Polsce kategorii Crisis Respons – Critical Pivot, a my postaramy się ja wprowadzić już w kolejnej edycji Effie Poland – dodał Paweł Tyszkiewicz.
Organizatorem wydarzenia jest SAR, a swoim zaangażowaniem Galę Effie Awards 2023 wspierają:
Sponsorzy strategiczni: TVN Media, Onet, Salesforce, TikTok
Sponsorzy wspierający: Radio Zet, YouTube, Meta, Adform
Partnerzy merytoryczni: Media&Leads, AMS, Ipsos, ThinkTank, Fundacja Climates Strategies Poland
Gospodarz gali: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Partnerzy gali: Ostoya, Jameson, Ballantine’s, Jacobs Creek, 1664 Blanc, British American Tobacco
Kreacja i strategia: 180hb, Starcom
Doradca prawny: Firma prawnicza SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk
Patroni medialni: Business Insider, Forbes, Noizz, Nowy Marketing, PRoto, Marketing przy Kawie, KampanieSpołeczne.pl